e-Administracja w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-SM-S1-2-AP-eAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | e-Administracja w praktyce |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - stosunki międzynarodowe I st. - 2 rok - stacjonarne Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | > 55-60 godzin, w tym: - 15 godzin laboratoryjnych, - 20 godzin indywidualnej pracy słuchacza, - 5 godzin konsultacji dla zainteresowanych, - 10-15 godzin przygotowania do zaliczenia przedmiotu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | - Zna możliwości wykorzystania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji, małym przedsiębiorstwie. - Zna genezę powstania społeczeństwa informacyjnego, etapy rozwoju oraz jego wpływ na administrację. Zna etapy rozwoju e-administracji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - Wyszukuje, selekcjonuje, ocenia i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych. - Potrafi wskazać rozwiązania stosowane w e-administracji np. e-PUAP. - Potrafi ocenić rozwiązania stosowane w e-administracji. - Potrafi wskazać i zastosować rozwiązania e-administracji dla obywatela. - Potrafi wskazać szanse i zagrożenia związane z e-administracją. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność. - Angażuje się we współpracę i potrafi pracować w grupie przy realizacji wspólnych działań. - Jest gotowy do zdiagnozowania własnych braków w wiedzy i umiejętnościach. - Jest gotowy do samokształcenia. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania e-administracji w Polsce i w Unii Europejskiej; - nabycie praktycznych umiejętności posługiwania się usługami świadczonymi na drodze elektronicznej (przygotowanie do pracy zawodowej). Poprzez uczestnictwo w laboratorium student zdobywa wiedzę, umiejętności oraz nabiera pożądanych postaw w zakresie obsługi usług online dostępnych w administracji publicznej. Na zajęciach korzysta się z licznych stron internetowych: administracji publicznej. Kurs ten ma przygotować studentów do zdawania egzaminu na certyfikat e-urzędnik (certyfikat ecdl). |
Pełny opis: |
1/ Zagadnienia podstawowe Co to jest e-administracja? Obszary świadczenia usług e-administracji w sferze publicznej: G2G (Goverment to Goverment), G2C (Goverment to Consumer), G2B (Goverment to Business), G2Z (Goverment to Citizen). Cechy e-administracji. Poziomy świadczenia usług e-administracji (informacyjny, interakcja jednostronna, interakcja dwustronna, transakcja, personalizacja). Usługi priorytetowe dla społeczeństwa informacyjnego w kontekście administracji. 2/ Źródła i pozyskiwanie informacji Popularne protokoły. Nazewnictwo domen. Biuletyn Informacji Publicznej. Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Podmioty zobowiązane do prowadzenia BIP: organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, podmioty reprezentujące Skarb Państwa, podmioty reprezentujące samorząd terytorialny, związki zawodowe i ich organizacje, partie polityczne itp. Dostępne bazy zawierające akty prawne - dostęp bezpłatne. 3/ Publiczne bazy danych Bezpłatne bazy danych dostępne w internecie np. e-gospodarka jako portal oferujący ciekawe usługi. Centralne Repozytorium Informacji Publicznej Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej Krajowa Rada Komornicza Elektroniczne Księgi Wieczyste Polskie Książki Telefoniczne Europages Adres URL 4/ Elektroniczna wymiana dokumentów Cele zastosowania elektronicznej wymiany dokumentów. Bezpieczeństwo danych w elektronicznej wymianie dokumentów (niezaprzeczalność, integralność danych, poufność). Podpis elektroniczny. Rola podpisu elektronicznego w elektronicznej wymianie dokumentów. Porównanie podpisu elektronicznego i podpisem tradycyjnym. Obszary zastosowania podpisu elektronicznego. Obowiązki uczestników elektronicznej wymiany dokumentów. Pojęcia: certyfikat, klucz prywatny, klucz publiczny, zaufana trzecia strona, znacznik czasu, CRL, autoryzacja, eIDAS. 5/ Dekalog urzędnika w pracy w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnej Bezpieczeństwo pracy przy komputerze. Polityka bezpieczeństwa informacyjnego. Co to jest bezpieczeństwo informacyjne? Informatyczne? Teleinformatyczne? Co może chronić dane: firewall, programy antywirusowe, programy antyspamowe, system wykrywania włamań, itp. Odpowiednie ustalanie haseł. Poziomy bezpieczeństwa w systemach informatycznych. Bezpieczne korzystanie z chmury. Bezpieczne korzystanie z sieci zewnętrznych na służbowym sprzęcie. Bezpieczne pozbywanie się zużytego sprzętu. Naprawy sprzętu - bezpieczeństwo danych. 6/ e-PUAP Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Słownik ważnych wyrażeń. Zakładanie profilu zaufanego przez bankowość elektroniczną. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne. e-Wokanda. e-Sąd. 7/ Zagrożenia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w administracji Poziomy zabezpieczeń systemów teleinformatycznych. Właściwości informacji, które są zagrożone podczas użytkowania informacji: poufność, dokładność, dostępność. Kryteria oceny informacji: relewantność, dokładność, aktualność, kompletność, spójność, odpowiedniość formy, wiarygodność. Atrybuty ochrony informacji: tajność, integralność, dostępność, rozliczalność, niezaprzeczalność, autentyczność. Zasady bezpieczeństwa sieci teleinformatycznych podłączonych do sieci publicznej. Nie tylko system antywirusowy! 8/ Test |
Literatura: |
Literatura on-line >> Wilk S., E-administracja w społeczeństwie informacyjnym. Model a rzeczywistość na przykładzie województwa podkarpackiego, Rzeszów 2014. >> Ejdys J. Zaufanie do technologii w e-administracji, Białystok 2018. Link: https://pb.edu.pl/oficyna-wydawnicza/wp-content/uploads/sites/4/2020/04/J_Ejdys_Zaufanie.pdf >> Papińska-Kacperek J., Usługi cyfrowe. Perspektywy wdrożenia i akceptacji cyfrowych usług administracji publicznej w Polsce, Łódź 2013. >> Mańkowska N., Metody pomiaru e-administracji w kontekście konkurencyjności międzynarodowej, Ekonomia Międzynarodowa14 (2016), s. 158-168. >> Perdał R. Czynniki rozwoju elektronicznej administracji w samorządzie lokalnym w Polsce, Poznań 2014. >>Błązewski M., Zasada zapewnienia bezpieczeństwa w e-administracji, Folia Iuridica Universitatis Wratislaviens, 6 (1) 2017, s. 107–11. >> Twizeyimana J., The public value of E-Government – A literature review, Government Information Quarterly, 36 (2) 2019, s. 167-178. Link:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740624X1730196X Literatura tradycyjna >> Szafrański B., Weydmann R., Infrastruktura informacyjna nowoczesnego państwa, Warszawa 2019. >> Kowalczyk M., Cyfrowe państwo: uwarunkowania i perspektywy, Warszawa 2019. >> Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A., E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Warszawa 2009. Bazy danych >>Eurostat - dane w kategorii: Digital economy and society Link:https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society >> GUS: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r. Akty prawne i raporty >> Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej Link: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011121198/U/D20011198Lj.pdf >> Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym Link: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011301450/O/D20011450.pdf >> Państwo 2.0. Nowy start dla e-administracji |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca studentów jest oceniana na bieżąco. Za właściwe wykonanie zadań można otrzymać 1 punkt na 1 temat. Do zdobycia jest maksymalnie 7 punktów. Zdobycie maksymalnej liczby punktów oznacza zwolnienie z testu końcowego oraz ocenę bardzo dobry. Kurs kończy się testem, składającym się z 5 pytań. Na ocenę końcową składają się łącznie punkty za zadania oraz z testu - z wyłączeniem sytuacji, gdy ktoś otrzymał 7 punktów za zadania. Punktacja: 12-10: bdb 9: db+ 8: db 7: dst+ 6: dst |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Popławski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Popławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Popławski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Popławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Stachowiak-Panske | |
Prowadzący grup: | Beata Stachowiak-Panske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.