Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zmiany globalne, zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-ZGOS-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0521) Ekologia i ochrona środowiska Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zmiany globalne, zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

wykład: 15 h

laboratorium: 20 h


przygotowanie do ćwiczeń, laboratorium: 15 h

przygotowanie opracowania pisemnego: 10 h

przygotowanie do kolokwium: 15 h

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: objaśnia rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka - K_W13

W2: opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi, w glebach i wodach - K_W16

W3: charakteryzuje przesłanki polityki ochrony środowiska w Polsce i UE, w tym koncepcję rozwoju zrównoważonego - K_W22

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: dostrzega zaistniałe zagrożenia zdrowotne i środowiskowe i stawia poprawne hipotezy dotyczące ich przyczyn - K_U12

przyrodniczo

U2: współpracuje w zespołach kilkuosobowych - K_U15

U3: korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, prowadzi analizy, syntezy, podsumowania, krytyczne oceny i poprawne wnioskowania - K_U16

U4: posługuje się argumentami na rzecz zrównoważonego rozwoju - K_U18

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu nauk o środowisku - K_K01

K2: wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony środowiska - K_K02

K3: ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska - K_K03

K4: jest chętny do pracy w zespole jako jego członek - K_K10

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Zajęcia poruszają problemy ekologiczne oraz społeczno-gospodarcze w kontekście globalizacji oraz zrównoważonego rozwoju.

Pełny opis:

Pojęcie globalizacji i jej odzwierciedlenie w międzynarodowym rozwoju gospodarczym i polityce środowiskowej. Przekraczanie granic pojemności eksploatacyjnej środowiska Ziemi. Ekologiczne problemy świata w dobie globalizacji: zmiany klimatyczne, rabunkowa gospodarka zasobami naturalnymi, zanieczyszczenie środowiska. Problemy społeczne związane m.in. z ubóstwem i nierównomiernym dostępem do zasobów. Zrównoważony rozwój jako koncepcja przywracania naruszonej równowagi ekologicznej. Problemy wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju. Cele Zrównoważonego Rozwoju 2016-2030 i strategie ich realizacji.

Literatura:

Brown L., 2003. Gospodarka ekologiczna na miarę ziemi. Książka i Wiedza, Warszawa

Gardner i in., 2003. Raport o stanie świata. Książka i Wiedza, Warszawa

Kośmicki E., 2009. Główne zagadnienia ekologizacji społeczeństwa i gospodarki. Ekopress, Białystok

Pietrewicz J.W., 2011. Ochrona środowiska w warunkach procesów globalizacji. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Metody i kryteria oceniania:

wykład: kolokwium pisemne, zal. na ocenę (W13, W15, W22, U12)

55% - 60% - dst

61% - 68% - dst+

69% - 80 % - db

81% - 90% - db+

91% - 100% - bdb

laboratorium: opracowanie pisemne, zal. na ocenę (W13, W15, W22, U12, U16, U18, K02)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)