Eksploracja obszarów polarnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-EOP-TIR-2-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Eksploracja obszarów polarnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe – 17 godz. - Wykład - 15 godzin. - Konsultacje – 2 godz. Praca własna studenta – 8 godz. - Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 8 godzin. Razem: 25 godzin = 1 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Student zna historię eksploracji Arktyki i Antarktyki (K_W04). W02: Student zna uwarunkowania przyrodnicze, prawne i logistyczne oraz zagrożenia dla turystyki w Arktyce i Antarktyce - K_W03, K_W11, K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student umie pozyskać dane i dokonać ich krytycznej analizy dla potrzeb zorganizowania wyjazdu turystycznego w regiony polarne – K_U04 U2: Potrafi zaplanować wyjazd w regiony polarne uwzględniając uwarunkowania środowiskowe, zagrożenia dla zdrowia i życia - K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu turystyki polarnej – K_K01 K2: Ma świadomość zagrożeń dla życia w warunkach polarnych – K_K08 K3: Promuje zdrowie i aktywność fizyczną podejmując wyzwania w trudnych warnunkach polarnych – K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjno-problemowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Student poznaje specyfikę turystyki w regionach polarnych. Jej uwarunkowania środowiskowe oraz społeczne. Zapozna się z zagrożeniami oraz sposobami właściwego przygotowania się do eksploracji terenów polarnych. |
Pełny opis: |
1. Środowisko przyrodnicze (położenie, klimat, wody, lodowce, flora i fauna) Arktyki i Antarktyki 2. Historia eksploracji Arktyki i Antarktyki. 3. Ruch turystyczny w Arktyce i Antarktyce (oferty i możliwości) 4. Uwarunkowania administracyjne, klimatyczne i logistyczne eksploracji obszarów polarnych. 5. Zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka w regionach polarnych. 6. Kolokwium. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wiśniewski E., 1989, Antarktyda – lodowa pustynia, Warszawa: 1-128. Wiśniewski E., 1995, Antarktyda, [w:] Encyklopedia Geograficzna Świata, t. 1, Australia, Oceania, Antarktyda, Kraków: 202-242. Cameron I., Antarctica. The last continent, Cassell&Company Ltd., London, ss. 356., Jahn, Lód i zlodowacenia, Warszawa 1971; Kosiba, Śniegi, lodowce – lądolody, Wydawnictwo SiP, Warszawa 1978; King J.C., Turner J., 1997, Antarctic meteorology and climatology, Cambridge University Press: ss. 409. Gurgul H. 1993 Białe pustynie: Antarktyka, Arktyka. Wydawnictwo Kupisz. Sobota I. (eds.) 2015. Dom daleko od domu: Stacja Polarna Uniwersytetu Mikołaja Kopernika na Spitsbergenie. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń. 546 pp. Literatura uzupełniająca: Kejna M., 2008, Rozkład przestrzenny i zmiany temperatury powietrza na Antarktydzie w drugiej połowie XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ss. 287. Orvig S., (red.) 1970, Climates of the polar regions, World Survey of Climatology, 14, Elsevier Pub. Company, Amsterdam-London-New York: ss. 355. Sobota I. 2013. Współczesne zmiany kriosfery północno-zachodniego Spitsbergenu na przykładzie regionu Kaffiøyry. Wydawnictwo Naukowe UMK. 449 pp. Ponadto źródła internetowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium (W03, W04, W011, W014, U04, U05) Kryteria: dst: 51-60% punktów, dst plus: 61-70%, db: 71-80%, db plus: 81-90%, bdb: 91-100% Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.