Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-MUTRTIR-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0414) Marketing i reklama Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Zajęcia wymagające bezpośredniego (on-lline) udziału nauczyciela (45 godz.)

– wykład: 30 godz.

- ćwiczenia: 15 godz.


Zgodnie z Zarządzeniem JM Rektora, 20% zajęć może odbyć się on-line - ewentualne terminy będą podane z wyprzedzeniem.


Praca własna studenta (60 godz.)

- przygotowanie projektów: 30 godz.

Praca własna: przygotowanie do zaliczenia: 20 godz.

Praca własna: konsultacje naukowe z nauczycielem (on-line), dyskusje: 10 godz.

Suma = 90 godz. = 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma podstawową wiedzę z zakresu marketingu w turystyce, hotelarstwie i rekreacji, oraz z dziedzin nauki i dyscyplin naukowych wykorzystywanych w organizacji przestrzeni turystycznej i rekreacyjnej (K_W05)

W2: zna marketingowe zasady funkcjonowania przedsiębiorstw sektora usług turystycznych i sportowo-rekreacyjnych (K_W12)

W3: ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W09)

W4: zna wybrane zasady promocji zdrowia i zdrowego stylu życia (K_W13)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi wykorzystywać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej, w tym literaturę przedmiotu (K_U01)

U2: potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne-kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne mające istotne znaczenie dla stanu i rozwoju gospodarki turystycznej i sektora usług sportowo-rekreacyjnych (K_U07)

U3: potrafi projektować i realizować działania oraz rozwiązywać problemy z zakresu turystyki, sportu i rekreacji (K_U09)

U4: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz strategiami działań praktycznych w odniesieniu do klienta oraz grupy społecznej (K_U10)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy i uczestnictwa w różnych formach doskonalenia z zakresu turystyki, rekreacji i sportu (K_K01)

K2: jest przygotowany do pełnienia ról inicjatora i koordynatora różnorodnych działań o charakterze marketingowym w podmiotach gospodarki turystycznej i sportowo-rekreacyjnej (K_K02)

K3: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania marketingowego produktów turystycznych, wykazuje przy tym krytycyzm i empatię (K_K04)

K4: potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy zespołów zajmujących się rozwiązywaniem problemów marketingowych funkcjonowania podmiotów turystycznych i sportowo-rekreacyjnych (K_K05)


Metody dydaktyczne:

- podające: opis, wykład informacyjny, wykład problemowy

- poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, projektu, studium przypadku


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ogólnymi założeniami koncepcji marketingowej w sektorze usługowym, prezentacja aktualnego stanu sektora turystycznego, sportowo-rekreacyjnego i tendencji rozwojowych, konsumenta jako uczestnika rynku usług turystycznych i rekreacyjnych – adresata działań marketingowych przedsiębiorstw i obszarów turystyczno-rekreacyjnych. Omówione zostaną przesłanki wprowadzenia marketingu do turystyki i rekreacji, struktura wykorzystywanych instrumentów marketingu mix.

Pełny opis:

Istota, cele, funkcje marketingu, koncepcje marketingowe. Marketing MIX. Nośniki reklamy i kanały dystrybucji. Segmentacja rynku turystycznego – grupy docelowe. Preferencje i motywy wyboru oferty turystycznej. Produkt turystyczny i cykl życia produktu. Pakiety usług. Przykłady z praktyki produktu turystycznego, rekreacyjnego i biznesu spotkań. Planowanie marketingowe, analiza SWOT, podstawy biznes planu marketingowego. Marka w turystyce, budowanie marki i strategie komunikacji marki. Logo w turystyce. Biznes spotkań w turystyce. Marketing produktów sieciowych. Jakość usług w turystyce. Narzędzia monitorowania usług. Kryteria oceny działań marketingowych. Strategia zarządzania marketingiem w turystyce i rekreacji. Zarządzanie produktem. Zarządzanie dystrybucją/ sprzedażą. Zarządzanie ceną. Strategia promocji. Zarządzanie kadrami w turystyce i rekreacji. Badania rynkowe i marketingowe.

Wykłady:

1. Koncepcje marketingu usług, funkcje marketingu.

2. Marketing MIX (4P, 4C, 5P, 7P). Produkt, cena, dystrybucja, promocja.

3. Nośniki reklamy, kanały dystrybucji, sprzedaż bezpośrednia.

4. Segmentacja rynku.

5. Motywy wyboru oferty, preferencje i potrzeby turystyczne.

6. Produkt turystyczny podstawowy, rozszerzony , potencjalny. Cykl życia produktu.

7. Zarządzanie marketingowe: podstawy planowania i planowanie marketingowe, wyznaczanie misji i celów przedsiębiorstwa, analiza SWOT.

8. Podstawy biznes planu marketingowego.

9. Strategia komunikacji marki. Relacja klient – marka.

Kategoria zadowolenia i satysfakcji.

10. Wybrane kryteria ocen działań marketingowych. Narzędzia monitorowania usług.

11. Jakość w usługach turystycznych.

12. Badania rynkowe i badania marketingowe.

Ćwiczenia:

1. Określanie preferencji turystycznych wybranej grupy odbiorców – prezentacja preferencji.

2. Projekt produktu rekreacyjnego w terenie – ścieżki zdrowia, siłowni na wolnym powietrzu

3. Projektowanie i analiza nazwy logo produktu rekreacyjnego.

4. Samoocena własnych działań. Opis mocnych i słabych stron prezentacji bezpośredniej.

5. Projekt wybranej imprezy biznesu spotkań w oparciu o plany krótkoterminowe i regulaminy.

6. Jakość zaplanowanej imprezy. Plan działań marketingowych konferencji.

7. Analiza imprezy w oparciu o marketing 4P i 4C.

8. Pakiet usług turystycznych.

Literatura:

1. Altkorn J., Marketing w turystyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.

2. Altkorn, J., Wizualizacja firm, Instytut Marketingu. Kraków 1999.

3. Berbeka, J., Borodako, K., Rudnicki, M., 2015, Postrzeganie innowacji w branży spotkań przez przedstawicieli krakowskich PCO. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, (40/2015 Turystyka. Marketing miejsc-teraźniejszość czy przyszłość?), Warszawa, s. 5-17. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-1359cc67-90fd-4447-aeec-000a82f6cd49.

4. Bosiacki S., Sikora J., Podstawy marketingu w turystyce i rekreacji, AWF, Poznań 1999.

5. Briggs S., Marketing w turystyce, Wyd. PWN, Warszawa 2003.

6. Dziadkowiec, J., Wybrane metody badania i oceny jakości usług. Zeszyty Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Krakowie, (717), 2006, s. 23-35.

7. Dziadkowiec J, Wyznaczniki jakości usług na przykładzie biura podróży, [w:] (red.) Żuchowski J., Towaroznawstwo wobec integracji z Unią Europejską, Politechnika Radomska, Radom 2004.

8. Herman, K., Szromek, A., Naramski, M., Sprawność wykorzystania narzędzi komunikacji e-mailowej w sprzedaży produktu turystycznego, Zeszyty Naukowe, Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 2014.

9. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWN, Warszawa 2005.

10. Kotler P., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Ed. Marek Belka. Gebethner i Ska, 1994.

11. Kozłowska D., Ryszkowski W. Organizacja konferencji naukowo-praktycznych (KSOW, PO Ryby 2007-2014) [w:] D. Kozłowska, L. Kozłowski (red.) Innowacyjne działania i gospodarstwa na obszarach wiejskich, Toruń 2015.

12. Kozłowska D., Ryszkowski W., Kategoria zadowolenia jako kryterium oceny konferencji [w:] D. Kozłowska, L. Kozłowski (red.) Innowacyjne działania i gospodarstwa na obszarach wiejskich, Toruń 2015.

13. Kozłowska D., Ryszkowski W., 101 kompetencji pilota wycieczek, Difin, Warszawa, 2011.

14. Panasiuk A., Marketing usług turystycznych, WN PWN, Warszawa 2005.

15. Pomaskow J., Public Relations w budowaniu siły marki, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie 41 (2014): 105-115. http://apcz.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/view/AUNC_ZARZ.2014.007/5146

16. Ryszkowski W., Kozłowska D., Matusiak J., Regulamin jako plan imprezy sportowej. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowo Praktycznej Innowacyjne działania i gospodarstwa na obszarach wiejskich, Koryciny, 12-13 czerwca 2015.

17. Ryszkowski W., Prakseologiczne oceny i dyrektywy sprawnego działania, [w:] (red.) Jaworski Z., Materiały do zajęć z organizacji i zarządzania w akademiach wychowania fizycznego, AWF, Warszawa, 1988.

18. Ryszkowski W., Biznes plan widowiska sportowego, [w:] (red.) Ryba B., Planowanie przedsięwzięć sportowych, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa 1998, s. 35 – 62, oraz (Ryszkowski W., Biznes plan marketingowy. Materiały dla studentów kierunku WF i TiR).

19. Seweryn R., 2006, Zachowania uczestników turystyki kongresowej (na podstawie wyników badań ruchu turystycznego w Krakowie). Zeszyty Naukowe Nr 704, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, s. 37-55. http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000110777771.

20. Stoma M., Modele i metody pomiaru jakości usług, Wyd. II elektroniczne, Wydawca: Q&R Polska Sp. z o.o., Lublin, 2012. www.qrpolska.pl

21. Tkaczyk P. Zakamarki marki. Rzeczy o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć, pominąć podczas budowania swojej marki. One Press, Helion, 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie aktywności studenta na zajęciach oraz projektu – jaki będzie przygotowywał.

Wykład:

Egzamin przeprowadzony będzie w formie pisemnej - test z odpowiedziami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, uzupełnianiem brakujących elementów, pytaniami otwartymi.

Wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Tomanek
Prowadzący grup: Jakub Szczepkowski, Mateusz Tomanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Tomanek
Prowadzący grup: Jakub Szczepkowski, Mateusz Tomanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Tomanek
Prowadzący grup: Mateusz Tomanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)