Psychologia kary i więzienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-OG-PKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kary i więzienia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 50 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę z zakresu podstaw psychologii penitencjarnej i resocjalizacyjnej. W2: Zna różne formy karania za czyny przestępcze, cele jakie mają realizować oraz ograniczenia. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje posiadaną wiedzę do oceny i efektywnego stosowania różnych form oddziaływania resocjalizacyjnego. U2: Potrafi rozpoznawać postawy i stany psychiczne charakterystyczne dla osób uwięzionych oraz adekwatnie na nie reagować. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość dylematów etycznych związanych z karaniem. K2: Dostrzega złożoność sytuacji uwięzienia i różnorodność reakcji na nią, potrafiąc w adekwatny sposób interpretować zachowania osób poddanych uwięzieniu. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca : - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do podstaw wiedzy z zakresu psychologii penitencjarnej oraz zapoznanie ich z psychologicznymi mechanizmami związanymi z karaniem, szczególnie w postaci uwięzienia. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć: 1. Psychologia penitencjarna jako dział psychologii stosowanej a. Czym jest i zajmuje się psychologia? Dziedziny psychologii badawczej i stosowanej b. Status psychologii penitencjarnej. Psychologia penitencjarna a psychologia kryminalistyczna i sądowa c. Cele i obszary zainteresowania psychologii penitencjarnej. Przykładowe problemy d. Związki psychologii penitencjarnej z innymi dyscyplinami 2. Psychologia karania – kara, naprawa szkody, resocjalizacja. Reakcje na kary a. Kary i nagrody jako podstawowy przedmiot zainteresowania psychologii behawiorystycznej b. Determinanty skuteczności kary c. Cechy charakterystyczne i rodzaje kar kryminalnych d. Funkcje kary kryminalnej e. Teorie kary kryminalnej – cele karania f. Kara pozbawienia wolności jako najbardziej typowa forma kary kryminalnej 3. Ogólna charakterystyka więzienia. Typy więzień a. Więzienia w epoce przednowoczesnej b. Nowoczesne i współczesne systemy penitencjarne c. Polskie instytucje penitencjarne d. Systemy odbywania kary pozbawienia wolności w Polsce 4. Psychologiczne konsekwencje uwięzienia a. Dolegliwości kary pozbawienia wolności – formy deprywacji związanej z uwięzieniem b. Procesy psychologiczne towarzyszące uwięzieniu c. Uwięzienie jako sytuacja trudna d. Stres towarzyszący uwięzieniu i sposoby radzenia sobie z nim przez więźniów e. Fazy uwięzienia f. Strategie adaptacyjne więźniów g. Czas w sytuacji uwięzienia 5. Więzienie jako instytucja totalna a. Cechy charakterystyczne i typy instytucji totalnych b. Świat podwładnych w instytucji totalnej c. Świat personelu w instytucji totalnej d. Stanfordzki eksperyment więzienny – przykład psychologicznych reakcji ludzi po umieszczeniu w instytucji totalnej 6. Socjalizacja i resocjalizacja. Formy oddziaływań penitencjarnych a. Psychologiczne modele czynów przestępczych b. Funkcja resocjalizacyjna kary kryminalnej c. Socjalizacja i nabywane w jej trakcie kompetencje społeczne. Rodzaje socjalizacji i zasady socjalizacji d. Resocjalizacja – czy jest i jakie są jej relacje z socjalizacją e. Psychologiczne paradygmaty resocjalizacji f. Oddziaływania resocjalizacyjne wg polskiego kodeksu karnego wykonawczego g. Środki oddziaływań resocjalizacyjnych h. Psychologiczne bariery dla skuteczności penitencjarnych oddziaływań resocjalizacyjnych i. Powrót do przestępczości – recydywa 7. Zróżnicowanie społeczności więźniów. Subkultury więzienne |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Psychologia penitencjarna, pod red. M. Cioska i B. Pastwy-Wojciechowskiej, PWN, Warszawa 2016. M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2000. R. Poklek, Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018. R. Poklek, Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więzienne, Kalisz 2010. Literatura uzupełniająca: D.A. Crighton, G.J. Towl, Psychology in prisons, Blackwell Publishing, Malden – Oxford – Carlton 2008. Applying psychology to imprisonment: Theory and practice, red. B.J. McGurk, D.M. Thornton, M.E. Williams, Stationery Office Books, London 1987. B. Waligóra, Funkcjonowanie człowieka w warunkach izolacji więziennej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1974. Kryminologiczne i penitencjarne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności, pod red. M. Kuć, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2008. J. Szostak, Psychologia sądowa. Podstawowe zagadnienia, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego, Warszawa 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Metody oceniania: - kolokwium zaliczeniowe pisemne - W1, W2, U1, U2, K1, K2 Kryteria oceniania: Kolokwium zaliczeniowe – 3 pytania otwarte, odpowiedź na każde z nich punktowana w skali 0-10 pkt (maksymalna ilość punktów – łącznie 30 pkt) Oceny: 0-14,5 pkt - niedostateczny (2) 15-18 pkt - dostateczny (3) 18,5-20,5 pkt – dostateczny plus (3,5) 21-24 pkt - dobry (4) 24,5-26,5 pkt – dobry plus (4,5) 27-30 pkt – bardzo dobry (5) |
Praktyki zawodowe: |
nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Szewczak | |
Prowadzący grup: | Wiktor Szewczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.