Geografia turystyczna świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-GTSTIR-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia turystyczna świata |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu "Podstawy turystyki" |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy z udziałem nauczyciela 68 godz., Wykład - 30 godzin, Ćwiczenia - 30 godz. Konsultacje - 8 godz. Praca własna studenta - 60 godz. Przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz. Opracowanie ćwiczeń, referatów, projektów - 30 godz. Przygotowanie do kolokwiów - 15 godz. W sumie 128 godz. = 6-7 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01: ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych oraz terminologii turystyki, interdyscyplinarnego charakteru zjawiska turystyki, miejsca i znaczenia turystyki w systemie nauk i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk przyrodniczych i społecznych K_W05: zna i rozumie przyrodnicze, ekologiczne, fizyczno-geograficzne i społeczno-ekonomiczne uwarunkowania kształtujące i organizujące przestrzeń turystyczną (w tym walory przyrodnicze i antropogeniczne) K_W07: posiada podstawową wiedzę z zakresu historii, kultury, architektury, sztuki, dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, krajoznawstwa wybranych regionów świata oraz ich znaczenia dla turystyki i aktywnego wypoczynku K_W08: wie jak wykorzystywać potencjał, walory przyrodnicze i antropogeniczne na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z zagospodarowaniem turystycznym i rekreacyjnym przestrzeni geograficznej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01: potrafi wykorzystywać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej, w tym literaturę przedmiotu K_U02: wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, a wyniki badań prezentuje w formie prezentacji multimedialnych K_U06: umie ocenić przydatność środowiska przyrodniczego dla potrzeb turystyki i rekreacji oraz zmiany zachodzące w nim pod wpływem działalności człowieka K_U07: posiada umiejętność prawidłowego interpretowania zjawisk społeczno-kulturowych, gospodarczych, przestrzennych i przyrodniczych w ramach turystyki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy i uczestnictwa w różnych formach doskonalenia z zakresu turystyki K_K03: ma świadomość znaczenia wpływu turystyki na środowisko przyrodnicze, na rozwój jednostki oraz grup społecznych K_K06: wykazuje szacunek wobec odmiennych kultur i różnych środowisk społecznych |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny (konwencjonalny), metoda ćwiczeniowa, metoda projektu |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Studenci poznają uwarunkowania rozwoju turystyki oraz przydatność przestrzeni na potrzeby ruchu turystycznego. Treść zajęć obejmuje charakterystykę turystyczną (m.in. walory i zagospodarowanie) wybranych państw oraz odpowiednio najważniejsze: regiony, ośrodki, obiekty turystyczne w tych państwach. |
Pełny opis: |
Charakterystyka wybranych państw lub regionów turystycznych świata uwzględniająca określone zagadnienia (warunki rozwoju turystyki, elementy i atrakcyjność środowiska geograficznego, walory turystyczne o charakterze przyrodniczym i kulturowym); składają się na niego następujące bloki tematyczne: 1. Regiony turystyczne świata 2. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne państw obszaru języka niemieckiego 3. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne wybranych europejskich państw śródziemnomorskich 4. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne wybranych państw śródziemnomorskich Afryki i Bliskiego Wschodu 5. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne państw Europy Północnej 6. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne wybranych państw Europy Środkowej i byłego ZSRR 7. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne Australii i Oceanii 8-9. Ameryka Łacińska – uwarunkowania rozwoju turystyki przyrodnicze, historyczno-kulturowe, społeczno-ekonomiczne; charakterystyka głównych regionów (np. Patagonia, Andy, Atacama, Karaiby, Amazonia, Wyżyna Meksykańska) i wybranych obiektów turystycznych 10-11. Azja – uwarunkowania rozwoju turystyki: przyrodnicze, historyczno-kulturowe, społeczno-ekonomiczne; charakterystyka głównych regionów (np. Wyżyna Mongolska, Azja południowo-wschodnia) i wybranych obiektów turystycznych 12. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne parków narodowych zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych 13. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne parków narodowych obszarów górskich Stanów Zjednoczonych 14. Uwarunkowania rozwoju turystyki i walory turystyczne wielkich miast wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych |
Literatura: |
Kruczek Z., (red.), 2003, Kraje pozaeuropejskie. Zarys geografii turystycznej, Proksenia, Kraków, Kaprowski W., 2004, Geografia turystyczna, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa, Warszyńska J., (red.), 2000, Geografia turystyczna świata, część I i II, PWN, Warszawa, Mazur E., 2004, Geografia turystyczna, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - zaliczenie na ocenę (dst: 51-60% punktów, dst plus: 61-70%, db: 71-80%, db plus: 81-90%, bdb: 91-100%), Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanych projektów i kolokwium (dst: 51-60% punktów, dst plus: 61-70%, db: 71-80%, db plus: 81-90%, bdb: 91-100%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Michał Jankowski, Włodzimierz Marszelewski, Dariusz Sokołowski, Marcin Sykuła, Magdalena Urbańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Michał Jankowski, Katarzyna Kubiak-Wójcicka, Bogusław Pawłowski, Dariusz Sokołowski, Marcin Sykuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Michał Jankowski, Katarzyna Kubiak-Wójcicka, Marcin Nowak, Dariusz Sokołowski, Marcin Sykuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT LAB
LAB
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Michał Jankowski, Katarzyna Kubiak-Wójcicka, Marcin Nowak, Dariusz Sokołowski, Marcin Sykuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.