Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

W okowach kłamstwa, manipulacji i prawdy. Polska propaganda polityczna w XX i XXi wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2752-BW-MON-OKM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: W okowach kłamstwa, manipulacji i prawdy. Polska propaganda polityczna w XX i XXi wieku
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Wykłady monograficzne dla BW - niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość historii Polski XX i XXI wieku.

Historia propagandy.

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w wykładzie - 15 h.

Konsultacje i praca indywidualna z nauczycielem akademickim - 15 h

Samodzielna analiza literatury i propagandowych przekazów medialnych - 20 h

ŁĄCZNIE - 50 H.

Efekty uczenia się - wiedza:

Po zakończeniu zajęć studenci:

• Rozumieją polityczne aspekty funkcjonowania propagandy

• Rozumieją kulturowe i historyczne uwarunkowania rozwoju propagandy

• Rozróżniają podstawowe kierunki, metody i instrumenty propagandy

polskiej w XX i XXI wieku.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu zajęć studenci:

• Charakteryzują główne tendencje rozwoju propagandy XX i

XXI wieku.

• Definiują zależności i związki między propagandą a uwarunkowaniami historycznymi i politycznymi.

• Posiadają umiejętność dostrzegania zmian zachodzących współcześnie w sferze propagandy


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zakończeniu zajęć studenci:

• Rozumieją społeczne aspekty działań propagandowych.

• Potrafią samodzielnie interpretować mechanizmy oddziaływań

propagandowych

• Wyrażają samodzielne sądy dotyczące aspektów funkcjonowania

współczesnej propagandy i jej znaczenia społeczno-politycznego.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- SWOT
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z głównymi trendami rozwojowymi oraz instrumentami polskiej propagandy politycznej XX i XXI wieku, jak również ukazanie rosnącej roli tej formy oddziaływania społecznego. Przedmiotem wykładu będą w tym kontekście zwłaszcza mechanizmy jej funkcjonowania. W szczególny sposób chodzi o ukazanie specyfiki i treści działań propagandowych podejmowanych w okresie II RP i, PRL oraz w realiach III RP, przy jednoczesnym zaprezentowaniu zmienności podejmowanych przez jej twórców kwestii. Efektem wykładu winna być także umiejętność dostrzegania różnorodnych czynników determinujących rozwój i treści działań propagandowych w poszczególnych okresach historycznych, jak również zdolność analizowania głównych kierunków ich rozwoju.

Pełny opis:

1. Istota oraz właściwości propagandy.

2. Propaganda a inne sfery aktywności społecznej.

3. Główne kierunki i cele działań propagandowych w realiach II RP

4. W poszukiwaniu skutecznych instrumentów indoktrynacji. Propagandowa wizja państwa i władzy w latach 1944 – 1956 - 1989

5. Obraz świata w propagandzie polskiej lat 60. i 70 XX wieku.

6. Kierunki i mechanizmy działań propagandowych w okresie transformacji

ustrojowej.

7. Kierunki, cele i metody działań propagandowych w Polsce u progu XXI

wieku.

8.. Propagandowe oblicza polskiej współczesności.

Literatura:

• Cichoracki Piotr, Legenda i polityka. Kształtowanie się wizerunku

marszałka Józefa Piłsudskiego w świadomości zbiorowej społeczeństwa

polskiego w latach 1918 – 1939, Kraków 2005.

• Czyżniewski Marcin, Propaganda polityczna władzy ludowej w Polsce

1944 – 1956, Toruń 2005.

• Karwat Mirosław, Miernoty i figuranci, Toruń 1993.

• Karwat Mirosław, Sztuka manipulacji politycznej, Toruń 1998.

• Kaszuba Elżbieta, System propagandy państwowej obozu rządzącego w

Polsce w latach 1926 – 1939, Toruń 2004.

• Mateja Magdalena, Między newsem a mitem. Prasa wobec śmierci

polityka, Toruń 2015.

• Mazur Mariusz, Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie

prasowe w PRL 1956 – 1980, Warszawa 2003.

• Oblicza kampanii wyborczych 2015, red. Malgorzata Kułakowska, Piotr

Borowiec, Paweł Ścigaj, Kraków 2016.

• Olszyk Sabina, Stereotyp wroga w walce wyborczej w Polsce 1991 –

2011, Toruń 2013.

• Osęka Piotr, Mydlenie oczu. Przypadki propagandy w Polsce,

, Kraków 2010.

• Trembicka Krystyna, Wrogowie w myśli politycznej Polskiej Zjednoczonej

Partii Robotniczej, Lublin 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładzie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Strzelecki
Prowadzący grup: Michał Strzelecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)