Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Socjologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2752-BW-N1-1-SO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia ogólna
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Bezpieczeństwo wewnętrzne I stopnia - 1 rok - niestacjonarne - sem. zim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Etyka podczas zajęć

1.Uczestnictwo w wykładach jest nieobowiązkowe, jednak nie znaczy to, że pierwszy raz pojawić się należy na egzaminach. Warto brać udział w zajęciach, również tych o formule wykładu. Korzyści są różnorakie, a najważniejsza to wstępne zaznajomienie się z materiałem, którego trzeba się będzie nauczyć do egzaminu.

2.Osoby uczestniczące w wykładach muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-wykładu) stanowi podczas wykładu bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali.

Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas wykładu, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu.

NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA.

Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed wykładem).


Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 20

2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 29

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 1


Efekty uczenia się - wiedza:

S2A_W02

Ma uporządkowaną wiedzę o procesach i strukturach społecznych istotnych z punktu widzenia nauk o bezpieczeństwie.

S2A_W02


S2A_W03

Ma rozszerzoną wiedzę na temat możliwych zagrożeń na linii jednostka - otoczenie społeczne. Zna najważniejsze ruchy i subkultury społeczne oraz ma wiedzę na temat zagrożeń związanych z działaniami dyskryminacyjnymi na różnym tle.

S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05


Efekty uczenia się - umiejętności:

S2A_U01

Potrafi prawidłowo analizować i wyjaśniać zjawiska społeczne mające wpływ na zachowania człowieka i grup społecznych w życiu publicznym w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Potrafi je analizować z uwzględnieniem metod naukowych wykorzystywanych w naukach o bezpieczeństwie i innych dyscyplinach naukowych przydatnych do tego typu badań.

S1A_U01


S1A_U02

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych wykorzystywaną do badań bezpieczeństwa publicznego i po-zyskiwać dane do analizowania i porównywania stanu bezpieczeństwa i jego zagrożeń oraz zjawisk niebezpiecznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytyczne dane i metody analizy.

S2A_U02


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

S2A_K03

Rozumie znaczenie priorytetów i hierarchii dóbr w działaniach na rzecz bezpieczeństwa. Potrafi wskazać priorytety.

S2A_K03


Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje komputerowe, fragmenty filmów, wycinki z gazet)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Założenie przedmiotu to wprowadzenie socjologicznego instrumentarium badania i interpretacji świata, procesów społecznych i politycznych

Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi narzędzi służących do:

-rozumienia i samodzielnej interpretacji podstawowych pojęć i kategorii socjologicznych;

-oceny mechanizmów rządzących zachowaniem jednostki i większych grup społecznych;

-rozumienia zmian zachodzących w strukturach społecznych

Przedmiot wprowadza używane przez socjologię pojęcia i kategorie służące do badania i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w świecie społecznym z uwzględnieniem aspektów historycznych nauki (główne nurty socjologiczne) oraz współczesności (socjologia współczesna oraz przemiany społeczne we współczesnej Polsce)

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu wprowadzenie socjologicznego instrumentarium badania i interpretacji świata, procesów społecznych i politycznych

Celem przedmiotu jest przekazanie Studentowi narzędzi służących do:

- rozumienia i samodzielnej interpretacji podstawowych pojęć i kategorii socjologicznych;

- oceny mechanizmów rządzących zachowaniem jednostki i większych grup społecznych;

- rozumienia zmian zachodzących w strukturach społecznych

- rozumienia i samodzielnej interpretacji zmian zachodzących świecie społecznym z uwzględnieniem bieżących procesów kulturowych, politycznych oraz społecznych

Podczas zajęć wprowadzone zostają podstawowe pojęcia i kategorie socjologiczne opisujące mechanizmy typowe dla życia człowieka w zbiorowościach ludzkich (struktura społeczna, stratyfikacja, grupa społeczna, instytucja, normy, wartości, kultura, typy społeczeństw, kontrola społeczna, komunikacja w społeczeństwach ludzkich, socjalizacja i jej typy).

Kategorie te zostają wprowadzone w oparciu o najistotniejsze z historycznego punktu widzenia szkoły socjologiczne. Jednocześnie wskazywane są główne kierunki i nurty w socjologii współczesnej. Istotnym elementem zajęć jest charakterystyka i interpretacja współczesnego społeczeństwa polskiego oraz charakterystyka zmian zachodzących w strukturze społecznej w Polsce po 1989 roku.

Wykłady będą realizowane wg programu:

1. Co to jest socjologia?

definicja dziedziny i jej początki

czym zajmuje się socjologia?

funkcje socjologii

style uprawiania socjologii

modele wyjaśniania w socjologii

2. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej

pozytywizm (C.H. Saint-Simon; A. Comte)

ewolucjonizm (H. Spencer)

początki antropologii społecznej

3. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej

socjologizm (E. Durkheim)

materializm i marksizm (K. Marks)

4. Wielcy ojcowie założyciele i główne nurty socjologii klasycznej

socjologia rozumiejąca M. Webera

5. Wybrane gałęzie socjologii XX w.

szkoła chicagowska (R. Park)

funkcjonalizm (T. Parsons, R. Merton)

6. Wybrane gałęzie socjologii XX w.

symboliczny interakcjonizm

perspektywa dramaturgiczna

neowolucjonizm (L. White, J. Steward)

7. Wybrane gałęzie socjologii współczesnej

etnometodologia (H. Garfinkel)

gender studies

8. Struktura społeczeństwa, jej podtrzymywanie i reprodukcja

stratyfikacja społeczna

typy społeczeństw

status jednostki

instytucje społeczne

proces socjalizacji i jego rodzaje

9. Dlaczego ludzie żyją w zbiorowościach

grupa społeczna

stosunek społeczny

więzi społeczne

wspólnota i stowarzyszenie (F. Tonnies)

10. Społeczne tworzenie rzeczywistości kolektywnej

wartości

normy

prawo

kontrola społeczna i jej formy

Literatura:

Lektury podstawowe (przydatne do egzaminu)

Berger Peter L., 1995 Zaproszenie do socjologii. Warszawa. Roz. IV, V, VI

Giddens A., 2004 Socjologia. Warszawa. Roz. 1; 2; 4; 5; 8; 10; 14; 15; 17; 18; 20; 21

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny przeprowadzony w przerwie semestralnej (luty; poprawka – marzec);

Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy:

-zapisani są na zajęcia w syst. USOS,

weryfikacja efektów: Egzamin pisemny

S2A_W02

S2A_W03

Egzamin pisemny przeprowadzony w egzaminacyjne sesji zimowej (luty; poprawka – marzec);

Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy zapisani są na zajęcia w syst. USOS (brak wymagań wstępnych).

ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU

Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu

1. Pytania dotyczące pojęć

2. Pytania problemowe

1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy:

–podać definicję pojęcia

–wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie

–o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji

2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe):

–podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia

–omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję

–przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście

–pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania

Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Za odpowiedzi można uzyskać:

0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie

0-5 pkt za każdy omówiony problem

Czas trwania egzaminu – ok. 35-40 minut od podyktowania pytań

Kolejność odpowiedzi – dowolna

Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy.

ŚCIĄGANIE

ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych.

Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami.

Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)