European Union Common Policies – Comparative Perspective
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-OG-EN-EUCP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | European Union Common Policies – Comparative Perspective |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku obcym dla kierunków WNoPiB - stacjonarne Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: - Integracja europejska - Instytucje europejskie |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktu z lektorem: - udział w wykładach i dyskusji - 30 godz - konsultacje - 5 godz Godziny samodzielnej nauki: - przygotowanie do wykładów i dyskusji - 30 godz - projekty - 10 godz - czytanie literatury - 60 godz - przygotowanie do testu - 15 godz Razem: 150 godzin (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Zna klasyfikację i główne kategorie wspólnych polityk UE. W2: Posiada wiedzę o mechanizmach Wspólnych Polityk UE. W3: Posiada wiedzę na temat szerokiego zakresu i różnorodności wspólnych polityk UE. W4: Jest zaznajomiony z tworzeniem nowoczesnego i zrównoważonego podejścia UE. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student posiada: U1: Umiejętność formułowania właściwych pytań dotyczących celów i funkcjonowania wspólnych polityk UE. U2: Umiejętność omawiania złożonych zagadnień poświęconych przedmiotowi (fachowe słownictwo angielskie związane z tematem zostanie podane w prezentacji PowerPoint). U3: Umiejętność analizy roli Wspólnych Polityk UE dla gospodarek krajów członkowskich UE oraz polityk wewnętrznych / krajowych. U4: Umiejętność dostosowania funduszy europejskich do konkretnych działań i sfer inwestycyjnych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student to: K1: Myślenie i działanie w sposób kreatywny - uczniowie będą zachęcani do wzięcia udziału w dyskusji i wyrażenia swoich opinii. K2: Świadomy wagi ponadnarodowego podejścia do wyzwań narodowych. K3: Współpraca w środowisku międzynarodowym. |
Metody dydaktyczne: | Eksponujące metody nauczania: - opis - dyskusja poszukujące metody nauczania - klasyczne rozwiązywanie problemów - Praca projektowa - studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Celem kursu „Wspólne polityki Unii Europejskiej - perspektywa porównawcza” jest zapoznanie się i omówienie praktycznych aspektów integracji europejskiej, które są wspólnymi politykami. Aby jednak dojść do sedna funkcjonowania współczesnych wspólnych polityk, konieczne jest poznanie ich uwarunkowań prawnych i politycznych oraz procesów ich tworzenia. Niemniej jednak celem tego kursu jest przemyślenie wspólnych celów polityki, różnorodności, podobieństw i różnicujących aspektów. |
Pełny opis: |
Celem kursu „Wspólne polityki Unii Europejskiej - perspektywa porównawcza” jest zapoznanie się i omówienie praktycznych aspektów integracji europejskiej, które są wspólnymi politykami. Aby jednak dojść do sedna funkcjonowania współczesnych wspólnych polityk, konieczne jest poznanie ich uwarunkowań prawnych i politycznych oraz procesów ich tworzenia. Niemniej jednak celem tego kursu jest rozważenie różnic, podobieństw i różnic między wspólnymi politykami. Główne filary obejmują jednolity rynek (tj. Polityka celna, polityka handlowa), polityka rolna, podejście do środowiska, transport, wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa, wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne. Efektem nauczania są umiejętności i kompetencje do posługiwania się terminologią poświęconą wspólnej polityce oraz rozumienia jej mechanizmu we współczesnej gospodarce i sytuacji politycznej. Podstawą oceny będzie aktywny udział w każdym spotkaniu z systemem punktacji każdego studenta. Materiały w języku angielskim zostaną udostępnione przez prowadzącego na platformie internetowej. Warunkiem zaliczenia tego kursu jest przygotowanie referatu lub studium przypadku na uzgodniony temat. Zajęcia opierają się na rozmowie z obiema grupami oraz indywidualnym przygotowaniu do każdego panelu. Metody studium przypadku zostaną wykorzystane zarówno w przypadku prezentacji multimedialnych, jak i map myśli. W konsekwencji szczegółowy program kursu będzie wyglądał następująco: 1. Wprowadzenie - zarządzanie i integracja w UE (4 godz.) Zarządzanie i integracja w UE (4 godz.) Traktaty UE Instytucje UE Podejmowanie decyzji w UE organizacje pozarządowe Pięć modeli kształtowania polityki w UE Zarządzanie w UE Idea wspólnych polityk horyzontalnych i sektorowych 2. Jednolity rynek (4 godz.) Jednolity rynek - idea Swobodny przepływ Unia celna UE Wspólna polityka handlowa Sektory konkurencyjności i przemysłu Małe i średnie przedsiębiorstwa polityki przedsiębiorstwa 3. Gospodarka, sprawy finansowe i podatki (2 godz.) Ekonomia - główne aspekty Budżet Unia walutowa usługi finansowe, Walcz z oszustwami Opodatkowanie 4. Rolnictwo, rybołówstwo i żywność (4 godz.) Wspólna Polityka Rolna - WPR Rozwój obszarów wiejskich Przyszłość WPR bezpieczeństwo żywności Polityka morska - niebieski wzrost Akwakultura 5. Regiony i rozwój lokalny (2 godz.) Polityka regionalna Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Fundusz Spójności Nowa polityka regionalna 2021-2027 6. Środowisko - działania na rzecz klimatu (2 godz.) Polityka klimatyczna UE Zmiany klimatu i dane dotyczące polityki UE Gospodarka o obiegu zamkniętym Konsumenci Środowisko i zrównoważony rozwój 7. Transport i energia (2 godz.) Energia i zasoby naturalne Transport Transeuropejskie sieci transportowe 8. Sprawiedliwość, sprawy wewnętrzne i prawa obywateli (2h) Wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość Zarządzanie granicami zewnętrznymi Polityka azylowa Polityka imigracyjna Współpraca policyjna 9. Stosunki zewnętrzne i sprawy zagraniczne (6h) Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa Polityka rozwoju Polityka rozszerzenia Polityka sąsiedztwa Prawa człowieka Budowanie pokoju Pomoc humanitarna 10. Edukacja i szkolenie, młodzież, kultura i sport (2 godz.) Audiowizualne i media Kultura Edukacja i szkolenie Sport Młodzież |
Literatura: |
N. Nugent (2017). The Government and Politics of the European Union (8th Edition), Palgrave. . M. Cini, N. Perez-Solorzano Borragan (2019). Europan Union Politics (6th Edition), Oxford University Press. A. E. Juncos & S Blockmans (2018). The EU’s role in conflict prevention and peacebuilding: four key challenges, Global Affairs, 4 (2-3), p. 131-140. Bendiek, A. (2017). „A paradigm shift in the EU's Common Foreign and Security Policy: from transformation to Resilience”, SWP Research Paper, 11/2017, Berlin: Stiftung Wissenschaft und Politik -SWP- Deutsches Institut für Internationale Politik und Sicherheit. M. Öberg, K. L. Nilsson, Ch. Johansson (2017). „Major transport corridors: the concept of sustainability in EU documents”, Transportation Research Procedia 25 (2017), p. 3694–3702. EU Cohesion Policy – reassessing performance and direction (2017), Edited by J. Bachtler, P. Berkowitz, S. Hardy and T. Muravska, Routledge. L. Giessen, „Horizontal Policy Integration”, In: Green Issues and Debates - An A to Z guide, H. S. Schiffman, January 2011, p. 293-295. L. Giessen, „Vertical Policy Integration”, In: Green Issues and Debates - An A to Z guide, H. S. Schiffman, January 2011, p. 486-489. R. Grzeszczak, „The Concept and Practice of Good Governance in the EU” (2015). International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, Vol 9 (2). H. Wallace, W. Wallace, „Overview: The EU Politics and Policy-Making”, in: Policy-Making in the European Union, H. Wallace, M. A. Pollack, A. R. Young (eds.), Oxford University Press, 2015, p. 340-355. |
Metody i kryteria oceniania: |
fail- niedostateczny (2) < 51% satisfactory- dostateczny (3) 52-60% satisfactory plus- dostateczny plus (3.5) 61 – 70% good- dobry (4) 71-80 % good plus- dobry plus (4.5) 81-90% very good- bardzo dobry (5) 91-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piechowicz | |
Prowadzący grup: | Michał Piechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piechowicz | |
Prowadzący grup: | Michał Piechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Piechowicz | |
Prowadzący grup: | Michał Piechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.