Case study - wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-CSWRO-GPG-2-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Case study - wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje z zakresu gospodarki przestrzennej, planowania przestrzennego, polityki lokalnej i regionalnej (opracowania i dokumenty lokalne i regionalne) oraz z zakresu rozwoju obszarów wiejskich |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (16 godz.): - udział w wykładach – 15 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 1 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (14 godz.): - czytanie literatury – 4 godz. - przygotowanie do testu – 10 godz. Łącznie: 30 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma gruntowną wiedzę o uwarunkowaniach społecznych i ekonomicznych, zasobach przyrodniczych, strukturach osadniczych, funkcjonowaniu i rozwoju jednostek osadniczych, niezbędną do zrozumienia i podejmowania racjonalnych decyzji przestrzennych – K_W01, K_W02, K_W03; W2: rozumie podstawowe pojęcia oraz związki między teoretycznymi aspektami gospodarki przestrzennej a możliwością ich praktycznego wykorzystania; zna zasady rozwoju przedsiębiorczości na wsi w oparciu o wykorzystanie potencjału i zasobów lokalnych – K_W11, K_W14; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posiada umiejętność krytycznej analizy oraz interpretacji zjawisk społecznych, ekonomicznych, kulturowych i przyrodniczych zachodzących w przestrzeni, opracowywanych na podstawie prac kameralnych oraz terenowych, wiedzy oraz danych pozyskiwanych z opracowań branżowych, literatury i baz danych – K_U01, K_U02; U2: potrafi prowadzić indywidulne i zespołowe badania dotyczące przyrodniczych, społecznych, gospodarczych i kulturowych aspektów gospodarki przestrzennej; przygotowuje specjalistyczne analizy przestrzenne, diagnozy, plany, prognozy oraz inne opracowania z zakresu wybranych problemów gospodarki przestrzennej z wykorzystaniem właściwych metod i narzędzi – K_U03, K_U04, K_U10, K_U015; U3: analizuje i kompleksowo ocenia stan zagospodarowania przestrzennego, potrzeby oraz możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego jednostki terytorialnej zgodnie z zasadami prowadzenia zrównoważonej gospodarki przestrzennej; przygotowuje dokumenty rozwoju na szczeblu lokalnym proponując odpowiednie rozwiązania w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego i problemów przestrzenne – K_U07, K_U08, K_U13; U4: potrafi racjonalnie oceniać możliwości tworzenia podstaw do rozwoju działalności gospodarczej i promowania postaw przedsiębiorczych – K_U11; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: postępuje odpowiedzialnie i racjonalnie mając świadomość skutków swojej działalności dla społeczeństwa i środowiska służącej realizacji dobra wspólnego – K_K01; K2: potrafi określić priorytety i hierarchię celów, służących rozwiązywania konfliktów przestrzennych zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem zasad środowiska naturalnego – K_K02, K_K03; |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - pogadanka, - wykład problemowy. Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć omawiane będą problemy i uwarunkowania rozwoju wielofunkcyjnego obszarów wiejskich. Przybliżone zostaną możliwości stymulowania rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym na przykładzie wybranych gmin. Znajomość różnych form alternatywnej działalności na terenach wiejskich i ich uwarunkowań, pozwoli na wskazywanie konkretnych rozwiązań i kierunków wielofunkcyjnego rozwoju w wybranych gminach. |
Pełny opis: |
Wielofunkcyjny rozwój jest współcześnie jedną z najważniejszych idei w polityce kształtowania społeczno-gospodarczej przestrzeni wiejskiej. W obliczu istotnych zmian strukturalnych zachodzących w rolnictwie, koncepcja ta stała się szansą na „nowe otwarcie” w programowaniu rozwoju obszarów wiejskich, związane ze wzrostem możliwych ścieżek rozwojowych. Ideą wykładów jest zapoznanie studenta z dostrzeganiem barier i możliwości wielofunkcyjnego rozwoju gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wraz z możliwymi propozycjami kierunków rozwoju funkcjonalno-przestrzennego tych obszarów. Omówione zostaną możliwości i sposoby dywersyfikacji gospodarczej tych jednostek, dywersyfikacji źródeł dochodu oraz szukania alternatywnych ścieżek rozwoju w kontekście posiadanych zasobów i uwarunkowań: przyrodniczych, społecznych, gospodarczych, czy kulturowych. Studenci zapoznają się z zagadnieniami interpretacji i przewidywania różnych modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin. Poszczególne zagadnienia zostaną omówione na podstawie studiów przypadku (case study). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Brodziński Z., 2011, Stymulowanie rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym na przykładzie gmin województwa warmińsko-mazurskiego. Wyd. SGGW, Warszawa. Brodziński Z., Leśniak L., Bomba J. (red.), 2015, Stan i perspektywy rozwoju spółdzielczości wiejskiej w Polsce. Wyd. CDR, Kraków. Gąsiorowski J., Bielecka E., Poławski Z. F., 2014, Wieloczynnikowa analiza środowiskowych uwarunkowań zagospodarowania obszarów wiejskich, Seria monograficzna nr 18, IGiK, Warszawa. Kłodziński M., 1999, Aktywizacja gospodarcza obszarów wiejskich. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, SGGW. Warszawa. Kłodziński M., Fedyszak-Radziejowska B. (red.), 2002, Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach Unii Europejskiej. IRWiR PAN, Warszawa. Rosner A. (red.), 2005, Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich. IRWiR PAN, Warszawa. Wilkin J. (red.), 2005, Polska wieś 2025. Wizja rozwoju. Fundusz Współpracy, Warszawa. Zarębski M., 2002, Bariery i możliwości wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich (na przykładzie regionu konińskiego). Wydawnictwo Uniwersytetu M. Kopernika, Toruń. Zawisza S. (red.), 2004, Zarządzanie zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich. Wydawnictwa Uczelniane ATR, Bydgoszcz. Literatura uzupełniająca: Kłodziński M., 1997, Wielofunkcyjny rozwój terenów wiejskich w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, Wyd. SGGW, Warszawa. Kłodziński M., Dzun W. (red.), 2003, Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych. IRWiR PAN, WEiOGŻ, Warszawa. Rosner A. (red.), 2002, Wiejskie obszary kumulacji barier rozwojowych, IRWiR PAN, Warszawa. Spychalski G., 2005, Mezoekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju obszarów wiejskich, IRWiR PAN, Warszawa. Zawisza S., (red.), 2009, Rozwój przedsiębiorczości i zespołowej działalności gospodarczej w rolnictwie w świetle integracji z Unią Europejską. Wydawnictwa Uczelniane UTP, Bydgoszcz. Periodyki naukowe: Wieś i Rolnictwo, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, Postępy Nauk Rolniczych, Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia, Acta Scientiarum Polonorum Agricultura, Electronic Journal of Polish Agricultural Universities. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Kompleksowe opracowanie raportu/projektu zagospodarowania fragmentu wybranej jednostki osadniczej (wiejskiej) w zakresie analizy i oceny rozwoju wielofunkcyjnego (część opisowa - diagnoza, założenia i charakterystyka proponowanych działań; część graficzna/projekt – przygotowanie koncepcji na bazie mapy ewidencji gruntów i budynków); kryteria oceniania: 5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe; 4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty; 3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub na przeciętnym poziomie; 2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki w części graficzno-opisowej. Projekt - np. U1 (K_U01), U2 (K_U06); K1 (K_K02), K2 (K_K03) Aktywność – U4, K1, K2. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Biczkowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Identyczne jak w części A |
|
Pełny opis: |
Identyczne jak w części A |
|
Literatura: |
Identyczne jak w części A |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w formie tradycyjnej, w przypadku obostrzeń związanych z Covid-19 możliwe jest zdalne prowadzenie zajęć poprzez platformę TEAMS. Sposób prowadzenia zajęć (kontaktowy/zdalny) zostanie określony odrębnym zarządzeniem Rektora. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.