Kontrola zbrojeń i rozbrojenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-3-KZR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1031) Military and defence
|
Nazwa przedmiotu: | Kontrola zbrojeń i rozbrojenie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 3 rok - studia stacjonarne - sem. Letni Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość problematyki z zakresu przedmiotów: Organizacje międzynarodowe, Międzynarodowe stosunki wojskowe, Systemy bezpieczeństwa międzynarodowego |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe) - 15 godz. wykład (0,5 pkt.) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (opracowanie projektu) – 30 godzin (1 pkt.) 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (egzamin) – 15 godzin (0,5 pkt.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: rozumie uwarunkowania (geograficzne, ekonomiczne, administracyjne, organizacyjne) systemu bezpieczeństwa narodowego w wymiarze krajowym, regionalnym i międzynarodowym - K_W04 W2: zna zagrożenia i ich konsekwencje dla bezpieczeństwa narodowego, ich przyczyny oraz wynikające z tych zagrożeń procesach zmian w systemie zapewnienia bezpieczeństwa, w tym szczególnie procesach rozbrojenia - K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: analizuje zachowania podmiotów stosunków międzynarodowych w procesie rozbrojeniowym, ich przesłanki oraz konsekwencje dla bezpieczeństwa międzynarodowego - K_U04 U2: wskazuje podstawowe organizacje międzynarodowe zajmujące się bezpieczeństwem, w tym ich najważniejsze organy i zakres działania, szczególnie w obszarze rozbrojenia i kontroli zbrojeń - K_U09 U3: przygotowuje pisemne wypowiedzi dotyczące problematyki szeroko pojmowanego bezpieczeństwa, w swoich opracowaniach umie stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach bezpieczeństwa potrafiąc je merytorycznie uzasadniać - K_U17 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę nieustannego uczenia i aktualizowania swojej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji - K_K01 K2: uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, uznaje samokształcenie za istotny warunek powodzenia na rynku pracy - K_K06 K3: rozumie źródła zagrożeń bezpieczeństwa, wynikające szczególnie z wyścigu zbrojeń i proponuje zastosowanie różnych rozwiązań eliminujących je - K_K14 |
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z genezą procesu zbrojeń i rozbrojenia oraz inicjatywami rozbrojeniowymi w zakresie broni konwencjonalnej oraz broni masowego rażenia; zaprezentowanie roli reżimów kontrolnych handlu i rozpowszechniania broni; przedstawienie znaczenia rozbrojenia dla bezpieczeństwa międzynarodowego. |
Pełny opis: |
Geneza procesu zbrojeń i rozbrojenia. Światowy proces rozbrojeniowy w zakresie broni jądrowej. Redukcja i nierozprzestrzeniane broni chemicznej i biologicznej. Regionalne regulacje prawne dotyczące broni konwencjonalnej. Międzynarodowe ograniczenia w dziedzinie broni konwencjonalnej. Bilateralne porozumienia rozbrojeniowe USA i ZSRR (ROSJI). Reżimy kontrolne handlu i rozpowszechniania broni. Środki budowy zaufania i bezpieczeństwa. Perspektywy kontroli zbrojeń i rozbrojenia. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Karczmarski M., Problematyka zbrojeń i rozbrojenia, (w:) R. Zięba (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, Warszawa 2008. Kile S.N., Nuclear arms control and non-proliferation, SIPRI Yearbook 2007. Lachowski Z., Środki budowy zaufania i bezpieczeństwa w nowym środowisku międzynarodowym, „Sprawy Międzynarodowe” nr 2, 2001. Multan W., Porozumienia rozbrojeniowe po II wojnie światowej, Warszawa 1985. Rocznik Strategiczny 2016/2017, Scholar, Warszawa 2017. Rotfeld A. (red.) Kontrola zbrojeń, rozbrojenie u progu XXI wieku, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2002. Strulak T., Działania na rzecz rozbrojenia i kontroli zbrojeń, (w:) J. Symonides (red.), Organizacja Narodów Zjednoczonych. Bilans i perspektywy, Warszawa 2006. Tabor M., Porozumienia w sprawie kontroli zbrojeń i rozbrojenia, (w:) Bezpieczeństwo międzynarodowe, praca zbiorowa, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca Dokument Wiedeński 1994, „Studia i Materiały” Biura Prasy i Informacji MON, nr 5, 1995. Traktat o otwartych przestworzach, „Studia i Materiały” Biura Prasy i Informacji MON, nr 21, 1995. Hart J., Kuhlau F., Chemical and biological weapon developments and arms control, SIPRI Yearbook 2007. Karczmarski M., Problematyka zbrojeń i rozbrojenia, (w:) Zięba R. (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe po zimnej wojnie, Warszawa 2008. Karp W., Bronie nadmiernie okrutne, "Sprawy Międzynarodowe" nr 1, 1996. Kościuk L. (red.), Przegląd światowego procesu rozbrojeniowego 2003/2004, Warszawa 2004. Kuźniar R., Bezpieczeństwo w stosunkach międzynarodowych, (w:) E. Haliżak, R. Kuźnia (red.), Stosunki międzynarodowe. Geneza, struktura, dynamika, Warszawa 2006. Lachowski Z., Adaptacja Traktatu CFE, "Sprawy Międzynarodowe" nr 4, 1999. Madej M., Traktat o Siłach Konwencjonalnych Europie - geneza, istota, perspektywy, Biuletyn PISM, nr 25, 05/06 2007. Multan W.,„Sprawy Międzynarodowe” nr 2, 1988. Nowak J.M., Regionalna kontrola zbrojeń w Europie, „Sprawy Międzynarodowe” nr 1, 1997. Tabor M., Układ Moskiewski – nowe podejście do redukcji strategicznych zbrojeń ofensywnych, (w:) Stosunki międzynarodowe w XXI wieku. Księga jubileuszowa z okazji 30-lecia ISM UW, Warszawa 2006. Tabor M., Znaczenie środków budowy zaufania w umacnianiu pokoju, (w:) Pokój w teorii i praktyce stosunków międzynarodowych, Warszawa 1991. Topolski I., Kontrola i redukcja zbrojeń, (w:) M. Pietraś (red.), Międzynarodowe stosunki polityczne, Lublin 2006. Traktat o konwencjonalnych siłach zbrojnych w Europie – „Studia i Materiały” Biura Prasy i Informacji MON, nr 29, 1995. Układ o likwidacji rakiet średniego i mniejszego zasięgu, |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3) Podstawą przystąpienia do egzaminu jest opracowanie projektu (referat pisemny) z problematyki realizowanej w czasie wykładów (U1, U2, U3, K1, K2) |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Polcikiewicz | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Polcikiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Polcikiewicz | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Polcikiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Polcikiewicz | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Polcikiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.