Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2752-BW-N1-1-SO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo wewnętrzne I stopnia - 1 rok - niestacjonarne - sem. zim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Etyka podczas zajęć 1.Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu. 2.Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-wykładu) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali. Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA. Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem). |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 20 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 29 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1 |
Efekty uczenia się - wiedza: | S2A_W02 Ma uporządkowaną wiedzę o procesach i strukturach społecznych istotnych z punktu widzenia nauk o bezpieczeństwie. S2A_W02 S2A_W03 Ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwych zagrożeń na linii jednostka - otoczenie społeczne. Zna najważniejsze ruchy i subkultury społeczne oraz ma wiedzę na temat zagrożeń związanych z działaniami dyskryminacyjnymi na różnym tle. S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | S2A_U01 Potrafi prawidłowo analizować i wyjaśniać zjawiska społeczne mające wpływ na zachowania człowieka i grup społecznych w życiu publicznym w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Potrafi je analizować z uwzględnieniem metod naukowych wykorzystywanych w naukach o bezpieczeństwie i innych dyscyplinach naukowych przydatnych do tego typu badań. S1A_U01 S1A_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych wykorzystywaną do badań bezpieczeństwa publicznego i po-zyskiwać dane do analizowania i porównywania stanu bezpieczeństwa i jego zagrożeń oraz zjawisk niebezpiecznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytyczne dane i metody analizy. S2A_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | S2A_K03 Rozumie znaczenie priorytetów i hierarchii dóbr w działaniach na rzecz bezpieczeństwa. Potrafi wskazać priorytety. S2A_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje komputerowe, fragmenty filmów, wycinki z gazet) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Założenie przedmiotu to wprowadzenie socjologicznego instrumentarium badania i interpretacji świata, procesów społecznych i politycznych Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi narzędzi służących do: -rozumienia i samodzielnej interpretacji podstawowych pojęć i kategorii socjologicznych; -oceny mechanizmów rządzących zachowaniem jednostki i większych grup społecznych; -rozumienia zmian zachodzących w strukturach społecznych Przedmiot wprowadza używane przez socjologię pojęcia i kategorie służące do badania i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w świecie społecznym z uwzględnieniem aspektów historycznych nauki (główne nurty socjologiczne) oraz współczesności (socjologia współczesna oraz przemiany społeczne we współczesnej Polsce) |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie socjologicznego instrumentarium badania i interpretacji świata, procesów społecznych i politycznych Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi narzędzi służących do: - rozumienia i samodzielnej interpretacji podstawowych pojęć i kategorii socjologicznych; - oceny mechanizmów rządzących zachowaniem jednostki i większych grup społecznych; - rozumienia zmian zachodzących w strukturach społecznych - rozumienia i samodzielnej interpretacji zmian zachodzących świecie społecznym z uwzględnieniem bieżących procesów kulturowych, politycznych oraz społecznych Podczas zajęć wprowadzone zostają podstawowe pojęcia i kategorie socjologiczne opisujące mechanizmy typowe dla życia człowieka w zbiorowościach ludzkich (struktura społeczna, stratyfikacja, grupa społeczna, instytucja, normy, wartości, kultura, typy społeczeństw, kontrola społeczna, komunikacja w społeczeństwach ludzkich, socjalizacja i jej typy). Kategorie te zostają wprowadzone w oparciu o najistotniejsze z historycznego punktu widzenia szkoły socjologiczne. Jednocześnie wskazywane są główne kierunki i nurty w socjologii współczesnej. Istotnym elementem zajęć jest charakterystyka i interpretacja współczesnego społeczeństwa polskiego oraz charakterystyka zmian zachodzących w strukturze społecznej w Polsce po 1989 roku. Wykłady będą realizowane wg programu: 1. Co to jest socjologia? definicja dziedziny i jej początki czym zajmuje się socjologia? funkcje socjologii style uprawiania socjologii modele wyjaśniania w socjologii 2. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej pozytywizm (C.H. Saint-Simon; A. Comte) ewolucjonizm (H. Spencer) początki antropologii społecznej 3. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej socjologizm (E. Durkheim) materializm i marksizm (K. Marks) 4. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej socjologia rozumiejąca M. Webera 5. Wybrane gałęzie socjologii XX w. szkoła chicagowska (R. Park) funkcjonalizm (T. Parsons, R. Merton) 6. Wybrane gałęzie socjologii XX w. symboliczny interakcjonizm perspektywa dramaturgiczna neowolucjonizm (L. White, J. Steward) 7. Wybrane gałęzie socjologii współczesnej etnometodologia (H. Garfinkel) gender studies 8. Struktura społeczeństwa, jej podtrzymywanie i reprodukcja stratyfikacja społeczna typy społeczeństw status jednostki instytucje społeczne proces socjalizacji i jego rodzaje 9. Dlaczego ludzie żyją w zbiorowościach grupa społeczna stosunek społeczny więzi społeczne wspólnota i stowarzyszenie (F. Tonnies) 10. Społeczne tworzenie rzeczywistości kolektywnej wartości normy prawo kontrola społeczna i jej formy |
Literatura: |
Lektury podstawowe (przydatne do egzaminu) Berger Peter L., 1995 Zaproszenie do socjologii. Warszawa. Roz. IV, V, VI Giddens A., 2004 Socjologia. Warszawa. Roz. 1; 2; 4; 5; 8; 10; 14; 15; 17; 18; 20; 21 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny przeprowadzony w przerwie semestralnej (luty; poprawka – marzec); Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy: -zapisani są na zajęcia w syst. USOS, weryfikacja efektów: Egzamin pisemny S2A_W02 S2A_W03 Egzamin pisemny przeprowadzony w egzaminacyjne sesji zimowej (luty; poprawka – marzec); Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy zapisani są na zajęcia w syst. USOS (brak wymagań wstępnych). ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu 1. Pytania dotyczące pojęć 2. Pytania problemowe 1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy: –podać definicję pojęcia –wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie –o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji 2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe): –podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia –omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję –przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście –pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Za odpowiedzi można uzyskać: 0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie 0-5 pkt za każdy omówiony problem Czas trwania egzaminu – ok. 35-40 minut od podyktowania pytań Kolejność odpowiedzi – dowolna Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy. ŚCIĄGANIE ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych. Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami. Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.