Samorząd terytorialny w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-SM-S1-3-AP-STUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Samorząd terytorialny w UE |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - stosunki międzynarodowe I st. - 3 rok - stacjonarne Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 ECTS Praca na zajęciach dydaktycznych: 30 godzin, 1 ECTS Praca indywidualna poza zajęciami, w tym przygotowanie wystąpienia, przygotowanie do analiz na zajęciach: 30 godzin, 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | - Zna podstawowe kategorie z zakresu samorządu terytorialnego. - Zna w stopniu podstawowym historyczne etapy ewolucji samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. - Zna podstawowe rozwiązania strukturalne odnoszące się do samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz różne współczesne i historyczne koncepcje ich tworzenia. - Dysponuje wiedzą o strategii procesów decyzyjnych. - W stopniu podstawowym zna zasady i podmioty realizujące kontrolę samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - Wyjaśnia historyczne uwarunkowania ewolucji samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej. - Analizuje rolę samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej jako podmiotu politycznego. - Wykorzystuje w stopniu podstawowym rozwiązania konceptualne, dotyczące samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów współczesnego samorządu terytorialnego w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Dostrzega i identyfikuje problemy moralne oraz dylematy etyczne związane z samorządem terytorialnym w państwach członkowskich Unii Europejskiej. |
Metody dydaktyczne: | - Zapoznanie z materiałem - Analiza grupowa. - Obrona osądów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Harmonogram zajęć zawiera następujące elementy: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Pojęcia podstawowe z zakresu samorządu terytorialnego. Europejska Karta Samorządu Lokalnego. --> Zestaw pojęć: państwo, władza, władza publiczna, administracja (publiczna/niepubliczna), zarządzanie, kierowanie, nadzór, kontrola, konstytucjonalizm, biurokratyzm, zadanie publiczne, organ, służba cywilna, samorząd, subsydiarność (pomocniczość), decentralizacja, centralizacja, dewolucja, delegacja, koncentracja, dekoncentracja, autonomia, federacja, zależność hierarchiczna, osobowość prawna, wspólnota, kolegialność, jednoosobowość, resort (zasada resortowości). 3. Austria; Węgry 4. Belgia; Holandia 5. Cypr; Malta 6. Dania; Litwa 7. Estonia; Łotwa 8. Finlandia; Szwecja 9. Hiszpania; Portugalia 10. Luksemburg; Słowenia 11. Niemcy; Francja 12. Rumunia; Bułgaria 13. Słowacja; Czechy 14. Włochy; Grecja 15. Zjednoczone Królestwo; Irlandia |
Pełny opis: |
Każdy z uczestników zobowiązany jest do przygotowania wystąpienia eksperckiego, dotyczącego wybranego państwa. Prezentacja ma obejmować następujące zagadnienia: • Część wstępna, obejmująca szacunkowo nie więcej jak 25% wystąpienia: uwarunkowania geograficzne uwarunkowania społeczne, w tym demograficzne uwarunkowania gospodarcze uwarunkowania historyczne • Część właściwa, obejmująca 75% wystąpienia: Podział administracyjny Szczeble Organy, w tym wyłanianie, odwoływanie, pozycja ustrojowa, funkcje Zadania Finansowanie Relacja z administracją centralną, w tym nadzór Zagadnienia specyficzne – jeżeli występują Do dyspozycji będzie projektor multimedialny. Przygotowanie prezentacji multimedialnej znacząco poprawi czytelność. Mile widziany własny komputer, ale nie obowiązkowo. Prezentacja nie dłuższa niż 40 minut. Na każdych z zajęć, po zakończeniu prezentacji, uczestnicy pracować będą się w pięcioosobowych grupach. Praca w grupach polega na dokonaniu oceny osiągnięć w kategoriach potencjalnych wad i zalet ustroju samorządu terytorialnego w danym państwie. Warto przy tym zwrócić uwagę na takie zagadnienia jak: spójność, przejrzystość, etyczność, demokratyzacja, decentralizacja / centralizacja, kolegialność / jednoosobowość, wielkość aparatu administracyjnego. Szczególnie pomocne w ocenie będą postanowienia Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego. Po naradzie i wydaniu opinii grupa przedstawia swoje stanowisko na forum ogólnym. Co zajęcia prezentacji dokonuje inna osoba. Prowadzący ocenia wnioski grupy. |
Literatura: |
˗ Administracja i polityka. Europejska administracja publiczna, pod red. R. Wiszniowskiego, Wrocław 2007. ˗ Administracja publiczna, pod red. J. Hausnera, Warszawa 2006. ˗ Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, pod red. J. Czaputowicza, Warszawa 2008. ˗ Czaputowicz J., Administracja publiczna, Warszawa 2005. ˗ Izdebski H., Kulesza M., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004. - Local Governance in Industrial Countries, pod red. A. Shah, Washington 2006. - Local Democracy and Local Government, pod red. L. Pipera i D. Wilsona, London 1996. ˗ Mołdawa T., Wojtaszczyk K. A., Małecki M., Administracja publiczna w procesie dostosowania państwa do Unii Europejskiej, Warszawa 2003. - Samorząd terytorialny w Europie - studia z nauk administracyjnych, pod red. P. Szreniawskiego, Lublin 2009. ˗ Samorząd terytorialny w Europie Środkowej i Wschodniej, pod red. M. Barańskiego, Toruń 2009. ˗ Samorząd terytorialny w Europie Zachodniej, pod red. L. Rajcy, Warszawa 2010. ˗ Samorząd terytorialny w Polsce i w Europie, pod red. A. Lutrzkowskiego i J. Marszałek-Kawy, Toruń 2008. ˗ Samorząd terytorialny w wybranych państwach europejskich, pod red. A.K. Piaseckiego, Kraków 2010. ˗ Samorząd terytorialny, pod red. P. Sarneckiego, Warszawa 2005. ˗ Samorząd terytorialny. Studium politologiczne, pod red. J. Marszałek-Kawy, Toruń 2007. ˗ Samorząd w Polsce. Istota, formy, zadania, pod red. S. Wykrętowicza, Poznań 2004. ˗ Supernat J., Europejska przestrzeń administracyjna (zagadnienia wybrane), Wrocław 2005. ˗ Trzciński K., Obywatelstwo w Europie. Z dziejów idei i instytucji, Warszawa 2006. ˗ Władza państwowa i administracja publiczna w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, pod red. M. Barańskiego, Toruń 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się dwa elementy: wystąpienie do 14 p. (wartość merytoryczna – 10 p.; forma prezentacji 2 p.; dyscyplina czasowa 2 p.). praca w grupach do 11 p. Skala ocen: Bardzo dobry 21-25 Dobry plus 20-19 Dobry 18-16 Dostateczny plus 15 Dostateczny 14-13 Niedostateczny 0-12 |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Popławski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Popławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Popławski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Popławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.