Europa Środkowa – historia, tożsamość, idee
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-KON-ESH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Europa Środkowa – historia, tożsamość, idee |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu geopolityki w jej ujęciu statycznym (podstawowe podziały świata i Europy na regiony) oraz rozumienie znaczenia geopolityki w ujęciu dynamicznym (wpływ podziałów geopolitycznych na kształtowanie się ładu międzynarodowego). Znajomość i rozumienie pojęć: kultura, tożsamość, idea, naród. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach - 30 godz. Praca własna studenta, w tym przygotowanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji, opracowanie literatury do dyskusji - 40 godz. Konsultacje z prowadzącym - 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna: - podstawowe podziały geopolityczne w Europie - najważniejsze definicje pojęcia "Europa Środkowa" - autorów najistotniejszych idei dotyczących Europy Środkowej, w tym jej tożsamości - najważniejsze wydarzenia historyczne kształtujące Europę Środkową jako całość oraz tworzące ją kraje |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - rozumie zmiany, jakie zachodziły w definiowaniu pojęcia "Europa Środkowa" wraz z czynnikami, które je powodowały - interpretuje najważniejsze idee związane z Europą Środkową i jej miejscem w podziałach geopolitycznych - analizuje czynniki wpływające na rozwój tożsamości środkowoeuropejskiej - ocenia wpływ podobieństw i różnic w rozwoju poszczególnych państw na kształtowanie się Europy Środkowej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i dokształcania się - ma świadomość potrzeby lepszego rozumienia swojego otoczenia społecznego i kulturowego - docenia tradycję i dziedzictwo Europy Środkowej i tworzących ją państw - sprawnie porusza się w środkowoeuropejskim obszarze kulturowym |
Metody dydaktyczne: | Metody podające i poszukujące |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z pojęciem "Europy Środkowej" w ujęciu geopolitycznym, historycznym, kulturowym i tożsamościowym. Istotą przedmiotu jest poszukiwanie kryteriów definiujących to pojęcie i zrozumienie konsekwencji związanych z ich stosowaniem.Konwersatorium składa się z dwóch bloków tematycznych, z których pierwszy dotyczy Europy Środkowej jako całości, drugi zaś wybranych państw regionu |
Pełny opis: |
Podczas konwersatorium poruszane są następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Znaczenie podziałów geopolitycznych 2. Geograficzne i etniczne podziały Europy Środkowej 3. Europa Środkowa jako krąg kulturowy: czy istnieje wspólna kultura środkowoeuropejska? 4. Wpływy zewnętrzne a kształtowanie się Europy Środkowej 5. Projekty integracji i współpracy państw Europy Środkowej 6. Powstanie i upadek Bloku Wschodniego w Europie 7. Europa Środkowa w Unii Europejskiej 8. Państwa Europy Środkowej: Czechy i Słowacja 9. Państwa Europy Środkowej: Węgry 10. Państwa Europy Środkowej: Rumunia i Bułgaria 11. Państwa Europy Środkowej: Chorwacja i Słowenia 12. Państwa Europy Środkowej: Litwa, Łotwa i Estonia |
Literatura: |
Albin Janusz, Kupcz Janusz (red.), Z badań nad problematyką narodowościową państw Europy Środkowej i Wschodniej, Wrocław 1998 Brix Emil, Z powrotem w Europie Środkowej : eseje i szkice, Kraków 2012 Brzechczyn Krzysztof, Odrębność historyczna Europy Środkowej : studium metodologiczne, Poznań 1998 Czyż Anna, Kubas Sebastian, Państwa Grupy Wyszehradzkiej: pomiędzy przeszłością a teraźniejszością : wybrane aspekty polityki wewnętrznej i zagranicznej, Katowice 2014 Gorzelak Grzegorz, Jałowiecki Bohdan (red.), The identity of Central Europe, Warszawa 1997 Janowski Maciej (red.), Drogi odrębne, drogi wspólne : problem specyfiki rozwoju historycznego Europy Środkowo-Wschodniej w XIX-XX wieku, Warszawa 2014 Johnson Lonnie R., Central Europe : enemies, neighbors, friends, New York-Oxford 2011 Kisielewski Tadeusz, Europa Środkowa - zakres pojęcia, Lublin 1992 Kiss Csaba G., Lekcja Europy Środkowej : eseje i szkice, Kraków 2009 Kłoczowski Jerzy (red.), Historia Europy Środkowo-Wschodniej, Warszawa 2000 Matla Marzena, Németh Vítová Lenka (red.), Europa Środkowa : podobieństwa, różnice, perspektywy, Poznań 2014 Waldenberg Marek, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej : dzieje konfliktów i idei, Warszawa 2000 Wandycz Piotr, Cena wolności : historia Europy Środkowowschodniej od średniowiecza do współczesności, Kraków 2003 Wojnicki Jacek, Droga Europy Środkowej do Unii Europejskiej : (Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry) / Warszawa 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Referat/prezentacja (kryteria oceniania: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, wybór literatury) oraz obecność (dopuszczalne dwie nieobecności) |
Praktyki zawodowe: |
x |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Czyżniewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Czyżniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Czyżniewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Czyżniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.