Komunikacja perswazyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-KPER-TIRX-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja perswazyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego: 15 godzin; 2) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego w ramach indywidualnych konsultacji: 2 godziny; 3) Indywidualna praca uczestnika zajęć: bieżące przygotowanie do zajęć oraz zapoznanie się z materiałami udostępnionymi na platformie Moodle: 10 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student charakteryzuje składniki aktu komunikacyjnego oraz funkcje wypowiedzi; W2: student wyjaśnia pojęcia perswazji i manipulacji; W3: student podaje zasadnicze właściwości komunikatów perswazyjnych; W4: student wymienia środki służące przekonywaniu, zna typologię argumentów; W5: student wie, w jaki sposób różnice kulturowe mogą wpływać na komunikowanie się ludzi. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student wykorzystuje poprawną argumentację w celu skutecznego przekonywania; U2: student rozpoznaje środki służące manipulacji językowej; U3: student dostrzega i formułuje problemy związane z oceną etyczną komunikatów o funkcji nakłaniającej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student zwiększa swoje kompetencje interpersonalne dzięki poznaniu zasad udanej komunikacji językowej i ćwiczeniom służącym opanowaniu umiejętności z tym związanych; K2: student umie skutecznie przekonywać odbiorcę, zachowując zasady etyki wypowiedzi; K3: student umie bronić się przed manipulacją językową stosowaną przez innych uczestników aktu komunikacji; K4: student zyskuje kompetencje związane z komunikowaniem się z ludźmi o różnej przynależności kulturowej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Umiejętność skutecznego, a zarazem pełnego szacunku porozumiewania się, jest niezwykle istotna dla kształtowania właściwych relacji interpersonalnych. Celem zajęć jest ukazanie złożoności komunikacji, której uczestnikiem codziennie jest każdy z nas zarówno w sferze prywatnej - w rodzinie oraz relacjach z przyjaciółmi czy znajomymi, jak i w sferze społecznej - między innymi w środowisku nauki oraz pracy. Udział w ćwiczeniach powinien umożliwić ich uczestnikom bardziej świadome kształtowanie swoich zachowań komunikacyjnych, w tym służyć zwiększeniu umiejętności skutecznego przekonywania innych do swoich racji oraz obrony przed manipulacją językową. |
Pełny opis: |
1. Komunikacja językowa: elementy składowe i uwarunkowania aktu mowy. Komunikacja interpersonalna a komunikacja masowa. 2. Funkcje wypowiedzi a przebieg procesu komunikacji. 3. Komunikacja niewerbalna: znaczenie mowy ciała. 4. Znaczenie dosłowne i niedosłowne komunikatu. Interpretacja komunikatu i czynniki mogące ją zakłócić. 5. Tacy sami a różni: komunikowanie się między kulturami. 6. Rola argumentacji, wnioskowania i umiejętności dyskutowania w procesie przekonywania. 7. Przekonywanie w świetle zasad etyki słowa: perswazja a manipulacja. Wątpliwe etycznie sposoby przekonywania odbiorcy: chwyty erystyczne i taktyki manipulacyjne (presja, szantaż, kłamstwo). Metody popularyzowane w podręcznikach programowania neurolingwistycznego (m.in. system 4MAT). 8. Asertywność i strategie obrony przed manipulacją językową. Koncepcja "komunikacji bez przemocy" Marshalla Rosenberga. Strategie komunikacyjne w sytuacjach konfliktowych. 9. Perswazja i manipulacja w życiu publicznym. Nowomowa jako jaskrawy przykład manipulacji językowej. 10. Jak być dobrym mówcą? ABC mówcy doskonałego. 11. Wyznaczniki skutecznej i zarazem etycznej komunikacji perswazyjnej. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy [w:] Język a kultura. T.4. Funkcje języka i wypowiedzi, pod red. J. Bartmińskiego i R. Grzegorczykowej, Wrocław 1991, s.11-28 (dostępne na stronie: www. lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/spis04.htm). J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2007. I. Kamińska-Szmaj, Propaganda, perswazja, manipulacja - próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004, s. 13-27. A. Lustberg, Jak się sprzedać. Skuteczne techniki prezentacji, przekonywania i przekazu swoich idei, tłum. T. Golenia, Warszawa 2012. Komunikacja i perswazja, czyli jak skutecznie porozumiewać się z innymi, dokument elektroniczny (płyta CD), Smart Education, Warszawa 2012. M. McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, tłum. A. Błaż, Gdańsk 2001 (lub wyd. późn.). R. Mayer, Sztuka argumentacji: jak wygrać każdy spór, tłum. G. Litwińczuk, Gdańsk 2008. J. Puzynina, O warunkach udanej komunikacji językowej, [w:] tejże, Słowo – wartość – kultura, Lublin 1997, s. 122-126. M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy: o języku życia, tłum. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, wyd. 3 rozsz., Warszawa 2018. M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2018. A. Rzędowska, J. Rzędowski, Mówca doskonały: wystąpienia publiczne w praktyce, Gliwice 2009. M. Tokarz, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, wyd. 2, Gdańsk 2006. E. Wierzbicka-Piotrowska, ABC dobrego mówcy, [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2007, s. 159-229 LUB [w:] E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008, s. 104-173. Wystąpienia publiczne. Multimedialne szkolenie na płycie CD, wyd. Synergia. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA J. Apps, Nieśmiałość nie popłaca. 25 niezawodnych metod na pozbycie się tremy podczas wystąpień publicznych, tłum. Barbara Grabska-Siwek, Warszawa 2015. B. Berckhan, Inteligentny sposób radzenia sobie z głupimi uwagami i docinkami: samoobrona słowami z programem treningowym, tłum. M. Jałowiec, wyd. 3. zmien., Kielce 2007. J. Bralczyk, O języku propagandy i polityki, Warszawa 2007. J. E. Esposito, Nigdy więcej tremy. Jak przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi, tłum. A. Kucharczyk-Barycza, K. Głowacki, Gliwice 2010. M. Głowiński, Nowomowa, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001, s. 173-182. M. Głowiński, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009. T. James, D. Shepard, Magia wystąpień publicznych. Techniki, narzędzia i sztuczki NLP, tłum. B. Solecki, Gliwice 2010. M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005. Język polityków i jego patologie, red. Krzysztof Łabędź, Kraków 2013. A. Pease, B. Pease, Mowa ciała, tłum. J. Grabiak, wyd. 1 poszerz., Poznań 2007. J. O'Connor, I. McDermott, NLP. Zwięzłe i kompetentne wprowadzenie, tłum. J. Bartosik, Poznań 2000. Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, tłum. M. Chomicz, Warszawa 2002. T. Reiman, Potęga perswazyjnej komunikacji. Jak wpływać na ludzi, aby zawsze słyszeć „TAK”!, tłum. A. Kucharczyk-Barycza, Gliwice 2011. T. Reiman, Potęga mowy ciała. Jak odnieść zawodowy i towarzyski sukces, tłum. O. Kwiecień-Maniewska, Gliwice 2011. M. Stączek, Riposta i humor w wystąpieniu publicznym, Warszawa 2017. E. Taylor, Programowanie umysłu. Od manipulacji i prania mózgu poprzez rozwój osobisty po metafizykę dnia powszedniego, tłum. D. Gasper, Warszawa 2010. S. Vaknin, Biblia NLP. Wydanie rozszerzone, ponad 350 wzorców, metod i strategii programowania neurolingwistycznego, tłum. K. Rojek, Gliwice 2011. T. Witkowski, Psychologia kłamstwa. Motywy - strategie - narzędzia, Wałbrzych 2002. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, rozdz. X, Styl retoryczny i jego gatunki. Polski język polityki oraz rozdz. XIV. Nie będziesz szkodził drugiemu mówieniem swoim. Etyczny aspekt stylu wypowiedzi, Warszawa 2008, s. 143-161 oraz 192-202. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia: - Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%); - Wykonywanie ćwiczeń podczas zajęć oraz zadań domowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1981 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kryteria oceny: - na ocenę dostateczną: aktywne uczestnictwo w zajęciach; - na ocenę dobrą: aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz wykonanie zadań domowych w kursie przedmiotu na platformie Moodle; - na ocenę bardzo dobrą: aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie zadań domowych w kursie przedmiotu na platformie Moodle oraz wygłoszenie na zajęciach mowy improwizowanej lub przygotowanego wcześniej przemówienia. (W razie konieczności prowadzenia zajęć w formie zdalnej wygłoszenie mowy zostanie zastąpione zadaniem pisemnym). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bojałkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bojałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kryteria oceny: aktywne uczestnictwo w zajęciach (na ocenę dobrą udział w co najmniej 80% zajęć); na ocenę bardzo dobrą: aktywne uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80% zajęć) oraz wygłoszenie na zajęciach mowy improwizowanej lub przygotowanego wcześniej przemówienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.