Zarządzanie kampanią wyborczą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-PL-S1-MP-ZKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie kampanią wyborczą |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - politologia - I st. - 3 rok - stacjonarne Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wpis na listę studentów |
Całkowity nakład pracy studenta: | - analiza tekstów obligatoryjnych - analiza artykułów prasowych - realizacja projektu - analiza przypadków - aktywność podczas zajęć - kolokwium końcowe |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W07 Zna podstawowe metody i techniki badawcze w zakresie nauk społecznych S1A_W06 K_W12 Ma wiedzę na temat roli i funkcjonowania mediów masowych i komunikacji społecznej we współczesnym społeczeństwie S1A_W07; S1A_W08 K_W14 Posiada podstawową wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, w tym z zakresu metod marketingu politycznego i PR S1A_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 Potrafi interpretować zjawiska społeczne, w tym przede wszystkim zjawiska polityczne S1A_U01 K_U02 Potrafi dobrać odpowiednie metody, techniki i narzędzie badawcze do przeprowadzenia prostego projektu badawczego oraz znaleźć lub wytworzyć na podstawie własnego badania, odpowiednie ku dane. S1A_U02; S1A_U04 K_U04 Potrafi analizować i wyjaśniać zachowania jednostki i zachowania zbiorowe w sferze politycznej S1A_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 Pracować w grupie, jako odpowiedzialny członek zespołu S1A_K02 K_K04 Rozumie potrzebę profesjonalnego i etycznego zachowania w pracy zawodowej i działalności publicznej S1A_K03; S1A_K04 K_K07 Jako członek zespołu przygotowującego projekt, uwzględnia prawne, ekonomiczne, społeczne i polityczne aspekty jego realizacji S1A_K05 K_K08 Uzupełnia i udoskonala zdobytą wiedzę i umiejętności, jest otwarty na nowe spojrzenia S1A_K06 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem jest nabycie przez uczestników kursu umiejętności związanych z kreowaniem, implementowaniem i kontrolowaniem strategii podmiotów uczestniczących w kampaniach wyborczych. Studenci w grupach, koordynowanych przez prowadzącego, przygotuje szczegółową strategię wybranego podmiotu polityki, w wybranej przez siebie kampanii wyborczej. Nabycie takich kwalifikacji będzie stanowić solidne przygotowanie do pracy w rzeczywistych kampaniach wyborczych oraz w działach odpowiedzialnych za politykę informacyjną instytucji publicznych. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Determinanty prawne kampanii wyborczych w Polsce (metody przeliczania wyników głosowania na wyniki wyborów, procedura rejestracji komitetów i kandydatów, kompetencje pełnomocnika wyborczego i finansowego) Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, (2011), System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków: Zakamycze. Walecki Marcin. (2001). Finansowanie kampanii wyborczej. [w:] Wilkos Sylwia, Ferenc Witold (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 143-168. Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2011 r., nr 155, poz. 924) Ustawa Kodeks Wyborczy z 5 stycznia 2011r. (Dz. U. nr 21 poz. 112) Projekt: wybór produktu politycznego i kampanii 3. Wyborcze strategie w marketingu politycznym Jaśniok Michał, (2007), Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków: Wolter Kluwer, s. 77-164. Skrzypiński Dariusz, (2002), Strategie partii politycznych, [w:] Jabłoński Andrzej W., Sobkowiak Leszek, Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 126-147. 4. Organizacja sztabu wyborczego (zarządzanie zasobami personalnymi i materialnymi) Trzeciak Sergiusz, (2014), Drzewo kampanii wyborczej czyli jak wygrać wybory, Gdańsk: GWP, s. 113-130. Wojnarowski Jakub, (2004), Organizacja sztabu w kampanii wyborczej, [w:] Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia, Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 217-240. Projekt: podział zadań w sztabie wyborczym 5. Współpraca z doradcami zewnętrznymi w kampaniach wyborczych Biskup B., (2011), Rozwój doradztwa politycznego w Polsce, [w:] Churska-Nowak K., Dobroczyński S. (red.), Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań: WSNiD, s. 91-106. Peszyński W., (2014), Polskie doradztwo wyborcze na drodze amerykanizacji, „Roczniki Nauk Społecznych” nr 1/(6)42, s. 39-56. Zadanie Projekt Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd. 6. Metody i techniki badań rynku wyborczego Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122. Wenzel M., (2004), Badania ilościowe i jakościowe w kampanii wyborczej [w:] Ferenc W., Mrówka R., Wilkos S., Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 17-52. Zadanie Projekt Zgromadzenie informacji w aspekcie sytuacji wyjściowej kandydata cd. 7. Analiza strategiczna rynku wyborczego (w tym podmiotów konkurencyjnych) Cwalina W., Falkowski A., (2005), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP, s. 105-146. Ferenc W., (2004), Strategia kampanii politycznych, [w:] Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia, Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa: LTW, s. 101-152. Projekt: analiza głównych konkurentów i środków masowego przekazu 8. Zarządzanie kryzysem w czasie kampanii Cenker Małgorzata, (2007), Public Relations, Poznań: WSB, s. 160–171. Ferenc Witold. (2001). Zarządzanie kryzysem. [w:] Wilkos Sylwia, Ferenc Witold (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 133-142. Projekt: przygotowanie planu walki z kryzysem zewnętrznym. Opracowanie instrukcji zarządzania kryzysowego 9. Program wyborczy, jako element kreacji marketingowej Muszyński J., (2004), Teoria marketingu politycznego, Warszawa: WSP TWP, s. 112-168. Stępińska A., (2004), Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990–2000, Poznań: WN INPiD UAM, s. 293-350. Projekt: przygotowanie dokumentu programowego kampanii 10. Strategia finansowa kampanii wyborczej Trzeciak Sergiusz, (2005), Kampania wyborcza. Strategia sukcesu, Warszawa: Zysk i S-ka, s. 89-102. Projekt: przygotowanie budżetu kampanii 11. Strategia komunikacyjna – dobór narzędzi wyborczej promocji Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Przypadek kampanii parlamentarnych z lat 2001–2007. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 16-54. Paszkiewicz K.A, (2009), Public relations w polityce, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 159-184. Zadanie Projekt Dobór narzędzi marketingu politycznego 12. Strategia komunikacyjna – dobór narzędzi wyborczej promocji Kolczyński M., (2008), Strategie komunikowania politycznego, Katowice: UŚ, s. 362-374. Peszyński W., (2012), Walka na spoty po polsku. Przypadek kampanii parlamentarnych z lat 2001–2007. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 16-54. Paszkiewicz K.A, (2009), Public relations w polityce, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 159-184. Zadanie Projekt Dobór narzędzi marketingu politycznego 13. Harmonogram kampanii wyborczej Projekt: stworzenie szczegółowego harmonogramu kampanii 14. Rozliczanie kampanii wyborczych Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, (2011), System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej, Kraków: Zakamycze. Walecki Marcin (red.), (2000), Finansowanie polityki. Wybory, pieniądze, partie polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Ustawa Kodeks Wyborczy z 5 stycznia 2011r. (Dz. U. nr 21 poz. 112) Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2011 r., nr 155, poz. 924) Projekt: prezentacja projektu 15. Podsumowanie kursu |
Literatura: |
Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna Cwalina Wojciech, Falkowski Andrzej, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: GWP. Chmaj Marek, Skrzydło Wiesław, System wyborczy Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2011, Wolters Kluwers. Dobek – Ostrowska Bogusława, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006, PWN. Dobek – Ostrowska Bogusława (red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005, UW. Ferenc Witold, Mrówka Rafał, Wilkos Sylwia (red.), Komunikacja polityczna. Jak wygrać wybory?, Warszawa 2004, LTW. Jabłoński Andrzej, Sobkowiak Leszek (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002, UW. Jeziński Marek, Marketing wyborczy a procesy akulturacyjne, Toruń 2004, UMK. Jaśniok Michał, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Kraków 2007, Walters Kluwer Polska. Kolczyński Mariusz, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007, Wydawnictwo UŚ. Mazur Marek, Marketing polityczny, studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2004, PWN. Piertaś Jacek Zeimowit, Decydowanie polityczne, Warszawa – Kraków 2000, PWN. Stępińska Agnieszka, Marketingowe strategie wyborcze: wybory prezydenckie w Polsce (1990-2000), Poznań 2004, Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM. Roczniki Nauk Społecznych nr 1/(6)42. Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Warszawa: Wyd. Ridero. |
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: 1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia) 2. Realizacja projektu zespołowego 0 – 45 punktów Suma punktów: 0 – 45 niedostateczny 45 – 53 dostateczny 54 – 62 dostateczny plus 63 – 71 dobry 72 – 80 dobry plus 81 – 90 bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Czyżniewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Czyżniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Peszyński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Peszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.