Technologia otrzymywania białek rekombinowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-TOBBIOT-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0512) Biochemia
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia otrzymywania białek rekombinowanych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z dziedziny biochemii oraz genetyki molekularnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 godz.): - udział w wykładach - 10 h - udział w ćwiczeniach - 15 h - udział w konsultacjach -15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Zna sposoby projektowania białek o znanej lub nowej strukturze i funkcji - K_W07, K_W08 W2 - Wybiera metody oczyszczania białek rekombinowanych - K_W04, K_W05, K_W15 W3 - Ma wiedzę w zakresie procesów fałdowania i agregacji białek – K_W08 W4 - Zna metody badań oddziaływań białko-białko – K_W05 W5 - Zna podstawowe pojęcia dotyczące działalności przedsiębiorstwa i zarządzania przedsiębiorstwem – K_W21 W6 - Rozróżnia zarządzanie przedsiębiorstwem od zarządzania produkcją – K_W21 W7 - Tłumaczy specyfikę procesów biotechnologicznych – K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Opracowuje protokół otrzymywania wybranych przykładów białek rekombinowanych - K_U02, K_U06, K_U15 U2 - Wykorzystuje techniki biologii molekularnej i biochemii do produkcji białek rekombinowanych w bakteryjnych i drożdżowych systemach ekspresyjnych oraz metodą koekspresji dwóch białek - K_U07 U3 - Planuje proces wytwarzania nowego produktu - K_U06 U4 - Krytycznie ocenia przygotowane projekty nowych produkcji - K_U03, K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Wykazuje aktywną postawę w upowszechnianiu pozytywnego wizerunku biotechnologii w życiu człowieka - K_K11, K_K08 K2 - Dostrzega konieczność stosowania metod ekonomicznych w organizacji procesów biotechnologicznych - K_K10 K3 - Jest zdolny do rozwijania indywidualnej przedsiębiorczości - K_K12 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania w parach). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone są w salach o ograniczonej ilości stanowisk, realizowane zadania wymagają precyzji, wykonywane są na specjalistycznym sprzęcie w parach. Wykonywanie eksperymentów pod opieką prowadzącego, w oparciu o pisemne instrukcje. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych. Na wykładzie studenci zapoznają się ze technikami otrzymywania, oczyszczania oraz wykorzystania białek rekombinowanych. Omówione zostaną zalety i wady poszczególnych rozwiązań technicznych, najczęstsze przyczyny niepowodzeń oraz sposoby poprawy wydajności produkcji białek rekombinowanych. W części praktycznej studenci będą mieli możliwość zapoznania się z produkcją białek rekombinowanych w systemie bakterii gram-dodatnich, techniką koekspresji dwóch białek oraz metodami oczyszczania i analizy rekombinowanych peptydów |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych Na wykładach zostaną omówione następujące tematy: 1. Wprowadzenie do podstawowych problemów i technik inżynierii genetycznej 2. Projektowania oraz wytwarzania białek o zmodyfikowanej strukturze i/lub funkcji 3. Wykorzystanie prokariotycznych oraz eukariotycznych systemów ekspresyjnych do syntezy białek 4. Czynniki wpływające na wydajność transkrypcji i translacji, 5. Najczęściej spotykane problemy i ich możliwe rozwiązania w eksperymentach nadekspresji białek w komórkach E.coli; procesy fałdowania i agregacji białek w komórce, 6. Systemy wydzielania białek, 7. Metody wprowadzania mutacji i tworzenia białek fuzyjnych, 8. Zwiększanie skali podczas tworzenia nadprodukcji białek 9. Przykłady wykorzystania białek fuzyjnych w medycynie i przemyśle Ćwiczenia będą obejmować nastepujące zagadnienia: Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z zasadami bhp w laboratorium badawczym. Omówienie warunków zaliczenia kursu. Zapoznanie z aparaturą wykorzystywaną w trakcie ćwiczeń. Klonowanie genów do wektorów ekspresyjnych. Transformacja bakterii Escherichia coli i hodowla w celu uzyskania w nadprodukcji białek rekombinowanych. Metody tworzenia białek fuzyjnych. Rodzaje nakładek. Oczyszczanie oraz detekcja białek rekombinowanych. Czynniki wpływające na wydajność translacji, procesy fałdowania i agregacji białek w komórce. Praca doświadczalna: Przygotowanie plazmidu pGEX-6P-2 do klonowania – trawienie wektora enzymem restrykcyjnym XhoI, elektroforeza preparatywna zlinearyzowanego i defosforylowanego końcuów plazmidu Przygotowanie insertu PnCDPK do klonowania – Trawienie enzymem XhoI plazmidu pTZ57R/T niosącego wstawkę ORF genu PnCDPK1, analiza elektroforetyczna, oczyszczanie otrzymanej wstawki, spektrofotometryczne określenie ilości Ligacja wektora pGEX-6P-2/XhoI z fragmentem PnCDPK/XhoI, transformacja komórek kompetentnych E. coli linii BL21 wektorem pGEX-PnCDPK1 Ekspresja rekombinowanego plazmidu pGEX-PnCDPK1 w komórkach BL21 w celu otrzymywania białka rekombinowanego i uzyskania jego naprodukcji. Oczyszczanie białka fuzyjnego i rekombinowanego przy użyciu wybranych technik chromatograficznych. Analiza białkowych produktów ekspresji z wektora z użyciem SDS-PAGE i Western-blott z użyciem specyficznych poloklonalnych przeciwciał |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ratledge C., Kristiansen B., 2011. Podstawy biotechnologii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., 2007. Krótkie wykłady. Biologia molekularna. Wydanie drugie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Staroń A., Grabowska A., Jagusztyn-Krynicka E. K., 2008. Nadprodukcja i oczyszczanie rekombinowanych, heterologicznych białek w komórkach Escherichia coli. Postępy Mikrobiologii 47 (2): 83-95. Nuc P., Nuc K., 2006. Produkcja rekombinowanych białek w Escherichia coli. Postępy Biochemii 52 (4) 448-456. Gerd Gellissen (Ed.), 2005 Production of Recombinat Proteins, WILEY-VCh Verlag GmbH & Co. KGaA Literatura uzupełniająca: http://www.molecularfarming.com/ http://www.e-biotechnologia.pl/Artykuly/Bialka-rekombinowane/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania Wykłady podlegający kontroli- zaliczenie pisemne – K_W04, K_W52, K_W07, K_W08, K_W15, K_W21, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U15, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12. Ćwiczenia - raport końcowy – K_W04, K_W52, K_W07, K_W08, K_W15, K_W21, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U15, Aktywność (tylko kompetencje) – K_K08, K_K10, K_K11, K_K12 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Jaworski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Jaworski, Mateusz Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Gołębiewski, Krzysztof Jaworski, Mateusz Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.