Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Geografia fizyczna Polski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-GFPOL-G-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geografia fizyczna Polski
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza na temat środowiska fizycznogeograficznego Polski, jego genezy i zróżnicowania regionalnego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (75):

- udział w wykładach – 30

- udział w ćwiczeniach – 30

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 15

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (75):

- przygotowanie do ćwiczeń i realizacja – 15

- przygotowanie do kolokwium – 25

- przygotowanie do egzaminu – 35


Łącznie: 150 godz. (6 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma szczegółową wiedzę o środowisku fizycznogeograficznym Polski, jego zróżnicowaniu przestrzennym oraz kształtujących je procesach - K_W01, K_W02, K_W03

W2: Ma rozszerzoną wiedzę na temat poszczególnych komponentów środowiska naturalnego Polski, ich ewolucji i stanie współczesnym, w ujęciu całościowym i regionalnym - K_W04, K_W05, K_W06,

W3: Rozumie związki między poszczególnymi komponentami środowiska fizycznogeograficznego Polski oraz ich powiązania ze środowiskiem społeczo-gospodarczymi kraju - K_W08


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada umiejętności wyszukiwania i wykorzystania informacji pochodzących z różnych źródeł (literatura przedmiotu, atlasy i mapy analogowe i cyfrowe, internetowe bazy danych, WebGIS) w zakresie środowiska geograficznego Polski i jego zróżnicowania regionalnego - K_U02, K_U03

U2: Potrafi stosować nowoczesne techniki i narzędzia badawcze w analizie cech środowiska geograficznego - K_U04, K_U06

U3: Potrafi wyciągać prawidłowe wnioski na podstawie przeprowadzonych analiz środowiska fizycznogeograficznego - K_U07

U4: Potrafi scharakteryzować i opisać wybrane cechy środowiska fizycznogeograficznego Polski - K_U09


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, poszerzania wiedzy z zakresu geografii fizycznej Polski - K_K01

K2: Potrafi kierować zespołem dla realizacji określonych analiz fizycznogeograficznych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa pracy - K_K02, K_K03

K3: Rozumie potrzebę studiowania literatury naukowej i popularno-naukowej w celu poszerzania wiedzy o środowisku fizycznogeograficznym Polski - K_K06


Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi.

Ćwiczenia audytoryjne z elementami prezentacji i wykorzystaniem analogowych i cyfrowych materiałów źródłowych.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Uzyskanie szczegółowych wiadomości o środowisku fizycznogeograficznym Polski, jego poszczególnych komponentach, ich ewolucji i stanie współczesnym, w ujęciu całościowym i regionalnym.

Pełny opis:

Wykład:

Miejsce i rola geografii fizycznej w systemie nauk. Cel i zakres badań. Zarys historii rozpoznania fizycznogeograficznego Polski. Położenie i cechy środowiska fizycznogeograficznego Polski na tle Europy. Charakterystyka ewolucji i stanu współczesnego środowiska fizycznogeograficznego Polski: budowy geologicznej, rzeźby, klimatu, wód, gleb, roślinności, fauny, człowieka w prehistorii. Jednostki regionalizacji tematycznej (geologicznej, geobotanicznej itd.) obszaru Polski. Podstawy regionalizacji fizycznogeograficznej Polski. Mapa fizyczna Polski.

Ćwiczenia:

Obszar i granice polski. Analiza wybranych komponentów środowiska fizycznogeograficznego Polski: budowa geologiczna, ukształtowanie powierzchni, rzeźba polodowcowa, wody powierzchniowe, gleby, roślinności, człowiek w prehistorii. Regiony fizycznogeograficzne Polski.

Literatura:

Literatura podstawowa (pierwsze wydania):

Starkel L., red., 1999, Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. PWN, Warszawa.

Richling A., Ostaszewska K., 2005, Geografia fizyczna Polski. PWN, Warszawa.

Kondracki J., 1998, Geografia regionalna Polski, PWN, Warszawa.

Stupnicka E., 1997, Geologia regionalna Polski. Wyd. UW, Warszawa.

Mizerski W., 2009, Geologia Polski. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Stankowski W., 1996, Wstęp do geologii kenozoiku. Wyd. Nauk. UAM, Poznań.

Atlas Rzeczypospolitej Polskiej (1993–1997)

Literatura uzupełniająca:

Szafer W., Zarzycki K, red., 1972, Szata roślinna Polski. PWN, Warszawa.

Kaczanowski P., Kozłowski J.K., 1998, Wielka Historia Polski, tom 1, Najdawniejsze dzieje Ziem Polskich (do VII w.), Wyd. Fogra, Kraków.

Maciejowski W., Uliszak R., red., 2000, Atlas Polski. Encyklopedia Geograficzna Świata, Opres, Kraków.

Stankowski W., 1978, Rozwój środowiska fizyczno-geograficznego Polski, PWN, Warszawa.

Dylikowa A., 1973, Geografia Polski. Krainy geograficzne. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Olszewicz B., red., 1967, Dziewięć wieków geografii polskiej. Wybitni geografowie polscy. Wiedza Powszechna, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin (wykład) – W1, W2, W3

Kolokwium (ćwiczenia) – U4

Aktywność (ćwiczenia) – U1, U2, U3

Kryteria oceniania:

Egzamin:

ndst - <60 pkt. (<60%)

dst - 60-70 pkt. (60-70%)

dst plus - 71-75 pkt. (71-75%)

db - 76-85 pkt. (76-85%)

db plus - 86-90 pkt. (86-90%)

bdb - 90-100 pkt. (90-100%)

Zaliczenie kolokwium wg zasad jw.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Molewski
Prowadzący grup: Paweł Molewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Molewski
Prowadzący grup: Paweł Molewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Molewski
Prowadzący grup: Paweł Molewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)