Zagrożenia asymetryczne bezpieczeństwa państw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-BN-S1-3-ZAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia asymetryczne bezpieczeństwa państw |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo narodowe - I stopna - 3 rok - studia stacjonarne - sem. Letni Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - wstęp do nauki o państwie i prawie - międzynarodowe stosunki polityczne 1945-1989 - międzynarodowe stosunki polityczne po 1989 r. - międzynarodowe prawo publiczne - konflikty zbrojne w XX i XXI w. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - 30 h wykładu - 30 h pracy własnej studenta w oparciu o literaturę przedmiotu, doniesienia prasowe, media elektroniczne |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: student poznaje czynniki wywołujące konflikty asymetryczne oraz kształtujące niestabilność państw; W 2: student uzyskuje wiedzę na temat bieżących konfliktów asymetrycznych i procesu rozpadu państw; W 3: student pozyskuje wiedzę na temat wpływu państw dysfunkcyjnych na bezpieczeństwo międzynarodowe. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: student umiejętnie posługuje się terminologią i pojęciami z zakresu konfliktów asymetrycznych i bezpieczeństwa międzynarodowego; U 2: student umiejętnie porównuje czynniki kształtujące dysfunkcyjność państw w poszczególnych regionach świata; U 3: student umiejętnie analizuje i interpretuje zjawiska oraz procesy polityczne zachodzące w państwach i regionach świata zagrożonych asymetrycznością. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: student potrafi wykazać swą otwartość na odmienne poglądy i stanowiska politologiczne; K 2: student jest chętny do zgłębiania problematyki pozaeuropejskiej; K 3: student jest krytyczny wobec kształtowanych ocen i prognoz odnoszących się do poszczególnych państw i regionów świata zagrożonych asymetrycznością. |
Metody dydaktyczne: | - metoda monograficzna, - wykład konwersatoryjny. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest zagadnieniu konfliktów asymetrycznych, jako nowej kategorii rozwijanej w stosunkach międzynarodowych. Na zajęciach przedmiotowych studenci uzyskują wiedzę na temat uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji związanych z kształtowanymi w świecie konfliktami asymetrycznymi. W ujęciu globalnym i regionalnym analizie poddawane są procesy zachodzące w konkretnych państwach świata zagrożonych asymetrycznością. |
Pełny opis: |
Na zajęciach wykładowych poruszane są następujące zagadnienia: - Czynniki kształtujące konflikty asymetryczne; - Państwa afrykańskie jako źródło konfliktów asymetrycznych: Somalia, Republika Środkowoafrykańska, Gwinea Bissau, Liberia, Sierra Leone, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zimbabwe; - Państwa azjatyckie jako źródło konfliktów asymetrycznych : Afganistan, Liban, Sri Lanka, Timor Wschodni, Mijanmar, Syria; - Państwa amerykańskie jako źródło konfliktów asymetrycznych: Haiti, Wenezuela; - Państwa europejskie jako źródło konfliktów asymetrycznych i dysfunkcyjności państw: Kosowo, Mołdawia, Ukraina. |
Literatura: |
Teksty źródłowe: - Netografia: dokumenty i akty prawne z zakresu międzynarodowego prawa publicznego - Prawo w stosunkach międzynarodowych. Wybór dokumentów, oprac. S. Bieleń, wyd. 3, Warszawa 2004 - Stosunki międzynarodowe 1989-2000. Wybór tekstów źródłowych i materiałów, oprac. Z. Leszczyński i A. Koseski, Pułtusk 2001 - Współczesne stosunki międzynarodowe. Wybór tekstów źródłowych z komentarzem, oprac. T. Łoś-Nowak, Wrocław 1997 Literatura podstawowa: - Baylis J., Wirtz J., Strategia we współczesnym świecie. Wprowadzenie do studiów strategicznych, Kraków 2009 - Gil G., Upadanie państwa w stosunkach międzynarodowych po zimnej wojnie, Lublin 2015 - Knopek J., Stosunki polsko-zachodnioafrykańskie, Toruń 2013 - Michałowska G., Problemy ochrony praw człowieka w Afryce, Warszawa 2008 - Ndiaye B., Współczesna Afryka Subsaharyjska: wybrane zagadnienia, Olsztyn 2011 - Odziemkowski J., Konflikty międzynarodowe po 1945 roku, Warszawa 2011 - Państwa dysfunkcyjne i ich destabilizujący wpływ na stosunki międzynarodowe, red. R. Kłosowicz, Kraków 2013 - Państwa dysfunkcyjne i międzynarodowe wysiłki zmierzające do ich naprawy, red. R. Kłosowicz, Kraków 2014 - Problem upadku państw w stosunkach międzynarodowych, red. R. Kłosowicz, A. Mania, Kraków 2012 - Sułek M., Prognozowanie i symulacje międzynarodowe, Warszawa 2010 - Szpak A., Fenomen „państw upadłych” w świetle prawa międzynarodowego, Toruń 2014 Literatura obcojęzyczna: - Bruneau T., Dammert L., Skinner E., Maras: Gang Violence and Security in Central America, University of Texas Press, Texas 2011 - Chomsky N., Failed States: The Abuse of Power and the Assault on Democracy, Holt Paperbacks, 2007 - Rotberg R., When States Fail: Causes and Consequences, Princeton University Press, Princeton 2003 |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin ustny lub pisemny, - 4 pytania (oceniane od 0 do 1 pkt.), zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bryc | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bryc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bryc | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bryc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bryc | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bryc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.