Gra o przestrzeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-GOP-GPG-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Gra o przestrzeń |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 34 godz. np. - udział w ćwiczeniach – 32 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim- 2 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 25 godz. np. - przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. - pisanie prac, projektów- 10 godz. - czytanie literatury- 5 godz. Łącznie: 59 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę na temat potencjalnych problemów wynikających z działalności człowieka– K_W02, W2: W kompleksowy sposób charakteryzuje obszar badań na podstawie dokumentów planistycznych, w tym opracowań kartograficznych, poznając przy tym normy ochrony własności intelektualnej – K_W02, K_W03, K_W05, K_W14, W3: Zna koncepcje teoretyczne dotyczące gospodarowaniem przestrzenią– K_W11, W4: Zna metody statystyczne i narzędzia analityczne niezbędne do poszukiwania rozwiązań problemów przestrzennych – K_W06, K_W07. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Na podstawie materiałów zastanych, stron instytucji i urzędów oraz dokumentów strategicznych poddaje krytycznej analizie uwarunkowania funkcjonalno-przestrzenne i społeczno-ekonomiczne, którym podlega obszar problemowy – K_U01, K_U02, U2: Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie w terenie z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla gospodarki przestrzennej w celu przeprowadzenia diagnozy sytuacji – K_U03, K_U04, K_U07, K_U10, K_U13; U3: Na podstawie przeprowadzonej diagnozy problemu dobiera właściwe procedury dotyczące zarządzania procesami planistycznymi – K_U08; U4: Ma umiejętność pracy w zespole, działa w sposób efektywny, planowy i innowacyjny, skutecznie wykorzystując potencjał wszystkich członków grupy – K_U11, K_U15. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Przy rozwiązywaniu konfliktów przestrzennych uwzględnia interes wspólny, poszukuje rozwiązań etycznych, kompromisowych, godzących różne grupy interesariuszy i służących realizacji dobra wspólnego – K_K01, K_K02, K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, obserwacji, pomiaru w terenie, projektu, seminaryjna, studium przypadku |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiotem kursu jest zapoznanie studentów z elementami składającymi się na grę o przestrzeń. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie jego uczestników z zagadnieniami związanymi z grą o przestrzeń na przykładzie Łodzi. Kurs będzie obejmował: - wprowadzenie do problematyki, w tym zagadnienia dotyczące: znaczenia informacji w grze o przestrzeń, przejścia od polityki government do governance, koncepcji soft spatial planning, grup interesariuszy w grze o przestrzeń; - identyfikowanie problemu na tle charakterystyki wytypowanych do badania fragmentów miasta, z uwzględnieniem szerszego kontekstu wynikającego z uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych i społeczno-ekonomicznych całej jednostki osadniczej oraz aglomeracji na podstawie materiałów zastanych, stron instytucji i urzędów oraz dokumentów strategicznych; - prowadzenie badań społecznych, zarówno ilościowych, jak i jakościowych na obszarach będących przedmiotem gry o przestrzeń, mających na celu konfrontację różnych perspektyw i różnych aktorów społecznych uczestniczących w tej grze; - poszukiwanie scenariuszy optymalnych rozwiązań na podstawie wyników przeprowadzonych prac terenowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Bagdziński L. (red.), Polityka rozwoju regionalnego i lokalnego w okresie transformacji systemowej, UMK, Toruń 1995. • Banachowicz B., 2004, „Konflikty społeczne w grze o przestrzeń”, w: D. Stawasz (red.), Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju – teoria i praktyka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Białyszewski H., 1983, Teoretyczne problemy sprzeczności i konfliktów społecznych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. • Chmielewski J.M., 2002c, „Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym”, Studia Regionalne i Lokalne, nr 1, s. 115–121. • Coser L.A., 2009, Funkcje konfliktu społecznego, tłum. S. Burdziej, Kraków: Nomos. • Jóźwiakowski P., Istota i determinanty rozwoju lokalnego, Zeszyty Naukowe PTE w Zielonej Górze, 2016, nr 5, s.67-78. • Mantey, D., 2016: Potencjalne konflikty przestrzenne w strefie podmiejskiej z perspektywy potrzeb mieszkańców na przykładzie podwarszawskiej gminy Lesznowola. Studia Regionalne i Lokalne, Issue Year: 17/2016Issue No: 65 • Myna A, Rozwój lokalny, regionalne strategie rozwoju, regionalizacja, „Samorząd Terytorialny”, 1998, nr 11. • Nowakowska A., Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015. • Zuziak Z.K., 1995, „Rozwiązywanie konfliktów środowiskowych w gospodarce przestrzennej”, w: L. M. Salomon i in. (red.), Gospodarka samorządów terytorialnych w świetle doświadczeń amerykańskich, Łódź: Fundacja Promocji Czystych Technologii Techeko. • Źróbek, S., Zachaś, M., 2003, „Identyfikacja konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym w procesie sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego”, Acta Scientiarum Polonorum, Administratio Locorum, t. 2, nr 1–2, s. 5–19. Literatura uzupełniająca: • Buczkowski P., 2001, „Sprawowanie władzy w perspektywie konfliktów lokalnych”, w: P. Buczkowski, P. Matczak (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej. • Degórska B., 2012, „Problemy planowania struktur przyrodniczych Obszaru Metropolitalnego Warszawy związane z żywiołową urbanizacją przestrzeni”, Mazowsze Studia Regionalne, nr 10, s. 89–106. • Dmochowska-Dudek K., 2011, „Obiekty NIMBY jako przykład konfliktowych inwestycji na terenach mieszkaniowych – teoretyczny zarys problemu”, w: J. Dzieciuchowicz (red.), Współczesne przemiany środowiska mieszkaniowego – wybrane problemy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Dołzbłasz S., 2000, „Konflikty przestrzenne w zagospodarowaniu strefy podmiejskiej Wrocławia”, w: S. Ciok, D. Ilnicki (red.), Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych, 5, Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. • Dudek-Mańkowska S., Lackowska-Madurowicz M., 2012, „Konflikty społeczne na Mazowszu –identyfikacja oraz próba oceny ich wpływu na rozwój lokalny”, Mazowsze Studia Regionalne, nr 10, s. 125–144. • Dutkowski M., 1995, Konflikty w gospodarowaniu dobrami środowiskowymi, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. • Kistowski M., 2008, „Problemy lokalizowania inwestycji na terenach cennych przyrodniczo”, w: M. Gwiazdowicz (red.), Ochrona przyrody, Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, t. 10, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe Kancelarii Sejmu. • Kowalewski A., Mordasewicz J., Osiatyński J., Regulski J., Stępień J., Śleszyński P., 2013, Ekonomiczne straty i społeczne koszty niekontrolowanej urbanizacji w Polsce, Warszawa: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, IGiPZ PAN. • Mantey D., 2011, Żywiołowość lokalizacji osiedli mieszkaniowych na terenach wiejskich obszaru metropolitalnego Warszawy, Warszawa: Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. • Pawłowska K. (red.), 2010, Zanim wybuchnie konflikt: idea i metody partycypacji społecznej w ochronie krajobrazu i kształtowaniu przestrzeni, t. A: Dlaczego?, Kraków: Fundacja Partnerstwa dla Środowiska. • Piasecka E., Brytyjska koncepcja układów partnerskich w lokalnym rozwoju gospodarczym, [w:] Targalski J. (red.), Przedsiębiorczość a lokalny i regionalny rozwój gospodarczy, AE w Krakowie, Kraków 1999. • Reykowski J., 2011, „Sprzeczność interesów jako źródło konfliktów”, Nauka, nr 3, s. 7–38. • Śliwa, P., 2001, „Czynniki wpływające na przebieg konfliktów w samorządach terytorialnych”, w: P. Buczkowski, P. Matczak (red.) Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Realizacja projektu - K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W07, K_W14, K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W07, K_W08, K_W10, K_W11, K_W13, K_W15, K_K01, K_K02, K_K03 Aktywność – K_W02, K_W11, K_U08, K_U11, K_U15, K_K01, K_K02, K_K03 Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanego projektu (80%) i aktywności podczas zajęć (20%) Ocena projektu: Bardzo słaby, zgodny z minimalnymi wymaganiami– 3.0, Słaby - 3.5, Project przeciętny – 4, Bardzo dobry projekt z drobnymi usterkami – 4,5, Bardzo dobry projekt - 5. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grzelak-Kostulska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Biegańska, Elżbieta Grzelak-Kostulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grzelak-Kostulska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Biegańska, Elżbieta Grzelak-Kostulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Biegańska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Biegańska, Elżbieta Grzelak-Kostulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.