Trójwymiarowa wizualizacja przestrzeni miejskiej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 2800-OG-BK-TWPM |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna
|
| Nazwa przedmiotu: | Trójwymiarowa wizualizacja przestrzeni miejskiej |
| Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
| Grupy: | |
| Strona przedmiotu: | https://www.geo.umk.pl/student/bloki-kompetencyjne/ |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Umiejętność obsługi systemu operacyjnego MS Windows oraz podstawowa wiedza z zakresu grafiki komputerowej. |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
| Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (38 godz.): - udział w ćwiczeniach (laboratoriach) – 30 godz.; - udział w konsultacjach – 8 godz.; Godziny realizowane w ramach pracy własnej studenta (37 godz.): - przygotowanie do zajęć (w tym zebranie i opracowanie danych) – 12 godz.; - realizacja projektów – 20 godz. (10+10); - studium literatury – 5 godz. Łącznie: 75 godz. = 3 ECTS |
| Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawową terminologię z zakresu modelowania 3D przestrzeni miejskiej i grafiki komputerowej. W2: Posiada wiedzę na temat współcześnie stosowanych narzędzi w projektowaniu i wizualizacji 3D miast. W3: Zna zasady prawidłowego teksturowania i modelowania zabudowy. |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność modelowania i modyfikowania trójwymiarowych brył budynków w wybranym programie komputerowym (dostępny modeler - np. SketchUp). U2: Potrafi przygotować i edytować grafikę rastrową na potrzeby wymodelowania przestrzeni miejskiej w 3D. U3: Wykazuje umiejętności poprawnej prezentacji i wizualizacji 3D wybranych elementów przestrzeni miejskiej. |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych między innymi w zakresie modelowania miast 3D. K2: Wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy dotyczącej praktycznego zastosowania modeli 3D. |
| Metody dydaktyczne: | Eksponujące: pokaz Podające: wykład informacyjny Poszukujące: ćwiczeniowa, laboratoryjna, projektu |
| Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
| Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
| Skrócony opis: |
Treści realizowane w ramach przedmiotu będą obejmowały wybrane zagadnienia praktyczno-teoretyczne z zakresu modelowania przestrzeni miasta w 3D. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się również z edycją danych rastrowych, teksturowaniem zabudowy oraz wizualizacją i publikacją on-line projektów. Przedmiot jest częścią Bloku Kompetencyjnego „Od miasta realnego do wirtualnego”. |
| Pełny opis: |
TREŚĆ ZAJĘĆ: 1. Wstęp do modelowania 3D; 2. Wybrane narzędzia do modelowania przestrzeni miejskiej w 3D; 3. Projekt własny obiektu budowlanego w 3D; 4. Metody pozyskiwania danych pomiarowych i obrazowych na potrzeby modelowania 3D przestrzeni miejskiej; 5. Edycja pozyskanych danych rastrowych w wybranych programach graficznych (przygotowanie tekstur); 6. Trójwymiarowe modele miast i ich praktyczne zastosowanie; 7. Teksturowanie i rendering modeli 3D; 8. Modelowanie wybranego obiektu 3D z rzeczywistymi teksturami oraz jego publikacja on-line. Przedmiot jest częścią Bloku Kompetencyjnego „Od miasta realnego do wirtualnego”. |
| Literatura: |
Zalecana literatura: Janowski A., Bobkowska K., Szulwic J., 2018, 3D modelling of cylindrical-shaped objects from lidar data – an assessment based on theoretical modelling and experimental data, Metrology and Measurement Systems, 25, 47-56; Biljecki F., Ledoux H., Stoter J., 2016, Generation of multi-LOD 3D city models in CityGML with the procedural modelling engine Random3Dcity, ISPRS Annals of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 4(4W1), 51-59; Różycki S., 2007, Trójwymiarowe modele miast tworzenie i zastosowanie, (http://home.agh.edu.pl/~zfiit/sympozjum2007/poster_Rozycki.pdf ), Szadkowski A., Izdebski W., 2009, Wirtualne miasta. „Geodeta”, nr 2, s. 13-16, Köninger A., Bartel S., 1998, 3D-GIS for Urban Purposes, “GeoInformatica”, nr 2, s. 79-103,Muller P., Wonka P., Haegler S., Ulmer A., Van Gool L., 2006, Procedural Modeling of Buildings, Źródła internetowe: https://www.arcanagis.pl/planowanie-miasta-jutra-w-3d/ https://www.arcanagis.pl/miasto-3d-czyli-nowe-spojrzenie-na-geodane-miejskie/ http://polskiemiasta3d.pl/ http://sketchup.google.com/ http://3d.torun.pl/imap/ |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny pracy studenta (forma zaliczenia): - realizacja prac projektowych i zadań ćwiczeniowych - W1-2-3, U1-2-3, K1-2 Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie zrealizowanych w ustalonym terminie prac projektowych i zadań ćwiczeniowych. Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu warunkuje: - wykonanie w ustalonym terminie i zaliczenie wszystkich prac projektowych i zadań ćwiczeniowych, - 80% frekwencja na zajęciach. |
| Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Radosław Golba | |
| Prowadzący grup: | Radosław Golba | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: | (brak danych) | |
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
