Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

GIS w hydrologii i glacjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-GISGL-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: GIS w hydrologii i glacjologii
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe informacje z zakresu hydrologii i glacjologii oraz podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu teorii i praktyki systemów GIS

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (15 godz.):

- udział w zajęciach - 15 godzin.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (35 godz.):

- przygotowanie do zajęć - 15 godzin,

- opracowywanie ćwiczeń i projektów zaliczeniowych - 20 godzin.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student rozumie zagadnienia obejmujące sposoby gromadzenia, przetwarzania i wizualizacji danych z zakresu hydrologii i glacjologii: K_W02, K_W07


W2: Student rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze zachodzące w hydrosferze i kriosferze oraz posiada wiedzę z zakresu nauk ścisłych niezbędną do ich objaśniania: K_W06, K_W03


W3: Student ma wiedzę dotyczącą metod stosowanych w badaniach hydrologicznych i glacjologicznych: K_W07

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student posiada umiejętności posługiwania się oprogramowaniem GIS w zakresie analiz hydrologicznych i glacjologicznych: K_U01


U2: Student potrafi wyszukać, ocenić i wykorzystać źródła przestrzennych danych hydrologicznych i glacjologicznych: K_U03


U3: Student potrafi zastosować narzędzia GIS w rozwiązaniu konkretnych problemów badawczych oraz odpowiednio interpretować wyniki: K_U05, K_U08

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student docenia wartość samorozwoju z zakresu umiejętności operowania współczesnymi danymi przestrzennymi i oprogramowaniem: K_K01


K2: Student potrafi poszukiwać rozwiązań dopasowanych do aktualnie podjętego problemu: K_K07


K3: Potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role. K_K02, K_K03

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia laboratoryjne w oparciu o wybrane aplikacje GIS.

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Zagadnienia obejmujące sposoby gromadzenia, przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych z zakresu hydrologii i glacjologii z zastosowaniem technik GIS.

Pełny opis:

1. Cyfrowy Model Wysokościowy (DEM) jako narzędzie w analizach hydrologicznych i glacjologicznych:

- symulacja kierunków spływu wody po terenie,

- segmentacja i analiza relacji topologicznych sieci rzecznej,

- wyznaczanie granic zlewni,

- analizy morfometrii zlewni.

2. Dane satelitarne jako źródło danych hydrologicznych:

- wyznaczanie zasięgu obiektów wodnych,

- podczerwień termalna w analizach rozkładu temperatury jezior.

3. GIS i dane satelitarne w analizach glacjologicznych:

- analiza zmienności zasięgów i zmian objętości lodowców,

- śledzenie ruchu lodowców,

- dane multispektralne w analizie rozmieszczenia stref glacjalnych.

Literatura:

Chrobak T. (red.), 2007. Podstawy cyfrowej generalizacji kartograficznej, Wyd. AGH, Kraków

Jania J., 1993. Glacjologia. Wyd. PWN

Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006. GIS – Teoria i praktyka. Wyd. Naukowe PWN

Sobota I., 2013. Współczesne zmiany kriosfery północno-zachodniego Spitsbergenu na przykładzie regionu Kaffioyry. Wyd. UMK

Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. Wyd. Uniw. Gdańskiego

Zwoliński Z. (red.), 2010. GIS - woda w środowisku. Wyd. Naukowe Bogucki

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie:

- obecności na zajęciach,

- przygotowania projektów zaliczeniowych.

Kryterium oceny końcowej (średnia ocen z projektów):

- do 3,39 – dostateczny,

- 3,40-3,74 – dostateczny plus,

- 3,75-4,19 – dobry,

- 4,20-4,50 – dobry plus,

- powyżej 4,50 – bardzo dobry.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)