Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2752-BW-N1-1-L Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne)
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Bezpieczeństwo wewnętrzne I stopnia - 1 rok - niestacjonarne - sem. LET
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów:


10 godzin ćwiczeń



2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury:

30 godzin


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):

20 godzin


Łącznie: 60 godzin - 2 punkty ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Wie: podstawowe zagadnienia z zakresu logiki, teorii argumentacji, sylogistyki, rachunku zdań.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Umie: poprawnie rozumować, argumentować, oceniać argumenty i rozumowania.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Posiada: kompetencję stosowania metod logiki do oceny poprawności rozumowań i argumentów; kompetencję pracy w grupie i występowania przed audytorium.

Metody dydaktyczne:

Rozwiązywanie zadań; dyskusja, wykład.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Logika zajmuje się oceną poprawności argumentów i wnioskowań stanowiących podstawę wszelkiej wiedzy naukowej, filozoficznej czy prawniczej. Identyfikuje ona warunki, pod którymi niemożliwym jest, aby wnioski wysuwane przez nas w tych dziedzinach działalności poznawczej były fałszywe, jeżeli przesłanki, od których wychodzimy, są prawdziwe. Logika wskazuje, które z naszych rozumowań są poprawne formalnie, a którym nie przysługuje ów atrybut – warunek konieczny prawdziwości wszelkich twierdzeń czy teorii. Celem niniejszego kursu jest zapoznanie się oraz opanowanie w praktyce części metod, za pomocą których logika dokonuje takowej oceny poprawności naszych wnioskowań. Ćwiczenia skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu metod sylogistyki do oceny poprawności formułowanych przez nas argumentów.

Pełny opis:

Logika zajmuje się oceną poprawności argumentów i wnioskowań stanowiących podstawę wszelkiej wiedzy naukowej, filozoficznej czy prawniczej. Identyfikuje ona warunki, pod którymi niemożliwym jest, aby wnioski wysuwane przez nas w tych dziedzinach działalności poznawczej były fałszywe, jeżeli przesłanki, od których wychodzimy, są prawdziwe. Logika wskazuje, które z naszych rozumowań są poprawne formalnie, a którym nie przysługuje ów atrybut – warunek konieczny prawdziwości wszelkich twierdzeń czy teorii. Celem niniejszego kursu jest zapoznanie się oraz opanowanie w praktyce części metod, za pomocą których logika dokonuje takowej oceny poprawności naszych wnioskowań. Ćwiczenia skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu metod sylogistyki do oceny poprawności formułowanych przez nas argumentów.

Spis tematów:

1. Pojęcie sylogizmu: pojęcie argumentu; pojęcie terminu kategorycznego; pojęcie przesłanki; pojęcie przesłanki mniejszej i większej; termin mniejszy i większy; forma standardowa sylogizmu; tryby i figury sylogizmu etc.

2. Ocena poprawności sylogizmów 1: pojęcie poprawności formalnej; pojęcie poprawności materialnej; ocena poprawności sylogizmów z boole’owskiego punktu widzenia; metoda diagramów Venna etc.

3. Ocena poprawności sylogizmów 2: ocena poprawności sylogizmów z arystotelesowskiego punktu widzenia; pojęcie implikacji egzystencjalnych i błędu egzystencjalnego; warunki zastosowania arystotelesowskiego punktu widzenia; metoda diagramów Venna etc.

4. Ocena poprawności sylogizmów 3: ocena poprawności sylogizmów z obu punktów widzenia; tabela poprawnych form sylogistycznych; metoda diagramów Venna etc.

5. Ocena poprawności sylogizmów 4: metoda strukturalna z boole’owskiego punktu widzenia; rodzaje błędów formalnych w rozumowaniu.

6. Ocena poprawności sylogizmów 5: metoda strukturalna z arystotelesowskiego punktu widzenia oraz z obu punktów widzenia; rodzaje błędów formalnych w rozumowaniu.

7. Redukcja terminów, entymematy, polisylogizmy.

8. Wprowadzenie do klasycznego rachunku zdań.

9. Kolokwium końcowe.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Bremer, Wprowadzenie do logiki, WAM, Kraków 2004.

D. Kelley, The Art. Of Reasoning. With Symbolic Logic, W.W. Norton & Company, New York 1990.

P. Hurley, A concise introduction to logic, eleventh edition, Wadsworth, Cengage Learning, Boston, 2012.

T. Kotarbiński, Kurs logiki dla prawników, PWN, Warszawa 1953.

O. Nawrot, Wprowadzenie do logiki dla prawników; wydanie dowolne.

B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 1998.

Z. Ziembiński, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1974.

N. Łubnicki, Nauka poprawnego myślenia, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1987.

G. Malinowski, Logika ogólna, PWN, Warszawa 2010.

R. Smullyan, Dama czy tygrys, Książka i Wiedza, Warszawa 1995.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia ćwiczeń: Aktywność (pisemna lub ustna) oraz kolokwium końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru z możliwością pytań otwartych.

Zasady oceny:

1. Ocena z kolokwium:

50%-60% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczna (3)

61%-69% – dostateczna plus (3+)

70%-80% – dobra (4)

81%-89% – dobra plus (4+)

90%-100% – bardzo dobra (5)

2. Ocena z aktywności:

Od 0 do 10 punktów. Na jednych zajęciach można uzyskać od 0 do 2 punktów za aktywność.

4-5 punktów – ocena dostateczna (3)

6 punktów – ocena dostateczna plus (3+)

7-8 punktów – ocena dobra (4)

9 punktów – ocena dobra plus (4+)

10 punktów – ocena bardzo dobra (5)

3. Ocena końcowa: (ocena z kolokwium + ocena z aktywności)/2 = ocena końcowa. Przy czym ocena niedostateczna liczona jest do powyższej średniej jako 0.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-26 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Mruczek-Nasieniewska
Prowadzący grup: Krystyna Mruczek-Nasieniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Pełny opis:

Jak w "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura:

Jak w "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Dominiak
Prowadzący grup: Łukasz Dominiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Pełny opis:

Jak w "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura:

Jak w "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.