Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fundusze i programy pomocowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-KON-FPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fundusze i programy pomocowe
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h

2. Praca indywidualna: 30h

3. Przygotowania do uzyskania zaliczenia: 30h

Efekty uczenia się - wiedza:

Wiedza:

1) Student/-ka zna i opisuje funkcjonujące w latach 2021-2027 fundusze i programy unijne wraz z rodzajem udzielanego przez nie wsparcia;

2) Student/-ka zna i rozumie zasady prawne odnoszące się do możliwości pozyskiwania dofinansowania z funduszy i programów finansowych Unii Europejskiej.


* Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Umiejętności:

1) Student/-ka ocenia istniejący system instrumentów finansowych UE pod kątem jego efektywności, dokonuje porównań z minioną perspektywą finansową oraz przewiduje możliwe scenariusze dalszego jego rozwoju;

2) Student/-ka sprawnie odszukuje i wykorzystuje informacje dotyczące funduszy i programów finansowych Unii Europejskiej.


* Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Kompetencje:

1) Student/-ka potrafi zabierać głos na forum grupy, nie boi się wyrażać krytycznych opinii dotyczących funkcjonowania różnych polityk i funduszy unijnych;

2) Student/-ka wyrabia w sobie systematyczność, rzetelność i obowiązkowość.


* Nie jest możliwe przypisanie wskazanych powyżej efektów przedmiotowych efektom kierunkowym, a to ze względu na fakt, iż na zajęcia uczęszczać mogą studenci wszystkich roczników i wszystkich kierunków studiów prowadzonych w Jednostce.

Metody dydaktyczne:

- wystąpienia publiczne (prezentacje multimedialne) Studentów;

- dyskusja problemowa moderowana przez Prowadzącego (ocena ciągła);

- pisemny test końcowy.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2021-2027. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich.

Pełny opis:

Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich.

Literatura:

Przykładowa literatura:

- Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007.

- Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003.

- Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008.

- Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009.

- Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015.

- Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012.

- Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008.

- Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008.

- Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009.

- Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011.

- strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw.

- rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składać będą się: 1) obecność na zajęciach, 2) przygotowanie i przedstawienie prezentacji, 3) aktywne uczestnictwo w zajęciach, a także 4) test końcowy.

1. Obecność

Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności - konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna.

2. Prezentacja

W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący konwersatorium musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty!

Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego do czasu zamknięcia systemu USOS.

Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji.

Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).

3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach

Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach.

Minimum 3 aktywności = dopuszczenie do pisania testu końcowego (0-2 aktywności = ndst)

Minimum 6 aktywności = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu).

Minimum 11 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą

Uwaga: jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za aktywność jak i prezentację (warunek: ocena pozytywna z testu).

4. Test

Po spełnieniu powyższych warunków Studenci dopuszczeni zostaną do testu końcowego. Przybierze on formę: testu pisemnego jednokrotnego wyboru, i odbędzie się na platformie Moodle w uzgodnionym z grupą terminie.

Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 z 25 punktów. 1 pytanie = 1 punkt, bez punktów ujemnych.

Niepowodzenie na teście = ocena niedostateczna z zajęć (bez wyjątków!!!) i "warunek".

Jeżeli bez konsultacji z prowadzącym Student nie podejdzie do testu w wyznaczonym terminie = ocena niedostateczna i "warunek".

Praktyki zawodowe:

brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Willa
Prowadzący grup: Rafał Willa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2021-2027. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich.

Pełny opis:

Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich.

Literatura:

Przykładowa literatura:

- Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007.

- Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003.

- Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008.

- Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009.

- Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015.

- Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012.

- Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008.

- Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008.

- Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009.

- Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011.

- strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw.

- rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe.

Uwagi:

brak.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)