Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Gra o przestrzeń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-GOP-GPG-1-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gra o przestrzeń
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 34 godz.

np.

- udział w ćwiczeniach – 32 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 2 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 25 godz.

np.

- przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz.

- pisanie prac, projektów- 10 godz.

- czytanie literatury- 5 godz.


Łącznie: 59 godz. (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę na temat potencjalnych problemów wynikających z działalności człowieka– K_W02,

W2: W kompleksowy sposób charakteryzuje obszar badań na podstawie dokumentów planistycznych, w tym opracowań kartograficznych, poznając przy tym normy ochrony własności intelektualnej – K_W02, K_W03, K_W05, K_W14,

W3: Zna koncepcje teoretyczne dotyczące gospodarowaniem przestrzenią– K_W11,

W4: Zna metody statystyczne i narzędzia analityczne niezbędne do poszukiwania rozwiązań problemów przestrzennych – K_W06, K_W07.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Na podstawie materiałów zastanych, stron instytucji i urzędów oraz dokumentów strategicznych poddaje krytycznej analizie uwarunkowania funkcjonalno-przestrzenne i społeczno-ekonomiczne, którym podlega obszar problemowy – K_U01, K_U02,

U2: Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie w terenie z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla gospodarki przestrzennej w celu przeprowadzenia diagnozy sytuacji – K_U03, K_U04, K_U07, K_U10, K_U13;

U3: Na podstawie przeprowadzonej diagnozy problemu dobiera właściwe procedury dotyczące zarządzania procesami planistycznymi – K_U08;

U4: Ma umiejętność pracy w zespole, działa w sposób efektywny, planowy i innowacyjny, skutecznie wykorzystując potencjał wszystkich członków grupy – K_U11, K_U15.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Przy rozwiązywaniu konfliktów przestrzennych uwzględnia interes wspólny, poszukuje rozwiązań etycznych, kompromisowych, godzących różne grupy interesariuszy i służących realizacji dobra wspólnego – K_K01, K_K02, K_K03

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

opis, pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

ćwiczeniowa, obserwacji, pomiaru w terenie, projektu, seminaryjna, studium przypadku


Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Przedmiotem kursu jest zapoznanie studentów z elementami składającymi się na grę o przestrzeń.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie jego uczestników z zagadnieniami związanymi z grą o przestrzeń na przykładzie Łodzi. Kurs będzie obejmował:

- wprowadzenie do problematyki, w tym zagadnienia dotyczące: znaczenia informacji w grze o przestrzeń, przejścia od polityki government do governance, koncepcji soft spatial planning, grup interesariuszy w grze o przestrzeń;

- identyfikowanie problemu na tle charakterystyki wytypowanych do badania fragmentów miasta, z uwzględnieniem szerszego kontekstu wynikającego z uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych i społeczno-ekonomicznych całej jednostki osadniczej oraz aglomeracji na podstawie materiałów zastanych, stron instytucji i urzędów oraz dokumentów strategicznych;

- prowadzenie badań społecznych, zarówno ilościowych, jak i jakościowych na obszarach będących przedmiotem gry o przestrzeń, mających na celu konfrontację różnych perspektyw i różnych aktorów społecznych uczestniczących w tej grze;

- poszukiwanie scenariuszy optymalnych rozwiązań na podstawie wyników przeprowadzonych prac terenowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Bagdziński L. (red.), Polityka rozwoju regionalnego i lokalnego w okresie transformacji systemowej, UMK, Toruń 1995.

• Banachowicz B., 2004, „Konflikty społeczne w grze o przestrzeń”, w: D. Stawasz (red.), Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju – teoria i praktyka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Białyszewski H., 1983, Teoretyczne problemy sprzeczności i konfliktów społecznych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

• Chmielewski J.M., 2002c, „Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym”, Studia Regionalne i Lokalne, nr 1, s. 115–121.

• Coser L.A., 2009, Funkcje konfliktu społecznego, tłum. S. Burdziej, Kraków: Nomos.

• Jóźwiakowski P., Istota i determinanty rozwoju lokalnego, Zeszyty Naukowe PTE w Zielonej Górze, 2016, nr 5, s.67-78.

• Mantey, D., 2016: Potencjalne konflikty przestrzenne w strefie podmiejskiej z perspektywy potrzeb mieszkańców na przykładzie podwarszawskiej gminy Lesznowola. Studia Regionalne i Lokalne, Issue Year: 17/2016Issue No: 65

• Myna A, Rozwój lokalny, regionalne strategie rozwoju, regionalizacja, „Samorząd Terytorialny”, 1998, nr 11.

• Nowakowska A., Nowoczesne metody i narzędzia zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015.

• Zuziak Z.K., 1995, „Rozwiązywanie konfliktów środowiskowych w gospodarce przestrzennej”, w: L. M. Salomon i in. (red.), Gospodarka samorządów terytorialnych w świetle doświadczeń amerykańskich, Łódź: Fundacja Promocji Czystych Technologii Techeko.

• Źróbek, S., Zachaś, M., 2003, „Identyfikacja konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym w procesie sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego”, Acta Scientiarum Polonorum, Administratio Locorum, t. 2, nr 1–2, s. 5–19.

Literatura uzupełniająca:

• Buczkowski P., 2001, „Sprawowanie władzy w perspektywie konfliktów lokalnych”, w: P. Buczkowski, P. Matczak (red.), Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

• Degórska B., 2012, „Problemy planowania struktur przyrodniczych Obszaru Metropolitalnego Warszawy związane z żywiołową urbanizacją przestrzeni”, Mazowsze Studia Regionalne, nr 10, s. 89–106.

• Dmochowska-Dudek K., 2011, „Obiekty NIMBY jako przykład konfliktowych inwestycji na terenach mieszkaniowych – teoretyczny zarys problemu”, w: J. Dzieciuchowicz (red.), Współczesne przemiany środowiska mieszkaniowego – wybrane problemy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Dołzbłasz S., 2000, „Konflikty przestrzenne w zagospodarowaniu strefy podmiejskiej Wrocławia”, w: S. Ciok, D. Ilnicki (red.), Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych, 5, Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego.

• Dudek-Mańkowska S., Lackowska-Madurowicz M., 2012, „Konflikty społeczne na Mazowszu –identyfikacja oraz próba oceny ich wpływu na rozwój lokalny”, Mazowsze Studia Regionalne, nr 10, s. 125–144.

• Dutkowski M., 1995, Konflikty w gospodarowaniu dobrami środowiskowymi, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

• Kistowski M., 2008, „Problemy lokalizowania inwestycji na terenach cennych przyrodniczo”, w: M. Gwiazdowicz (red.), Ochrona przyrody, Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, t. 10, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe Kancelarii Sejmu.

• Kowalewski A., Mordasewicz J., Osiatyński J., Regulski J., Stępień J., Śleszyński P., 2013, Ekonomiczne straty i społeczne koszty niekontrolowanej urbanizacji w Polsce, Warszawa: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, IGiPZ PAN.

• Mantey D., 2011, Żywiołowość lokalizacji osiedli mieszkaniowych na terenach wiejskich obszaru metropolitalnego Warszawy, Warszawa: Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych.

• Pawłowska K. (red.), 2010, Zanim wybuchnie konflikt: idea i metody partycypacji społecznej w ochronie krajobrazu i kształtowaniu przestrzeni, t. A: Dlaczego?, Kraków: Fundacja Partnerstwa dla Środowiska.

• Piasecka E., Brytyjska koncepcja układów partnerskich w lokalnym rozwoju gospodarczym, [w:] Targalski J. (red.), Przedsiębiorczość a lokalny i regionalny rozwój gospodarczy, AE w Krakowie, Kraków 1999.

• Reykowski J., 2011, „Sprzeczność interesów jako źródło konfliktów”, Nauka, nr 3, s. 7–38.

• Śliwa, P., 2001, „Czynniki wpływające na przebieg konfliktów w samorządach terytorialnych”, w: P. Buczkowski, P. Matczak (red.) Konflikt nieunikniony. Wspólnoty i władze lokalne wobec konfliktów spowodowanych rozwojem, Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Realizacja projektu - K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W07, K_W14, K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W07, K_W08, K_W10, K_W11, K_W13, K_W15, K_K01, K_K02, K_K03

Aktywność – K_W02, K_W11, K_U08, K_U11, K_U15, K_K01, K_K02, K_K03

Kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanego projektu (80%) i aktywności podczas zajęć (20%)

Ocena projektu:

Bardzo słaby, zgodny z minimalnymi wymaganiami– 3.0,

Słaby - 3.5,

Project przeciętny – 4,

Bardzo dobry projekt z drobnymi usterkami – 4,5,

Bardzo dobry projekt - 5.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Grzelak-Kostulska
Prowadzący grup: Jadwiga Biegańska, Elżbieta Grzelak-Kostulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Grzelak-Kostulska
Prowadzący grup: Jadwiga Biegańska, Elżbieta Grzelak-Kostulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Biegańska
Prowadzący grup: Jadwiga Biegańska, Elżbieta Grzelak-Kostulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)