GIS w hydrologii i glacjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-GISGL-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | GIS w hydrologii i glacjologii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje z zakresu hydrologii i glacjologii oraz podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu teorii i praktyki systemów GIS |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (15 godz.): - udział w zajęciach - 15 godzin. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (35 godz.): - przygotowanie do zajęć - 15 godzin, - opracowywanie ćwiczeń i projektów zaliczeniowych - 20 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student rozumie zagadnienia obejmujące sposoby gromadzenia, przetwarzania i wizualizacji danych z zakresu hydrologii i glacjologii: K_W02, K_W07 W2: Student rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze zachodzące w hydrosferze i kriosferze oraz posiada wiedzę z zakresu nauk ścisłych niezbędną do ich objaśniania: K_W06, K_W03 W3: Student ma wiedzę dotyczącą metod stosowanych w badaniach hydrologicznych i glacjologicznych: K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student posiada umiejętności posługiwania się oprogramowaniem GIS w zakresie analiz hydrologicznych i glacjologicznych: K_U01 U2: Student potrafi wyszukać, ocenić i wykorzystać źródła przestrzennych danych hydrologicznych i glacjologicznych: K_U03 U3: Student potrafi zastosować narzędzia GIS w rozwiązaniu konkretnych problemów badawczych oraz odpowiednio interpretować wyniki: K_U05, K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student docenia wartość samorozwoju z zakresu umiejętności operowania współczesnymi danymi przestrzennymi i oprogramowaniem: K_K01 K2: Student potrafi poszukiwać rozwiązań dopasowanych do aktualnie podjętego problemu: K_K07 K3: Potrafi współdziałać w grupie, przyjmując w niej różne role. K_K02, K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia laboratoryjne w oparciu o wybrane aplikacje GIS. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Zagadnienia obejmujące sposoby gromadzenia, przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych z zakresu hydrologii i glacjologii z zastosowaniem technik GIS. |
Pełny opis: |
1. Cyfrowy Model Wysokościowy (DEM) jako narzędzie w analizach hydrologicznych i glacjologicznych: - symulacja kierunków spływu wody po terenie, - segmentacja i analiza relacji topologicznych sieci rzecznej, - wyznaczanie granic zlewni, - analizy morfometrii zlewni. 2. Dane satelitarne jako źródło danych hydrologicznych: - wyznaczanie zasięgu obiektów wodnych, - podczerwień termalna w analizach rozkładu temperatury jezior. 3. GIS i dane satelitarne w analizach glacjologicznych: - analiza zmienności zasięgów i zmian objętości lodowców, - śledzenie ruchu lodowców, - dane multispektralne w analizie rozmieszczenia stref glacjalnych. |
Literatura: |
Chrobak T. (red.), 2007. Podstawy cyfrowej generalizacji kartograficznej, Wyd. AGH, Kraków Jania J., 1993. Glacjologia. Wyd. PWN Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006. GIS – Teoria i praktyka. Wyd. Naukowe PWN Sobota I., 2013. Współczesne zmiany kriosfery północno-zachodniego Spitsbergenu na przykładzie regionu Kaffioyry. Wyd. UMK Urbański J., 2012. GIS w badaniach przyrodniczych. Wyd. Uniw. Gdańskiego Zwoliński Z. (red.), 2010. GIS - woda w środowisku. Wyd. Naukowe Bogucki |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie: - obecności na zajęciach, - przygotowania projektów zaliczeniowych. Kryterium oceny końcowej (średnia ocen z projektów): - do 3,39 – dostateczny, - 3,40-3,74 – dostateczny plus, - 3,75-4,19 – dobry, - 4,20-4,50 – dobry plus, - powyżej 4,50 – bardzo dobry. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.