Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Koncepcja rozwoju pozarolniczych funkcji wsi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-KRFW-GPG-1-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Koncepcja rozwoju pozarolniczych funkcji wsi
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada wiedzę z zakresu podstaw geografii społeczno-ekonomicznej oraz gospodarki przestrzennej i planowania przestrzennego na szczeblu lokalnym oraz umiejętność wykonywania prac projektowych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (52 godz.):

- udział w ćwiczeniach terenowych – 32 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (12 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń – 2 godz.

- opracowanie projektu – 10 godz.

Łącznie: 64 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma wiedzę w zakresie wybranych aspektów społeczno-ekonomicznych, przyrodniczych, przestrzennych oraz z zakresu osadnictwa na obszarze gminy – K_W01, K_W02;

W2: posiada pogłębioną wiedzę w zakresie przestrzennych wymiarów zjawisk i procesów gospodarczych oraz społecznych występujących w badanej gminie i służących podejmowaniu racjonalnych decyzji przestrzennych – K_W03;

W3: rozumie związki między poszczególnymi aspektami gospodarki przestrzennej a możliwością ich praktycznego wykorzystania, zna zasady rozwoju działalności gospodarczej – K_W11;

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wykorzystuje dostępne źródła informacji dotyczące sytuacji społeczno-ekonomicznej w gminie, w tym także źródła elektroniczne, wyszukuje, przetwarza i je interpretuje, za ich pomocą wyjaśnia przyczyny i konsekwencje – K_U01, K_U02;

U2: przeprowadza specjalistyczne analizy społeczno-gospodarcze i przestrzenne wybranych jednostek osadniczych na bazie materiałów zebranych w terenie, krytycznie analizuje oraz interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska i procesy – K_U02, K_U03;

U3: przeprowadza obserwacje i badania terenowe, bada i opisuje uwarunkowania i procesy społeczne i ekonomiczne z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla gospodarki przestrzennej, rozstrzyga dylematy i problemy przestrzenne, proponując w tym zakresie odpowiednie rozwiązania – K_U04, K_U07, K_U11;

U4: przeprowadza badania naukowe dotyczące przyrodniczych, społecznych, gospodarczych i kulturowych aspektów gospodarki przestrzennej, dokonuje analizy uzyskanych wyników oraz sporządza plany i opracowania projektowe w zespole – K_U08, K_U10, K_U15;

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: umie postępować etycznie i odpowiedzialnie zachować się – K_K01;

K2: potrafi definiować priorytety i hierarchię celów służących rozwojowi jednostki samorządowej oraz rozwiązywać konflikty przestrzenne zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska – K_K02, K_K03;

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa,

- projektu,

- klasyczna metoda problemowa,

- obserwacji,

- pomiaru w terenie,

- studium przypadku.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przeprowadzenie analiz społeczno-gospodarczych, środowiskowych, infrastrukturalnych, osadniczych i funkcjonalno-przestrzennych w wybranej jednostce samorządowej na bazie materiałów zebranych bezpośrednio w terenie i dokonanych obserwacji.

Pełny opis:

Treści realizowane w trakcie ćwiczeń (obejmujące prace terenowe i kameralne) dotyczą następujących zagadnień i problematyki: lokalizacja i uwarunkowania przyrodnicze; identyfikacja form i procesów osadniczych (fizjonomia przestrzeni wiejskiej, formy zabudowy i krajobrazu; analiza rozplanowania siedlisk i rozłogu ziemi w obrębie geodezyjnym; stan, rozmieszczenie i struktura ludności; rolnicza przestrzeń produkcyjna - potencjał i struktura produkcji rolniczej (roślinno-zwierzęca), warunki glebowo-rolnicze, struktura agrarna, itp.; problematyka pozarolniczej działalności gospodarczej, zasady lokalizacji działalności gospodarczej w nawiązaniu do lokalnego potencjału i uwarunkowań; identyfikacja aktualnych form działalności pozarolniczej; infrastruktura techniczna i społeczna (inwentaryzacja stanu); ocena i waloryzacja terenu pod kątem szans i możliwości rozwoju poszczególnych funkcji gospodarczych z uwzględnieniem wykorzystania potencjału endogenicznego danej jednostki przestrzennej; kartowanie terenu i opracowanie graficzne mapy użytkowania i zagospodarowania terenu pod kątem struktury przestrzennej jednostki osadniczej (użytkowanie ziemi); badanie elementów krajobrazu pod kątem potrzeb i możliwości społeczności lokalnych.

Opracowanie merytoryczne i przygotowanie projektu koncepcji struktury funkcjonalno-przestrzennej wraz ze wskazaniem potencjalnych miejsc lokalizacji pozarolniczej działalności gospodarczej, analiza społeczno-gospodarcza – opracowanie na bazie określonej jednostki osadniczej.

Literatura:

Zalecane lektury i materiały pomocnicze – materiały dotyczące określonego obszaru: opracowania książkowe i czasopisma, materiały niepublikowane (ekspertyzy, opracowania i dokumentacja planistyczna, oceny i analizy środowiskowe, maszynopisy, pozostałe analizy społeczno-gospodarcze, ekspertyzy, itp.), dane statystyczno-kartograficzne, dane zebrane podczas kwerendy terenowej z lokalnych instytucji publicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę:

Kompleksowe opracowanie projektu modelu zagospodarowania funkcjonalno-przestrzennego wybranej jednostki osadniczej (część opisowa - diagnoza, założenia i charakterystyka proponowanych działań; część graficzna/projekt – przygotowanie koncepcji na bazie mapy ewidencji gruntów i budynków); kryteria oceniania:

5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe;

4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty;

3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub na przeciętnym poziomie;

2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki w części graficzno-opisowej.

Ocena końcowa – średnia ważona z ocen z testu i projektu, obecność na zajęciach/aktywność.

Metody oceniania:

Projekt – W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2;

Aktywność – U1, K1.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Identyczne jak w części A

Pełny opis:

Identyczne jak w części A

Literatura:

Identyczne jak w części A

Uwagi:

Zajęcia prowadzone w formie tradycyjnej. W przypadku obostrzeń związanych z Covid-19 możliwe jest zdalne (hybrydowe) prowadzenie zajęć.

Sposób prowadzenia zajęć zostanie określony odrębnym zarządzeniem Rektora.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)