Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nadzór przyrodniczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-UP-NP-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nadzór przyrodniczy
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (25 godz.):

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 25 h

Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (25 godz.) :

- przygotowanie do ćwiczeń/laboratoriów - 25 h


Łącznie: 50 godzin (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: identyfikuje i charakteryzuje wybrane grupy kręgowców istotnych dla wykonywania nadzorów przyrodniczych K_W02, K_W07, P1A_W07, P1A_W08

W2: charakteryzuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji roślin i zwierząt oraz metody dokumentowania badań P1A_W05 P1A_W07

W3: opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi, w glebach i wodach P1A_W04

W4:definiuje zasady przygotowywania sprawozdań z wykonywania nadzorów przyrodniczych P1A_W07, P1A_W08

W5:wymienia i tłumaczy podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska P1A_W05


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wykorzystuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji roślin i zwierząt oraz metody dokumentowania badań P1A_U01

U2: interpretuje obserwacje i pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski P1A_U07, P1A_U08

U3: sporządza raporty z badań w trakcie realizacji inwestycji. P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska P1A_K04, P1A_K07

K2: ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z etyką ekologiczną P1A_K04


Metody dydaktyczne:

Prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda projektów, case study, prace kameralne i w terenie

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką nadzorów przyrodniczych wykonywanych w ramach inwestycji infrastrukturalnych oraz innych inwestycji dla których wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Studenci zapoznani zostaną z wymogami prawnymi i zalecaną praktyką wykonywania nadzorów z zakresu botaniki i zoologii.

Pełny opis:

Studenci poznają aktualne wytyczne i stan prawny regulujący pracę przyrodników w zakresie nadzorów w trakcie realizacji przedsięwzięć oddziaływujących na środowisko. Na przykładach zrealizowanych inwestycji zapoznają się z planowaniem harmonogramu nadzorów przyrodniczych oraz o podziale obowiązków pomiędzy poszczególnymi specjalistami.

Studenci dowiedzą się jak sprawdzić aktualny stan siedlisk i populacji wybranych gatunków w obszarze inwestycji oraz w wymaganym buforze, ze szczególnym uwzględnieniem występowania zwierząt chronionych w celu prawidłowości wypełnienia m.in. warunków decyzji środowiskowej i zapisów ustawy o ochronie przyrody. Słuchacze tego przedmiotu w szczegółach zostaną zaznajomieni ze specyfiką wykonywanych monitoringów przyrodniczych, głównie: porostów i chronionych roślin naczyniowych, zbiorowisk roślinnych, ichtiologicznym, herpetologicznym, ornitologicznym i teriologicznym. Przedstawione ponadto zostaną wymagania odnośnie sposobów wykonywania działań minimalizujących i warunków realizacji derogacji, jak również z procedurą uzyskiwania pozwoleń na przenoszenie i przesiedlenie chronionych gatunków zwierząt i roślin. Ponadto przedstawione zostaną wymagania odnośnie zawartości sprawozdań okresowych i końcowych.

Literatura:

Bohatkiewicz A. (red.). 2008. Podręcznik dobrych praktyk wykonywania opracowań środowiskowych dla dróg krajowych

http://siskom.waw.pl/nauka/literatura/podrecznik_dobrych_praktyk.pdf

T. Kurek, M. Rybacki, M. Sołtysiak. 2011. Poradnik ochrony płazów, ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych, problemy i dobre praktyki, Bystra. https://korytarze.pracownia.org.pl/upload/filemanager/Korytarze/Publikacje/Poradnik-ochrony-plazow-Kurek-Rybacki-Soltysiak-2011.pdf

Praca zbiorowa. 2008. Zalecenia techniczne do kontroli oceny skuteczności środków minimalizujących efekt barierowy infrastruktury transportowej. Ministerstwo Środowiska Naturalnego, Wodnego i Obszarów Wiejskich, Dokumentacja związana ze zmniejszeniem fragmentacji siedliska spowodowanej przez infrastrukturę transportową, numer 2. O.A. Parki Narodowe. Ministerstwo Środowiska Naturalnego, Wodnego i Obszarów Wiejskich. 138 stron, Madryt Publikacja wydania polskiego pod redakcją naukową dr. Marcina Pchałka.

http://siskom.waw.pl/nauka/literatura/Zalecenia_techniczne_MRR.pdf

Kurek R. T. 2010. Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach. Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot ul. Jasna 17, 43-360 Bystra.

http://siskom.waw.pl/nauka/literatura/2010_poradnik-projektowania-przejsc-dla-zwierzat.pdf

Tyszko – Chmielowiec P (red.) 2012 – Aleje Skarbnice przyrody. Praktyczny podręcznik ochrony alej i ich mieszkańców. http://aleje.org.pl/pobierz/aleje-skarbnice-przyrody.pdf

Ziemiańska M., Suchocka M. 2013. Planowanie i zasady ochrony drzew w procesie inwestycyjnym. Zrównoważony Rozwój — Zastosowania nr 4. Ss. 11-25.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest prezentacja multimedialna z zakresu metodyki wymaganej dla ekspertyz faunistycznych lub florystycznych oraz zakresu Raportu wymaganego w procedurze OOŚ.

Ocena końcowa =

ocena wykonania zadania projektowego na zdefiniowany temat - 50%

ocena wynikająca z aktywności w trakcie zajęć - 30%

obecność na zajęciach – 20%

Praktyki zawodowe:

Nie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)