Koncepcja rozwoju pozarolniczych funkcji wsi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-KRFW-GPG-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Koncepcja rozwoju pozarolniczych funkcji wsi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę z zakresu podstaw geografii społeczno-ekonomicznej oraz gospodarki przestrzennej i planowania przestrzennego na szczeblu lokalnym oraz umiejętność wykonywania prac projektowych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (52 godz.): - udział w ćwiczeniach terenowych – 32 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (12 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 2 godz. - opracowanie projektu – 10 godz. Łącznie: 64 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę w zakresie wybranych aspektów społeczno-ekonomicznych, przyrodniczych, przestrzennych oraz z zakresu osadnictwa na obszarze gminy – K_W01, K_W02; W2: posiada pogłębioną wiedzę w zakresie przestrzennych wymiarów zjawisk i procesów gospodarczych oraz społecznych występujących w badanej gminie i służących podejmowaniu racjonalnych decyzji przestrzennych – K_W03; W3: rozumie związki między poszczególnymi aspektami gospodarki przestrzennej a możliwością ich praktycznego wykorzystania, zna zasady rozwoju działalności gospodarczej – K_W11; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykorzystuje dostępne źródła informacji dotyczące sytuacji społeczno-ekonomicznej w gminie, w tym także źródła elektroniczne, wyszukuje, przetwarza i je interpretuje, za ich pomocą wyjaśnia przyczyny i konsekwencje – K_U01, K_U02; U2: przeprowadza specjalistyczne analizy społeczno-gospodarcze i przestrzenne wybranych jednostek osadniczych na bazie materiałów zebranych w terenie, krytycznie analizuje oraz interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska i procesy – K_U02, K_U03; U3: przeprowadza obserwacje i badania terenowe, bada i opisuje uwarunkowania i procesy społeczne i ekonomiczne z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla gospodarki przestrzennej, rozstrzyga dylematy i problemy przestrzenne, proponując w tym zakresie odpowiednie rozwiązania – K_U04, K_U07, K_U11; U4: przeprowadza badania naukowe dotyczące przyrodniczych, społecznych, gospodarczych i kulturowych aspektów gospodarki przestrzennej, dokonuje analizy uzyskanych wyników oraz sporządza plany i opracowania projektowe w zespole – K_U08, K_U10, K_U15; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: umie postępować etycznie i odpowiedzialnie zachować się – K_K01; K2: potrafi definiować priorytety i hierarchię celów służących rozwojowi jednostki samorządowej oraz rozwiązywać konflikty przestrzenne zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska – K_K02, K_K03; |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, - projektu, - klasyczna metoda problemowa, - obserwacji, - pomiaru w terenie, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przeprowadzenie analiz społeczno-gospodarczych, środowiskowych, infrastrukturalnych, osadniczych i funkcjonalno-przestrzennych w wybranej jednostce samorządowej na bazie materiałów zebranych bezpośrednio w terenie i dokonanych obserwacji. |
Pełny opis: |
Treści realizowane w trakcie ćwiczeń (obejmujące prace terenowe i kameralne) dotyczą następujących zagadnień i problematyki: lokalizacja i uwarunkowania przyrodnicze; identyfikacja form i procesów osadniczych (fizjonomia przestrzeni wiejskiej, formy zabudowy i krajobrazu; analiza rozplanowania siedlisk i rozłogu ziemi w obrębie geodezyjnym; stan, rozmieszczenie i struktura ludności; rolnicza przestrzeń produkcyjna - potencjał i struktura produkcji rolniczej (roślinno-zwierzęca), warunki glebowo-rolnicze, struktura agrarna, itp.; problematyka pozarolniczej działalności gospodarczej, zasady lokalizacji działalności gospodarczej w nawiązaniu do lokalnego potencjału i uwarunkowań; identyfikacja aktualnych form działalności pozarolniczej; infrastruktura techniczna i społeczna (inwentaryzacja stanu); ocena i waloryzacja terenu pod kątem szans i możliwości rozwoju poszczególnych funkcji gospodarczych z uwzględnieniem wykorzystania potencjału endogenicznego danej jednostki przestrzennej; kartowanie terenu i opracowanie graficzne mapy użytkowania i zagospodarowania terenu pod kątem struktury przestrzennej jednostki osadniczej (użytkowanie ziemi); badanie elementów krajobrazu pod kątem potrzeb i możliwości społeczności lokalnych. Opracowanie merytoryczne i przygotowanie projektu koncepcji struktury funkcjonalno-przestrzennej wraz ze wskazaniem potencjalnych miejsc lokalizacji pozarolniczej działalności gospodarczej, analiza społeczno-gospodarcza – opracowanie na bazie określonej jednostki osadniczej. |
Literatura: |
Zalecane lektury i materiały pomocnicze – materiały dotyczące określonego obszaru: opracowania książkowe i czasopisma, materiały niepublikowane (ekspertyzy, opracowania i dokumentacja planistyczna, oceny i analizy środowiskowe, maszynopisy, pozostałe analizy społeczno-gospodarcze, ekspertyzy, itp.), dane statystyczno-kartograficzne, dane zebrane podczas kwerendy terenowej z lokalnych instytucji publicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: Kompleksowe opracowanie projektu modelu zagospodarowania funkcjonalno-przestrzennego wybranej jednostki osadniczej (część opisowa - diagnoza, założenia i charakterystyka proponowanych działań; część graficzna/projekt – przygotowanie koncepcji na bazie mapy ewidencji gruntów i budynków); kryteria oceniania: 5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe; 4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty; 3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub na przeciętnym poziomie; 2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki w części graficzno-opisowej. Ocena końcowa – średnia ważona z ocen z testu i projektu, obecność na zajęciach/aktywność. Metody oceniania: Projekt – W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2; Aktywność – U1, K1. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Identyczne jak w części A |
|
Pełny opis: |
Identyczne jak w części A |
|
Literatura: |
Identyczne jak w części A |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w formie tradycyjnej. W przypadku obostrzeń związanych z Covid-19 możliwe jest zdalne (hybrydowe) prowadzenie zajęć. Sposób prowadzenia zajęć zostanie określony odrębnym zarządzeniem Rektora. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.