Case study - przestrzenie nieokreślone w mieście
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-CSPNM-GPG-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Case study - przestrzenie nieokreślone w mieście |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Teoretyczne podstawy gospodarki przestrzennej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 15 godz.): - udział w zajęciach– 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 15 godz.): - przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań- 8 - czytanie literatury- 7 Łącznie: 30 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posiada pogłębiony zasób informacji dotyczący procesów i struktur społeczno-demograficznych i gospodarczych, służących podejmowaniu racjonalnych decyzji przestrzennych w kontekście zagospodarowania przestrzeni nieokreślonych w miastach –K_W03 W2 - zna powiązania pomiędzy strukturami i podmiotami uczestniczącymi w procesie gospodarowania przestrzenią nieokreśloną – K_W09 W3 - zna i poprawnie stosuje słownictwo dotyczące użytkowania gruntów miejskich K_W03 W4 - posiada wiedzę dotyczącą nieużytków miejskich którą może wykorzystać przy podejmowaniu racjonalnych decyzji przestrzennych K_W03 W5 - jest przygotowany od strony teoretycznej do analizy i tworzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni nieokreślonych K_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi dokonać analizy możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego przestrzenie nieokreślonych przy uwzględnieniu sytuacji problemowych związanych z potrzebami społeczności lokalnych – K_U08 U2: student dokonuje oceny stanu zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem zasad rozwoju lokalnego w kontekście przestrzeni nieokreślonych - K_U07 U3 - student zna źródła i pozyskuje wiedzę i dane z literatury, opracowań specjalistycznych, baz danych oraz innych źródeł K_U01 U4 - analizuje i interpretuje na podstawie prac kameralnych oraz terenowych rodzaje przestrzenie nieokreślonych w mieście oraz umie przygotować pisemne opracowania wybranych problemów oraz je referować, wykorzystując język naukowy,K_U04 U5 - analizuje i holistycznie ocenia stan zagospodarowania przestrzennego, wykorzystując metody analityczne w odniesieniu do przestrzeni nieokreślonych K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | S1: student rozumie skutki oddziaływania podejmowanych decyzji przy planowaniu inwestycji w przestrzeniach nieokreślonych – K_K01 S2: student planuje rozwiązania konfliktów przestrzennych w społecznościach lokalnych zgodnie z interesem społeczności lokalnych – K_K03 S3 - student ma wiedzę pozwalającą na rozwiązywanie konfliktów przestrzennych zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska oraz z zachowaniem zasad etyki zawodowej K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład problemowy Metoda dydaktyczna poszukująca: - ćwiczeniowa, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie rozwiązywania konfliktów społecznych skoncentrowanych wokół funkcjonowania przestrzeni nieokreślonych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie rozwiązywania konfliktów społecznych skoncentrowanych wokół funkcjonowania przestrzeni nieokreślonych. Przedstawiona zostanie definicja przestrzeni nieokreślonych jako przestrzeni swobodnego krajobrazu oraz geneza ich powstawania. Przybliżone zostaną główne problemy powstające przy kształtowaniu tego typu przestrzeni, tj. wymagania związane z pogodzeniem szeregu oczekiwań społecznych; wprowadzenia rozwiązań spełniających różne potrzeby i interesy; zachowanie form i kształtów oraz ładu przestrzennego. Studenci poznają praktyczne przykłady rozwiązywania konfliktów związanych z zagospodarowywaniem przestrzeni nieokreślonych na podstawie wybranych przykładów z terenu Belgii, Finlandii, Niemiec, Polski, USA. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kamiński, Z. J. (2002). Pojęcie konfliktu w planowaniu przestrzennym. Wydawn. Politechniki Śląskiej. Kowalski, M., Świątek, D., Dziemianowicz, W., Szmigiel-Rawska, K. (2012). Społeczne, polityczne i ekonomiczne stymulanty i destymulanty rozwoju Mazowsza. Trendy rozwojowe Mazowsza nr 6, Warszawa. Lebuhn, H. (2007). Sozialräumliche Konflikte in der unternehmerischen Stadt. PROKLA. Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, 37(149), 529-545. Skrzypiec, R. (2010). Konflikt lokalny motorem partycypacji społecznej i skutkiem zmiany–analiza wybranych przypadków: Oświęcim, Bieruń, Las i Kobiór [in:] B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec. Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydz. Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, Warszawa, 126-142. Literatura uzupełniająca: Klus, S. (2013). Die europäische Stadt unter Privatisierungsdruck: Konflikte um den Verkauf kommunaler Wohnungsbestände in Freiburg. Springer-Verlag. Kowalczyk-Anioł, J., & Włodarczyk, B. (2017). Przestrzeń turystyczna przestrzenią konfliktu. Prace i Studia Geograficzne, 62(2), 55-73. Mantey, D. (2016). Potencjalne konflkty przestrzenne w strefie podmiejskiej z perspektywy potrzeb mieszkańców na przykładzie podwarszawskiej gminy Lesznowola. Studia Regionalne i Lokalne, (3 (65)), 117-140. Solecki, S., 2000, Konflikty społeczno-przestrzenne jako element procesów transformacji miejskiej na przykładzie Rzeszowa, (w:) Malikowski M., Seręga Z. (red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie przemian systemowych. Studia, komunikaty, eseje, Rzeszów, t. 2. s. 93-103. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zaliczenie zadań w trakcie zajęć w formie pisemnej- K_K03 Kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę na podstawie cząstkowych zadań (średnia) ndst - 0 pkt dst- 2 pkt dst plus- 3 pkt db- 4 pkt db plus- 5 pkt bdb- 6 pkt |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefania Środa-Murawska | |
Prowadzący grup: | Stefania Środa-Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefania Środa-Murawska | |
Prowadzący grup: | Stefania Środa-Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stefania Środa-Murawska | |
Prowadzący grup: | Stefania Środa-Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.