Metafizyka, religia i polityka w dziełach Williama Shakespeare’a
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-OG-MRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metafizyka, religia i polityka w dziełach Williama Shakespeare’a |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Pożądana jest ogólna orientacja w historii kultury europejskiej epoki renesansu oraz historii Anglii epoki Tudorów i Stuartów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 h - udział w wykładach |
Efekty uczenia się - wiedza: | Słuchacz zyskuje wiedzę na temat presupozycji ontologicznych i antropologicznych, przekonań religijnych oraz idei politycznych wyartykułowanych w świecie przedstawionym dramatów W. Shakespeare’a oraz co do metody ustalenia jak i w jakim stopniu można je przypisać samemu autorowi. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Słuchacz nabywa umiejętność hermeneutycznego wglądu w sensy filozoficzne, teologiczne oraz polityczne, wpisane w strukturę głęboką dzieła artystycznego (dramatyczno-teatralnego). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Słuchacz zyskuje kompetencję rozpoznawania relacji pomiędzy dziełem literacko-teatralnym a prądami umysłowymi, a w szczególności politycznymi, żywotnymi w epoce, w której żył i tworzył twórca tych dzieł. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: model podający (przekazywanie wiedzy) i problemowy (klasyczna metoda problemowa) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Wgląd w obraz świata (kosmologia, metafizyka) i człowieka (antropologia, prawo naturalne) oraz duchowość Szekspira, w związku z koncepcją polityki, władzy i ustroju, dającą się odczytać w świecie przedstawionym jego dramatów, zwłaszcza tragedii i sztuk historycznych. |
Pełny opis: |
1. Kosmologiczny obraz świata u Szekspira (od niebiańskiego Empireum po ziemię jako „suterenę” Wszechświata). 2. Metafizyczny „wielki łańcuch Bytu”: Bóg, Stworzenie, Człowiek; ład i hierarchia porządku naturalnego („stopnie Kolejności”). 3. Antropologia szekspirowska: człowiek jako „złożenie” anioła i bestii; konflikt dwóch pojęć natury: prawo naturalne pochodzenia boskiego – prawo silniejszego i stan przedspołeczny (Król Lear). 4. Szekspir wobec zagadnienia teodycei: „skąd zło” (unde malum)?; zakłócenie ładu przez chaos namiętności i dezintegrację duszy (hamartia). 5. Świat nadprzyrodzony u Szekspira; w ile sakramentów wierzył Szekspir?; Prawo i Łaska, Sprawiedliwość i Miłosierdzie, kwestia istnienia Czyśćca i wiary w cuda: dramatyczne parabolizacje kontrowersji religijnych pomiędzy katolicyzmem, anglikanizmem, purytanizmem i judaizmem (Kupiec wenecki, Miarka za miarkę, Opowieść zimowa) na tle historii schizmy i reformacji w Anglii; czy Szekspir był katolickim rekuzantem? 6. Temat klasycznego republikanizmu i klasycznych form ustroju (monarchia, arystokracja, demokracja) w tragediach rzymskich Szekspira; Otello jako traktat o niemożliwości społeczeństwa „wielokulturowego”; szekspirowscy „Makiawele”; Polska w Hamlecie. 7. Szekspir wobec tradycji angielskiej myśli politycznej i parenetyki władcy (Jan z Salisbury, Henryk Bracton, Sir John Fortescue, Thomas Elyot, Richard Hooker); królestwo jako corpus mysticum Korony, baronów i poddanych, odwzorowujące ciało mistyczne Kościoła; teologia polityczna (Divine Rights of the Kings) monarchii Tudorów i Stuartów w „kronikach królewskich” Szekspira; legitymizm pochodzenia i legitymizm wykonywania (Ryszard II; Henryk IV) szekspirowscy królowie pomiędzy hybris tyranii a świętością „Pomazańca Bożego” i purificatio; liturgia władzy a symbolika sceny elżbietańskiej. |
Literatura: |
A/ Literatura podstawowa: Czytanie Szekspira. Interpretacje (red. J. Fabiszak, M. Gibińska, E. Nawrocka), Gdańska 2004; Szkice szekspirowskie (wybór i opr. W. Chwalewik), Warszawa 1983; Szekspir. Teoria lancasterska – domysły i fakty (red. T. Kowalski, K. Kozłowski), Warszawa 2012; René Girard, Szekspir, teatr zazdrości, Warszawa 1996; Peter Millward SJ, Czy Szekspir był katolikiem?, Warszawa 1999. Jacek Bartyzel, Kosmos i natura ludzka w antropologii Williama Shakespeare’a, „Horyzonty Polityki”, 1(1), Kraków 2010. B/ Literatura uzupełniająca: Allan Bloom, Szekspir i polityka, Kraków 1994; Leon H. Craig, Odkrycie natury. Polityka i filozofia w „Królu Learze”, „Dialogi Polityczne”, nr 11/2009. Szekspir i polityka [P. Szlagowski, J. Lubelski, K. Marulewska, J. Pawelec], „Teologia Polityczna”, nr 5/2009-2010. Henryk Zbierski, William Shakespeare, Warszawa 1988; Krystyna Kujawińska-Courtney, Królestwo na scenie. Sztuki Szekspira o historii Anglii na scenie angielskiej, Łódź 1997. Czytanie Szekspira. Interpretacje (red. J. Fabiszak, M. Gibińska, E. Nawrocka), Gdańska 2004; Szkice szekspirowskie (wybór i opr. W. Chwalewik), Warszawa 1983; Szekspir. Teoria lancasterska – domysły i fakty (red. T. Kowalski, K. Kozłowski), Warszawa 2012; René Girard, Szekspir, teatr zazdrości, Warszawa 1996; Peter Millward SJ, Czy Szekspir był katolikiem?, Warszawa 1999. Jacek Bartyzel, Kosmos i natura ludzka w antropologii Williama Shakespeare’a, „Horyzonty Polityki”, 1(1), Kraków 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach i aktywność, a dla pragnących zaliczyć na ocenę sprawdzenie wiedzy. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bartyzel | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartyzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.