Nadzór przyrodniczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-UP-NP-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Nadzór przyrodniczy |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (25 godz.): - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 25 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (25 godz.) : - przygotowanie do ćwiczeń/laboratoriów - 25 h Łącznie: 50 godzin (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: identyfikuje i charakteryzuje wybrane grupy kręgowców istotnych dla wykonywania nadzorów przyrodniczych K_W02, K_W07, P1A_W07, P1A_W08 W2: charakteryzuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji roślin i zwierząt oraz metody dokumentowania badań P1A_W05 P1A_W07 W3: opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi, w glebach i wodach P1A_W04 W4:definiuje zasady przygotowywania sprawozdań z wykonywania nadzorów przyrodniczych P1A_W07, P1A_W08 W5:wymienia i tłumaczy podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska P1A_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykorzystuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji roślin i zwierząt oraz metody dokumentowania badań P1A_U01 U2: interpretuje obserwacje i pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski P1A_U07, P1A_U08 U3: sporządza raporty z badań w trakcie realizacji inwestycji. P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska P1A_K04, P1A_K07 K2: ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z etyką ekologiczną P1A_K04 |
Metody dydaktyczne: | Prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda projektów, case study, prace kameralne i w terenie |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką nadzorów przyrodniczych wykonywanych w ramach inwestycji infrastrukturalnych oraz innych inwestycji dla których wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Studenci zapoznani zostaną z wymogami prawnymi i zalecaną praktyką wykonywania nadzorów z zakresu botaniki i zoologii. |
Pełny opis: |
Studenci poznają aktualne wytyczne i stan prawny regulujący pracę przyrodników w zakresie nadzorów w trakcie realizacji przedsięwzięć oddziaływujących na środowisko. Na przykładach zrealizowanych inwestycji zapoznają się z planowaniem harmonogramu nadzorów przyrodniczych oraz o podziale obowiązków pomiędzy poszczególnymi specjalistami. Studenci dowiedzą się jak sprawdzić aktualny stan siedlisk i populacji wybranych gatunków w obszarze inwestycji oraz w wymaganym buforze, ze szczególnym uwzględnieniem występowania zwierząt chronionych w celu prawidłowości wypełnienia m.in. warunków decyzji środowiskowej i zapisów ustawy o ochronie przyrody. Słuchacze tego przedmiotu w szczegółach zostaną zaznajomieni ze specyfiką wykonywanych monitoringów przyrodniczych, głównie: porostów i chronionych roślin naczyniowych, zbiorowisk roślinnych, ichtiologicznym, herpetologicznym, ornitologicznym i teriologicznym. Przedstawione ponadto zostaną wymagania odnośnie sposobów wykonywania działań minimalizujących i warunków realizacji derogacji, jak również z procedurą uzyskiwania pozwoleń na przenoszenie i przesiedlenie chronionych gatunków zwierząt i roślin. Ponadto przedstawione zostaną wymagania odnośnie zawartości sprawozdań okresowych i końcowych. |
Literatura: |
Bohatkiewicz A. (red.). 2008. Podręcznik dobrych praktyk wykonywania opracowań środowiskowych dla dróg krajowych http://siskom.waw.pl/nauka/literatura/podrecznik_dobrych_praktyk.pdf T. Kurek, M. Rybacki, M. Sołtysiak. 2011. Poradnik ochrony płazów, ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych, problemy i dobre praktyki, Bystra. https://korytarze.pracownia.org.pl/upload/filemanager/Korytarze/Publikacje/Poradnik-ochrony-plazow-Kurek-Rybacki-Soltysiak-2011.pdf Praca zbiorowa. 2008. Zalecenia techniczne do kontroli oceny skuteczności środków minimalizujących efekt barierowy infrastruktury transportowej. Ministerstwo Środowiska Naturalnego, Wodnego i Obszarów Wiejskich, Dokumentacja związana ze zmniejszeniem fragmentacji siedliska spowodowanej przez infrastrukturę transportową, numer 2. O.A. Parki Narodowe. Ministerstwo Środowiska Naturalnego, Wodnego i Obszarów Wiejskich. 138 stron, Madryt Publikacja wydania polskiego pod redakcją naukową dr. Marcina Pchałka. http://siskom.waw.pl/nauka/literatura/Zalecenia_techniczne_MRR.pdf Kurek R. T. 2010. Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach. Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot ul. Jasna 17, 43-360 Bystra. http://siskom.waw.pl/nauka/literatura/2010_poradnik-projektowania-przejsc-dla-zwierzat.pdf Tyszko – Chmielowiec P (red.) 2012 – Aleje Skarbnice przyrody. Praktyczny podręcznik ochrony alej i ich mieszkańców. http://aleje.org.pl/pobierz/aleje-skarbnice-przyrody.pdf Ziemiańska M., Suchocka M. 2013. Planowanie i zasady ochrony drzew w procesie inwestycyjnym. Zrównoważony Rozwój — Zastosowania nr 4. Ss. 11-25. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest prezentacja multimedialna z zakresu metodyki wymaganej dla ekspertyz faunistycznych lub florystycznych oraz zakresu Raportu wymaganego w procedurze OOŚ. Ocena końcowa = ocena wykonania zadania projektowego na zdefiniowany temat - 50% ocena wynikająca z aktywności w trakcie zajęć - 30% obecność na zajęciach – 20% |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.