Zmiany globalne, zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-ZGOS-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0521) Ekologia i ochrona środowiska
|
Nazwa przedmiotu: | Zmiany globalne, zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | wykład: 15 h laboratorium: 20 h przygotowanie do ćwiczeń, laboratorium: 15 h przygotowanie opracowania pisemnego: 10 h przygotowanie do kolokwium: 15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: objaśnia rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka - K_W13 W2: opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi, w glebach i wodach - K_W16 W3: charakteryzuje przesłanki polityki ochrony środowiska w Polsce i UE, w tym koncepcję rozwoju zrównoważonego - K_W22 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: dostrzega zaistniałe zagrożenia zdrowotne i środowiskowe i stawia poprawne hipotezy dotyczące ich przyczyn - K_U12 przyrodniczo U2: współpracuje w zespołach kilkuosobowych - K_U15 U3: korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania - K_U16 U4: posługuje się argumentami na rzecz zrównoważonego rozwoju - K_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu nauk o środowisku - K_K01 K2: wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska - K_K02 K3: ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska - K_K03 K4: jest chętny do pracy w zespole jako jego członek - K_K10 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia poruszają problemy ekologiczne oraz społeczno-gospodarcze w kontekście globalizacji oraz zrównoważonego rozwoju. |
Pełny opis: |
Pojęcie globalizacji i jej odzwierciedlenie w międzynarodowym rozwoju gospodarczym i polityce środowiskowej. Przekraczanie granic pojemności eksploatacyjnej środowiska Ziemi. Ekologiczne problemy świata w dobie globalizacji: zmiany klimatyczne, rabunkowa gospodarka zasobami naturalnymi, zanieczyszczenie środowiska. Problemy społeczne związane m.in. z ubóstwem i nierównomiernym dostępem do zasobów. Zrównoważony rozwój jako koncepcja przywracania naruszonej równowagi ekologicznej. Problemy wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju. Cele Zrównoważonego Rozwoju 2016-2030 i strategie ich realizacji. |
Literatura: |
Brown L., 2003. Gospodarka ekologiczna na miarę ziemi. Książka i Wiedza, Warszawa Gardner i in., 2003. Raport o stanie świata. Książka i Wiedza, Warszawa Kośmicki E., 2009. Główne zagadnienia ekologizacji społeczeństwa i gospodarki. Ekopress, Białystok Pietrewicz J.W., 2011. Ochrona środowiska w warunkach procesów globalizacji. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: kolokwium pisemne, zal. na ocenę (W13, W15, W22, U12) 55% - 60% - dst 61% - 68% - dst+ 69% - 80 % - db 81% - 90% - db+ 91% - 100% - bdb laboratorium: opracowanie pisemne, zal. na ocenę (W13, W15, W22, U12, U16, U18, K02) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.