Gleby antropogeniczne i technogeniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-GAIT-GPX-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Gleby antropogeniczne i technogeniczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach - 30 h - udział w konsultacjach - 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do testu końcowego - 30 h W sumie 65 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna pojęcia i terminy służące do opisywania gleb antropogenicznych i technogenicznych (K_W02); W2: Wie, jaki jest wpływ pokrywy glebowej obszarów zurbanizowanych na życie i funkcjonowanie człowieka (K_W02); W3: Rozumie zjawiska i procesy zachodzące w glebach antropogenicznych i technogenicznych, posiada wiedzę z zakresu gleboznawstwa niezbędną do ich objaśniania (K_W03, K_W06); W4: ma wiedzę dotyczącą metod stosowanych w badaniach gleb terenów przekształconych przez człowieka (K_W06); |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi zdiagnozować przekształcenia gleb związane z funkcjonowaniem ekosystemów sztucznych i półnaturalnych (K_U01, K_U02); U2: Potrafi wskazać i opisać różne typy gleb występujących w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem gleb terenów zurbanizowanych (K_U02); U3: Potrafi interpretować w sposób kompleksowy zjawiska i procesy zachodzące w glebach ekosystemów sztucznych i półnaturalnych (K_U04); U4: Potrafi wskazać praktyczne zastosowania dla wyników badań gleb terenów przekształconych przez człowieka (K_U08); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Docenia wartość zasobów glebowych w użytkowaniu obszarów przekształconych przez człowieka (K_K03, K_K04, K_K05); K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K04, K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje zagadnienia związane z genezą, występowaniem, właściwościami oraz klasyfikacją gleb przekształconych przez człowieka w wyniku działalności rolniczej (antropogenicznych) i pozarolniczej (technogenicznych). Ponadto studenci zostaną zaznajomieni z problematyką dotyczącą funkcjonowania tych gleb w krajobrazie i ich wpływu na zdrowie człowieka, a także z wybranymi aspektami prawnymi. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia. Funkcje i świadczenia ekosystemowe gleb w środowisku naturalnym i przekształconym przez człowieka – 2h 2. Człowiek jako czynnik glebotwórczy. Rodzaje, przyczyny i skutki przekształceń środowiska glebowego. Degradacja gleb – 4 h 3. Gleby antropogeniczne i technogeniczne w regionalnych i międzynarodowych klasyfikacjach gleb. Historia badań. SUITMA – 2h 4. Przekształcenia krajobrazu na obszarach rolniczych, industrialnych i miejskich. Gleby antropogeniczne i technogeniczne jako archiwa krajobrazu – 2h 5. Wpływ antropogenicznych i technogenicznych przekształceń gleb na zdrowie człowieka – 2h 6. Wybrane aspekty prawne dotyczące gleby antropogenicznych i technogenicznych – 2h 7. Charakterystyka gleb antropogenicznych i technogenicznych w ujęciu WRB – 10 h 8. Przykłady antropogenicznych i technogenicznych przekształceń gleb w regionie kujawsko-pomorskim – 6 h |
Literatura: |
R. Bednarek, H. Dziadowiec, U. Pokojska, Z. Prusinkiewicz, Badania ekologiczno-gleboznawcze, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004, 2005,2011; P. Charzyński, P. Hulisz, R. Bednarek (Red.) Technogenic soils of Poland, Polish Society of Soil Science, Toruń, 2003; P. Charzyński, M. Markiewicz, M. Świtoniak (Red.) Technogenic soils Atlas, Polish Society of Soil Science, Toruń, 2003; A. Greinert, Ochrona i rekultywacja terenów zurbanizowanych, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej 2000; A. Greinert, Studia nad glebami obszaru zurbanizowanego Zielonej Góry, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2003; M. Stroganova, A. Myagkova, T. Prokofieva, I Skvortsova, Soils of Moscow and Urban Environment, Moskwa, 1998; C. Gardi (Red.), 2017. Urban Expansion, Land Cover - Soil Ecosystem Services, Routledge, Oxon and New York |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: Test obejmujący treści przekazywane na wykładach- K_W02, K_W03, K_W06, K_U01, K_U02, K_U04, K_U08. Wymagany próg na ocenę dost. - 51-60%, dost.+ - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry+ - 81-90%, bdb - 91-100%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.