Rozwój fizyczny i motoryczny człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-RF-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój fizyczny i motoryczny człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.): - udział w wykładach – 15 godz. - udział w ćwiczeniach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. - czytanie literatury – 5 godz.. - przygotowanie do egzaminu - 15 godz. - przygotowanie do kolokwium – 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 Absolwent zna i rozumie pojęcia dotyczące rozwoju biologicznego (ontogenetycznego) człowieka oraz jego uwarunkowania, w tym rozwoju motorycznego oraz zasady skutecznego i efektywnego jego stymulowania. K_W13 Absolwent posiada wiedzę merytoryczną i metodologiczną niezbędną do przygotowania raportów, projektów i pracy dyplomowej obejmujących zagadnienia z zakresu szeroko pojętego rozwoju fizycznego (biologicznego) człowieka. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | KU_04 Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu biologii i ontogenezy człowieka w celu poszerzania działalności sportowo-rekreacyjnej oraz rozwiązywania złożonych problemów pojawiających się w czasie realizacji zadań sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych. KU_05 Absolwent potrafi wykorzystać specjalistyczną terminologię z zakresu biologii człowieka i teorii ontogenezy w celu propagowania wiedzy na temat sportu, wellness, zdrowego stylu życia oraz potrafi dostosować sposób komunikowania się do poziomu rozwoju psychicznego i społecznego osób, z którymi pracuje. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K-K01 Absolwent jest gotów do krytycznego odnoszenia się do obiegowych opinii i analizowania ich w oparciu o zdobytą wiedzę a także dokonywania samooceny własnych kompetencji w zakresie biologii człowieka i rozwoju ontogenetycznego. K_K02 Absolwent zna wartość zdobytej wiedzy z zakresu biologii człowieka i ontogenezy oraz posiada umiejętności i na ich podstawie rozwiązuje problemy poznawcze oraz praktyczne, a także docenia znaczenie zdobytej wiedzy dla skuteczności i efektywności działania oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze szczegółową wiedzą na temat rozwoju fizycznego człowieka (ontogenetycznego) oraz kształtowaniem się motoryczności w trakcie tego procesu. Aspekty te zostaną zaprezentowane na tle biologicznej periodyzacji życia człowieka. Uwzględniona zostanie zmienność na poziomie populacyjnym i międzypopulacyjnym. Studenci poznają sposoby oceny rozwoju fizycznego stosowane w biologii człowieka (antropologii fizycznej) i naukach pokrewnych. Część praktyczna obejmowała będzie zastosowanie różnorakich metod oceny tempa i prawidłowości rozwoju biologicznego człowieka (na poziomie osobniczym i populacyjnym) oraz oceny i badań rozwoju motorycznego na różnych etapach ontogenezy. Studenci poznają praktyczne aspekty wybranych metod oraz interpretacji wyników oceny cech ilościowych i jakościowych człowieka. Ponadto zapoznają się z oceną somatotypu i komponentów tkankowych z uwzględnieniem wpływu czynników środowiskowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu m.in. ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Przedstawione zostaną treści z zakresu teorii rozwoju osobniczego człowieka (ontogenetycznego, fizycznego), w tym auksologii i gerontologii. Omówione zostaną czynniki i uwarunkowania ontogenezy, w tym rozwoju motorycznego (tzw. determinatory rozwoju, stymulatory oraz modyfikatory). Scharakteryzowane zostaną: przebieg, tempo i prawidłowości tego procesu od okresu noworodkowego aż do okresu starości. Poruszona zostanie problematyka genetyki człowieka, wieku biologicznego, determinacji płci oraz przejawów dymorfizmu płciowego u człowieka w ujęciu morfologicznym i funkcjonalnym. Na wybranych przykładach studenci zapoznają się ze zjawiskiem trendów sekularnych. Szczegółowe tematy: 1. Przedmiot badań współczesnej biologii człowieka oraz podział antropologii biologicznej. Antropologia filogenetyczna, antropologia populacyjna, antropologia ontogenetyczna, tzw. antropologia stosowana (w tym antropologia sportowa). 2. Mikroewolucja w populacjach ludzkich. Zróżnicowanie biologiczne współczesnego człowieka. Metody opisu zróżnicowania wewnątrzpopulacyjnego i międzypopulacyjnego człowieka. 3 Procesy o charakterze adjustacyjnym, adaptabilnym i adaptacyjnym w populacjach ludzkich. Wybrane przykłady. 4. Genetyka człowieka. Kariotyp. Dziedziczenie cech fenotypowych. Najczęściej spotykane zaburzenia genetyczne u człowieka i ich przejawy morfologiczne oraz konsekwencje dla rozwoju fizycznego. 5. Biologia płci. Pojęcie płci u człowieka. Determinacja płci u człowieka. Zagadnienia dymorfizmu płciowego i jego przejawy. Społeczna rola płci. Zaburzenia w zakresie kształtowania się płci biologicznej. 6. Od poczęcia do śmierci - rozwój osobniczy człowieka – antropologia ontogenetyczna. Podział ontogenezy na okresy - periodyzacja życia człowieka. Wiek kalendarzowy a wiek biologiczny. Sposoby oceny. Zagadnienia związane z okresem dojrzewania (pokwitania) człowieka. Dojrzałość biologiczna, psychiczna i społeczna. Dojrzałość motoryczna. Ontogeneza stabilna i okres starzenia się. Przejawy fenotypowe i zmienność cech z wiekiem. Zmiany w motoryczności oraz potrzebach aktywności fizycznej organizmu człowieka na poszczególnych etapach ontogenezy. 7. Czynniki rozwoju osobniczego (auksologia) – czynniki endogenne genetyczne (determinanty rozwoju), czynniki endogenne paragenetyczne (stymulatory rozwoju), czynniki egzogenne (modyfikatory rozwoju – biogeograficzne i społeczno-kulturowe). Trendy sekularne. Zjawiska retardacji i akceleracji rozwoju fizycznego (biologicznego). Znaczenie gradientów społeczno-ekonomicznych. Wpływ różnorakich czynników na fenotyp człowieka. Problemy wad postawy, a budowa ciała w rozwoju ontogenetycznym. 8. Wstęp do ekologii człowieka – autekologia i synekologia człowieka (zarys problematyki, podstawowe pojęcia). Ćwiczenia (prowadzone w formie laboratoryjnej): Ćwiczenia będą miały na celu praktyczne wykorzystanie metodyki stosowanej w badaniach biologii człowieka, a więc zdobycie konkretnych umiejętności. Studenci zapoznają się i opanują wybrane metody i techniki badawcze biologii człowieka i antropologii, w tym posługiwanie się skalami oraz instrumentarium antropometrycznym oraz aparaturą pomiarową (np. antropometry, wzrostomierze, cyrkle kabłąkowe i liniowe, cyrkle koordynacyjne, taśmy pomiarowe, waga lekarska, fałdomierze, dynamometry, wybrane skale cech opisowych, analizator składu ciała itp.). Na zajęciach przedstawiona zostanie konstrukcja kart opisu cech morfologicznych o charakterze ilościowym i jakościowym oraz wybrane przykłady tzw. siatek centylowych i morfogramów (ocena wieku biologicznego oraz zaawansowania rozwoju w tym motorycznego i tempa przebiegu ontogenezy). Wczesne fazy rozwoju ontogenetycznego zostaną zilustrowane na odpowiednich modelach i preparatach anatomicznych. Uczestniczący w zajęciach będą wykonywać pomiary, wyliczać odpowiednie wskaźniki, opracowywać dane i samodzielnie interpretować ich wyniki. Tematy szczegółowe: 1. Analiza cech morfologicznych o charakterze ilościowym (wykonywanie pomiarów z zastosowaniem przyrządów antropometrycznych, wyliczanie wskaźników, zastosowanie metod statystycznych w biologii człowieka). 2. Analiza cech morfologicznych o charakterze jakościowym (użycie skal cech opisowych). 3. Ocena wieku biologicznego oraz zaawansowania rozwoju fizycznego (w tym rozwoju motorycznego) i tempa przebiegu ontogenezy (ocena rozwoju na wybranych przykładach z zastosowaniem m.in. sitek centylowych, normogramów i morfogramów). 4. Charakterystyka i ocena cech dymorficznych (jakościowych i ilościowych). 5. Periodyzacja rozwoju człowieka - zmiany zachodzących w okresie postnatalnym. Wpływ czynników zakłócających rozwój fizyczny i motoryczny. Przeciętność, prawidłowość, normalność. |
Literatura: |
Jaczewski A. (red.), 2001, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa Malinowski A., 2013, Biomedyczne podstawy rozwoju. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, Poznań. Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Malinowski A., Wolański N., 1988, Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod antropologicznych. Wydawnictwo PWN. Warszawa. Szopa J., Mleczko E., Żak S., 1996, Podstawy antropomotoryki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolański N., 2012, Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Antropologia, 1989 (praca zbiorowa pod redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska D., M., 1994, Dziecko Poznańskie ’90. Wydawnictwo Naukowe Bogucki. Poznań. Czynniki rozwoju człowieka, 1987 (praca zbiorowa pod red. N. Wolańskiego). Wydawnictwo PWN. Warszawa. Łaska-Mierzejewska T. (red.), 1997, Ćwiczenia z antropologii. Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź. Tanner J., M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania. PZWL, Warszawa. Uljaszek S., Johnston F., Preece M. (red.), 1998, The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: wykład: egzamin pisemny w formie testu- W01 ćwiczenia: kolokwium - U02 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny w formie testu (mieszany: pytania otwarte i pytania zamknięte) ndst 0-59% dst- 60-69% dst plus- 70-79% db- 80-87% db plus- 88-94% bdb- 94-100% Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium. W zakresie umiejętności: zaliczenie praktyczne w postaci oceny zadań zrealizowanych na ćwiczeniach. W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen cząstkowych uzyskanych na zajęciach i oceny z końcowego kolokwium. ndst 0-59% dst- 60-69% dst plus- 70-79% db- 80-87% db plus- 88-94% bdb- 94-100% |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Brożyna | |
Prowadzący grup: | Ewa Rogowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.