Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Case study - przestrzenie nieokreślone w mieście

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-CSPNM-GPG-1-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Case study - przestrzenie nieokreślone w mieście
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Teoretyczne podstawy gospodarki przestrzennej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 15 godz.):

- udział w zajęciach– 15 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 15 godz.):

- przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań- 8

- czytanie literatury- 7

Łącznie: 30 godz. (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student posiada pogłębiony zasób informacji dotyczący procesów i struktur społeczno-demograficznych i gospodarczych, służących podejmowaniu racjonalnych decyzji przestrzennych w kontekście zagospodarowania przestrzeni nieokreślonych w miastach –K_W03


W2 - zna powiązania pomiędzy strukturami i podmiotami uczestniczącymi w procesie gospodarowania przestrzenią nieokreśloną – K_W09


W3 - zna i poprawnie stosuje słownictwo dotyczące użytkowania gruntów miejskich K_W03


W4 - posiada wiedzę dotyczącą nieużytków miejskich którą może wykorzystać przy podejmowaniu racjonalnych decyzji przestrzennych K_W03


W5 - jest przygotowany od strony teoretycznej do analizy i tworzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni nieokreślonych K_W10

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: student potrafi dokonać analizy możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego przestrzenie nieokreślonych przy uwzględnieniu sytuacji problemowych związanych z potrzebami społeczności lokalnych – K_U08

U2: student dokonuje oceny stanu zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem zasad rozwoju lokalnego w kontekście przestrzeni nieokreślonych - K_U07

U3 - student zna źródła i pozyskuje wiedzę i dane z literatury, opracowań specjalistycznych, baz danych oraz innych źródeł K_U01

U4 - analizuje i interpretuje na podstawie prac kameralnych oraz terenowych rodzaje przestrzenie nieokreślonych w mieście oraz umie przygotować pisemne opracowania wybranych problemów oraz je referować, wykorzystując język naukowy,K_U04

U5 - analizuje i holistycznie ocenia stan zagospodarowania przestrzennego, wykorzystując metody analityczne w odniesieniu do przestrzeni nieokreślonych K_U07

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

S1: student rozumie skutki oddziaływania podejmowanych decyzji przy planowaniu inwestycji w przestrzeniach nieokreślonych – K_K01

S2: student planuje rozwiązania konfliktów przestrzennych w społecznościach lokalnych zgodnie z interesem społeczności lokalnych – K_K03

S3 - student ma wiedzę pozwalającą na rozwiązywanie konfliktów przestrzennych zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska oraz z zachowaniem zasad etyki zawodowej K_K03


Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład problemowy


Metoda dydaktyczna poszukująca:

- ćwiczeniowa,

- studium przypadku.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie rozwiązywania konfliktów społecznych skoncentrowanych wokół funkcjonowania przestrzeni nieokreślonych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie rozwiązywania konfliktów społecznych skoncentrowanych wokół funkcjonowania przestrzeni nieokreślonych. Przedstawiona zostanie definicja przestrzeni nieokreślonych jako przestrzeni swobodnego krajobrazu oraz geneza ich powstawania. Przybliżone zostaną główne problemy powstające przy kształtowaniu tego typu przestrzeni, tj. wymagania związane z pogodzeniem szeregu oczekiwań społecznych; wprowadzenia rozwiązań

spełniających różne potrzeby i interesy; zachowanie form i kształtów oraz ładu przestrzennego. Studenci poznają praktyczne przykłady rozwiązywania konfliktów związanych z zagospodarowywaniem przestrzeni nieokreślonych na podstawie wybranych przykładów z terenu Belgii, Finlandii, Niemiec, Polski, USA.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kamiński, Z. J. (2002). Pojęcie konfliktu w planowaniu przestrzennym. Wydawn. Politechniki Śląskiej.

Kowalski, M., Świątek, D., Dziemianowicz, W., Szmigiel-Rawska, K. (2012). Społeczne, polityczne i ekonomiczne stymulanty i destymulanty rozwoju Mazowsza. Trendy rozwojowe Mazowsza nr 6, Warszawa.

Lebuhn, H. (2007). Sozialräumliche Konflikte in der unternehmerischen Stadt. PROKLA. Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, 37(149), 529-545.

Skrzypiec, R. (2010). Konflikt lokalny motorem partycypacji społecznej i skutkiem zmiany–analiza wybranych przypadków: Oświęcim, Bieruń, Las i Kobiór [in:] B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec. Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydz. Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, Warszawa, 126-142.

Literatura uzupełniająca:

Klus, S. (2013). Die europäische Stadt unter Privatisierungsdruck: Konflikte um den Verkauf kommunaler Wohnungsbestände in Freiburg. Springer-Verlag.

Kowalczyk-Anioł, J., & Włodarczyk, B. (2017). Przestrzeń turystyczna przestrzenią konfliktu. Prace i Studia Geograficzne, 62(2), 55-73.

Mantey, D. (2016). Potencjalne konflkty przestrzenne w strefie podmiejskiej z perspektywy potrzeb mieszkańców na przykładzie podwarszawskiej gminy Lesznowola. Studia Regionalne i Lokalne, (3 (65)), 117-140.

Solecki, S., 2000, Konflikty społeczno-przestrzenne jako element procesów transformacji miejskiej na przykładzie Rzeszowa, (w:) Malikowski M., Seręga Z. (red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie przemian systemowych. Studia, komunikaty, eseje, Rzeszów, t. 2. s. 93-103.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Zaliczenie zadań w trakcie zajęć w formie pisemnej- K_K03

Kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie cząstkowych zadań (średnia)

ndst - 0 pkt

dst- 2 pkt

dst plus- 3 pkt

db- 4 pkt

db plus- 5 pkt

bdb- 6 pkt

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefania Środa-Murawska
Prowadzący grup: Stefania Środa-Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefania Środa-Murawska
Prowadzący grup: Stefania Środa-Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefania Środa-Murawska
Prowadzący grup: Stefania Środa-Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)