Podstawy filozofii polityki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S1-3-PFP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy filozofii polityki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Politologia I stopnia - 3 rok - studia stacjonarne - sem. zimowy Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna główne teorie prawa naturalnego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student umie prowadzić analizę filozoficzno-polityczną i stosować podstawowe metody badań. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student umie partycypować w dyskusjach i pracować w grupie. |
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacja, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Pojęcie i koncepcje prawa naturalnego. Od obiektywnego prawa naturalnego do subiektywnych praw człowieka. Streszczenie: ateoretyczny zalążek myślenia prawnonaturalnego w mitologii i poezji greckiej; Arystoteles: rozróżnienie prawa naturalnego od pozytywnego; stoicy: trójpodział: lex aeterna – lex naturalis – lex humana; prymat prawa naturalnego i akcent na jego powszechność (Cyceronn); św. Augustyn: prawo naturalne jako przejaw woli Bożej; św. Tomasz z Akwinu: prawo naturalne jako uczestnictwo prawa wiecznego w rozumnej naturze człowieka; zdolność rozpoznania prawa naturalnego przez rozum i sumienie; treść prawa naturalnego; sekularyzacja prawa naturalnego począwszy od Grocjusza; zmiana znaczenia pojęcia „stanu natury” u Hobbesa; przesuwanie akcentu z przedmiotowych nakazów prawa naturalnego na podmiotowe uprawnienia jednostek; doktryna praw człowieka w różnych ujęciach (i jej krytyka (Burke); nowa teoria prawa naturalnego (Finnis) a ujęcie klasyczne (Krąpiec, Possenti). |
Pełny opis: |
1. Greckie początki refleksji nad prawem naturalnym Teksty: - Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993, podrozdział «Kosmologiczno-teologiczne ujęcie prawa naturalnego», ss. 51-57. - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. II Pionierzy, ss. 32-40 (dostępne on-line: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/7681/1/R_Tokarczyk_Historia_filozofii_prawa_w_retrospektywie_prawa_natury.pdf). - Zbigniew Stawrowski, podrozdział «Prawo wobec tego, co niezgodne z naturą – problem homoseksualizmu», w: tenże, Prawo naturalne a ład polityczny, Kraków – Warszawa 2006, ss. 84-91. 2. Arystoteles Teksty: - Arystoteles, Etyka Nikomachejska, przeł. D. Gromska, PWN Warszawa 2008, ks. V, r. VII O sprawiedliwości naturalnej i stanowionej, ss. 182-183 (1134b – 1135a), ks. V, r. X O prawości i o tym, co prawe, 189-190 (1137a – 1138a) [przedruk w: Władza wolność prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994, s. 60-62]. - Arystoteles, Polityka, przeł. L. Piotrowicz, Warszawa 2003, ks. I, r. I Definicja państwa. Człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie, ss. 3-6 (1253a) (dostępne on-line: http://biblioteka.kijowski.pl/arystoteles/polityka.pdf). Opracowania: - Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993, podrozdział «Ujęcie Arystotelesa», ss. 57-59. - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. IV Arystoteles, ss. 59-79. 3. Stoicy i Cyceron Teksty: - Cyceron, O państwie, w: tenże, O państwie. O prawach, przeł. I. Żółtowska, Kęty 1999, par. XXII i XXV, ss. 71-72; O prawach, w: tamże, par. V-XII i XV-XIX, ss. 103-111, 114-118. Opracowania: - Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993, podrozdział «Tradycja stoicko-rzymska», ss. 59-63. - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. V Stoicy, ss. 80-114. 4. Św. Augustyn Teksty: - Św. Augustyn, O Państwie Bożym przeciw poganom ksiąg XXII, przeł. W. Kornatowski, Warszawa 1977, t. 2, ks. XIX, r. XII-XIV, ss. 414-421 [przedruk w: Władza wolność prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994, ss. 262-268]. Opracowania: - Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993, podrozdział «Psychologiczno-teologiczna koncepcja prawa naturalnego», ss. 63-67. - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. VII Augustyn, ss. 123-135. 5. Św. Tomasz z Akwinu Teksty: - Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, przeł. o. P. Bełch OP, t. 13 (Prawo), Londyn 1985, zagadnienie 91, artykuł 2 Czy istnieje w nas jakieś prawo naturalne?, ss. 10-11; zagadnienie 94 Prawo naturalne, ss. 29-37 [dostępne on-line: https://zwola-old.karmelicibosi.pl/p/z/formacja/summa/summa_13.pdf; fragmenty w: Władza wolność prawo..., ss. 62-68]. Opracowania: - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. VIII Tomasz z Akwinu, ss. 136-154. - Zbigniew Stawrowski, rozdział Klasyczne stanowisko prawno naturalne – św. Tomasz z Akwinu /fragm./, w: tenże, Prawo naturalne a ład polityczny, Kraków – Warszawa 2006, ss. 97-118. - François Daguet, podrozdział «Prawo naturalne» w: tenże, Myśl polityczna św. Tomasza z Akwinu, Warszawa 2012, ss.397-405. 6. Grocjusz (Hugo Grotius) Teksty: - Hugo Grotius, O prawie wojny i pokoju, przeł. R. Bierzanek, PWN, Warszawa 1957, t. 1, s. 47-60, 87-96 [przedruk w: Władza wolność prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994, ss. 68-76, 95-97]. Opracowania: - Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993, podrozdział «Hugo Grotius», ss. 70-71. - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. XI Grocjusz, ss. 179-195. 7. Thomas Hobbes Teksty: - Thomas Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa 2005, cz. I, r. XIV, ss. 210-215, r. XV, ss. 226-227 i 234-243, cz. II, r. XXVI, ss. 353-354 i 375-376 [przedruk w: Władza wolność prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994, s. 76-83 /tu skrócone o omówienie szczegółowych praw natury/]. Opracowania: - Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993, podrozdział «T. Hobbes», ss. 71-72. - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. XII Hobbes, ss. 196-208. - Zbigniew Stawrowski, rozdział Naturalne pragnienie mocy – Thomas Hobbes /fragm./, w: tenże, Prawo naturalne a ład polityczny, Kraków – Warszawa 2006, ss. 145-179. - Piotr Świercz, Znaczenie pojęcia „natura” w doktrynie politycznej Thomasa Hobbesa na tle koncepcji zoon politikon, „Horyzonty Polityki”, 1(1)/2010, ss. 111-130. 8. John Locke Teksty: - John Locke, Dwa traktaty o rządzie, przeł. Z. Rau, Warszawa 1992: Drugi traktat o rządzie, r. II, §§ 4-5, ss. 165, r. VII, § 87, ss. 222-223, r. XVI, § 190, s. 300 [przedruk w: Władza wolność prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994, s. 98-99]. Opracowania: - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. XIII Locke, ss. 209-220. 9. Immanuel Kant Tekst: - Immanuel Kant, O obecności złego pierwiastka obok dobrego, czyli zło radykalne w naturze ludzkiej, przeł. B. Wolniewicz, „Res Publica” 1991, nr 2 (40), ss. 148-158. Opracowania: - Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993, podrozdział «I. Kant», ss. 78-80. - Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999, r. XIX Kant, ss. 275-288. - Zbigniew Stawrowski, rozdział Naturalne prawo autonomii – Immanuel Kant /fragm./, w: tenże, Prawo naturalne a ład polityczny, Kraków – Warszawa 2006, ss. 204-241. 10. Edmund Burke contra Thomas Paine Teksty: - Edmund Burke, Refleksje o Rewolucji Francuskiej, przeł. S. Magala, w: Władza wolność prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994, ss. 99-107. - Thomas Paine, Prawa człowieka, przeł. B. Szlachta, w: Władza wolność prawo. Wybór tekstów z historii doktryn politycznych dla studiujących prawo, nauki polityczne i filozofię, red. B. Szlachta, Kraków 1994, ss. 107-115. Opracowania: - Christopher Hitchens, Thomas Paine. Prawa Człowieka. Biografia, przeł. J. Dzierzgowski, Warszawa 2008, r. 3 i 4, ss. 74-123. - Bogdan Szlachta, Edmund Burke wobec koncepcji prawa naturalnego, w: tenże, Szkice o konserwatyzmie, Kraków 2008, ss. 41-69. 11. John M. Finnis Teksty: - John Mitchell Finnis, Prawo naturalne i uprawnienia naturalne, przeł. K. Lossman, Warszawa 2001, ss. 71-76, 171-174, 242-253 [przedruk w: Współczesna filozofia polityki. Wybór tekstów źródłowych, red. D. Pietrzyk-Reeves i B. Szlachta, Kraków 2003, s. 237-249]. Opracowania: - Łukasz Dominiak, Podstawowe założenia teorii prawa naturalnego Johna M. Finnisa, „Arcana”, nr 5(95)/2010, ss. 64-75. 12. Mieczysław A. Krąpiec Tekst: - Mieczysław Albert Krąpiec, Teoria prawa naturalnego, w: tenże: Człowiek i prawo naturalne, Lublin 1993, s. 177-241. 13. Vittorio Possenti Tekst: - Vittorio Possenti, Pojęcie prawa naturalnego, w: tenże, Zarys filozofii polityki. Społeczeństwa liberalne na rozdrożu, przeł. A. Fligel, Lublin 2012, s. 65-87. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mieczysław Albert Krąpiec, Dzieła. Człowiek a prawo naturalne, Lublin 1993. 2. Roman Tokarczyk, Historia filozofii prawa w retrospektywie prawa natury, Białystok 1999. 3. Zbigniew Stawrowski, Prawo naturalne a ład polityczny, Kraków – Warszawa 2006. Hasła encyklopedyczne: 1. Bogdan Szlachta, Prawo naturalne, w: Encyklopedia polityczna, t. 1 Myśl polityczna: główne pojęcia, doktryny i formy ustroju, Radom 2007, s. 333-337. 2. Piotr Jaroszyński, Prawo naturalne, w: Encyklopedia „Białych Plam”, t. XV, Radom 2005, s. 50-54. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywność (pisemna lub ustna) na zajęciach oraz pisemna praca zaliczeniowa z wybranej teorii prawa naturalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bartyzel | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartyzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Filozofia polityki stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badania problemów tej gałęzi etyki, która związana jest ze stosowaniem przymusu, zwłaszcza zinstytucjonalizowanego, a więc takich zagadnień, jak sprawiedliwość dystrybutywna czy retrybutywna, prawo i uprawnienia, w tym prawa własności prywatnej, obowiązki, zobowiązania, wolności i przywileje, instytucje polityczne, w tym przede wszystkim państwo, oraz instytucje społeczne takie jak różnego rodzaju wspólnoty etc. Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do filozofii polityki i jej głównych teorii oraz problemów – wprowadzenie oparte na lekturze i analizie wybranych, najważniejszych dzieł i traktatów źródłowych współczesnej filozofii polityki takich jak Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, Dziedzictwo cnoty Alasdaira MacIntyre’a, Anarchia, państwo i utopia Roberta Nozicka etc. |
|
Pełny opis: |
Filozofia polityki stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badania problemów tej gałęzi etyki, która związana jest ze stosowaniem przymusu, zwłaszcza zinstytucjonalizowanego, a więc takich zagadnień, jak sprawiedliwość dystrybutywna czy retrybutywna, prawo i uprawnienia, w tym prawa własności prywatnej, obowiązki, zobowiązania, wolności i przywileje, instytucje polityczne, w tym przede wszystkim państwo, oraz instytucje społeczne takie jak różnego rodzaju wspólnoty etc. Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do filozofii polityki i jej głównych teorii oraz problemów – wprowadzenie oparte na lekturze i analizie wybranych, najważniejszych dzieł i traktatów źródłowych współczesnej filozofii polityki takich jak Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, Dziedzictwo cnoty Alasdaira MacIntyre’a, Anarchia, państwo i utopia Roberta Nozicka etc. Kurs kończy się kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru. Ocenie podlega też aktywność studentów na ćwiczeniach. Podstawą dla kursu i kolokwium są te główne dzieła filozoficzno-polityczne, które analizowane są na zajęciach i które studenci zobowiązani są czytać w całości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Poniższe książki czytamy w całości. Wszystkie pozycje są również dostępne online w języku angielskim. 1. John Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa 2020. 2. Michael Sandel, Liberalizm i granice sprawiedliwości, WAiP, Warszawa 2009. 3. Robert Nozick, Anarchia, państwo i utopia, Aletheia, Warszawa 2010. 4. Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996. 5. John Finnis, Prawo naturalne i uprawnienia naturalne, ABC, Warszawa 2001. 6. Murray Rothbard, Etyka wolności, Fijor Publishing, Warszawa 2016. 7. Judith Jarvis Thomson, The Realm of Rights, Oxford University Press 1990. Literatura uzupełniająca: W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityki, Aletheia, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bartyzel | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartyzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Filozofia polityki stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badania problemów tej gałęzi etyki, która związana jest ze stosowaniem przymusu, zwłaszcza zinstytucjonalizowanego, a więc takich zagadnień, jak sprawiedliwość dystrybutywna czy retrybutywna, prawo i uprawnienia, w tym prawa własności prywatnej, obowiązki, zobowiązania, wolności i przywileje, instytucje polityczne, w tym przede wszystkim państwo, oraz instytucje społeczne takie jak różnego rodzaju wspólnoty etc. Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do filozofii polityki i jej głównych teorii oraz problemów – wprowadzenie oparte na lekturze i analizie wybranych, najważniejszych dzieł i traktatów źródłowych współczesnej filozofii polityki takich jak Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, Dziedzictwo cnoty Alasdaira MacIntyre’a, Anarchia, państwo i utopia Roberta Nozicka etc. |
|
Pełny opis: |
Filozofia polityki stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badania problemów tej gałęzi etyki, która związana jest ze stosowaniem przymusu, zwłaszcza zinstytucjonalizowanego, a więc takich zagadnień, jak sprawiedliwość dystrybutywna czy retrybutywna, prawo i uprawnienia, w tym prawa własności prywatnej, obowiązki, zobowiązania, wolności i przywileje, instytucje polityczne, w tym przede wszystkim państwo, oraz instytucje społeczne takie jak różnego rodzaju wspólnoty etc. Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do filozofii polityki i jej głównych teorii oraz problemów – wprowadzenie oparte na lekturze i analizie wybranych, najważniejszych dzieł i traktatów źródłowych współczesnej filozofii polityki takich jak Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, Dziedzictwo cnoty Alasdaira MacIntyre’a, Anarchia, państwo i utopia Roberta Nozicka etc. Kurs kończy się kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru. Ocenie podlega też aktywność studentów na ćwiczeniach. Podstawą dla kursu i kolokwium są te główne dzieła filozoficzno-polityczne, które analizowane są na zajęciach i które studenci zobowiązani są czytać w całości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Poniższe książki czytamy w całości. Wszystkie pozycje są również dostępne online w języku angielskim. 1. John Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa 2020. 2. Michael Sandel, Liberalizm i granice sprawiedliwości, WAiP, Warszawa 2009. 3. Robert Nozick, Anarchia, państwo i utopia, Aletheia, Warszawa 2010. 4. Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996. 5. John Finnis, Prawo naturalne i uprawnienia naturalne, ABC, Warszawa 2001. 6. Murray Rothbard, Etyka wolności, Fijor Publishing, Warszawa 2016. 7. Judith Jarvis Thomson, The Realm of Rights, Oxford University Press 1990. Literatura uzupełniająca: W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityki, Aletheia, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Bartyzel | |
Prowadzący grup: | Jacek Bartyzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Filozofia polityki stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badania problemów tej gałęzi etyki, która związana jest ze stosowaniem przymusu, zwłaszcza zinstytucjonalizowanego, a więc takich zagadnień, jak sprawiedliwość dystrybutywna czy retrybutywna, prawo i uprawnienia, w tym prawa własności prywatnej, obowiązki, zobowiązania, wolności i przywileje, instytucje polityczne, w tym przede wszystkim państwo, oraz instytucje społeczne takie jak różnego rodzaju wspólnoty etc. Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do filozofii polityki i jej głównych teorii oraz problemów – wprowadzenie oparte na lekturze i analizie wybranych, najważniejszych dzieł i traktatów źródłowych współczesnej filozofii polityki takich jak Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, Dziedzictwo cnoty Alasdaira MacIntyre’a, Anarchia, państwo i utopia Roberta Nozicka etc. |
|
Pełny opis: |
Filozofia polityki stosuje narzędzia poznania rozumowego takie jak metody analizy logicznej do badania problemów tej gałęzi etyki, która związana jest ze stosowaniem przymusu, zwłaszcza zinstytucjonalizowanego, a więc takich zagadnień, jak sprawiedliwość dystrybutywna czy retrybutywna, prawo i uprawnienia, w tym prawa własności prywatnej, obowiązki, zobowiązania, wolności i przywileje, instytucje polityczne, w tym przede wszystkim państwo, oraz instytucje społeczne takie jak różnego rodzaju wspólnoty etc. Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do filozofii polityki i jej głównych teorii oraz problemów – wprowadzenie oparte na lekturze i analizie wybranych, najważniejszych dzieł i traktatów źródłowych współczesnej filozofii polityki takich jak Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa, Dziedzictwo cnoty Alasdaira MacIntyre’a, Anarchia, państwo i utopia Roberta Nozicka etc. Kurs kończy się kolokwium w formie testu jednokrotnego wyboru. Ocenie podlega też aktywność studentów na ćwiczeniach. Podstawą dla kursu i kolokwium są te główne dzieła filozoficzno-polityczne, które analizowane są na zajęciach i które studenci zobowiązani są czytać w całości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Poniższe książki czytamy w całości. Wszystkie pozycje są również dostępne online w języku angielskim. 1. John Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa 2020. 2. Michael Sandel, Liberalizm i granice sprawiedliwości, WAiP, Warszawa 2009. 3. Robert Nozick, Anarchia, państwo i utopia, Aletheia, Warszawa 2010. 4. Alasdair MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996. 5. John Finnis, Prawo naturalne i uprawnienia naturalne, ABC, Warszawa 2001. 6. Murray Rothbard, Etyka wolności, Fijor Publishing, Warszawa 2016. 7. Judith Jarvis Thomson, The Realm of Rights, Oxford University Press 1990. Literatura uzupełniająca: W. Kymlicka, Współczesna filozofia polityki, Aletheia, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.