Olimpizm i sport olimpijski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-OSOTIR-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Olimpizm i sport olimpijski |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: wykłady – 30h, konsultacje - 5h (35h). Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (wykonanie projektu referatu, prezentacji) - 20h. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (w zaliczeniu) - 20h. Łącznie 75 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student zna i rozumia pojęcia sportu i sportu olimpijskiego oraz olimpizmu (K_W01). W2: Ma wiedzę dotyczącą istoty olimpizmu i współczesnego sportu olimpijskiego (K_W02). W3: Posiada wiadomości o nowożytnych letnich i zimowych igrzyskach olimpijskich oraz olimpizmie (K_W02, K_W13). W4: Posiada wiedzę związaną z organizacją i przebiegiem letnich i zimowych igrzysk olimpijskich (K_W03, K_W10). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność określenia celów, zadań i roli sportu olimpijskiego i olimpizmu (K_U05). U2: Potrafi dokonać oceny wartości i zakresu działań dotyczących sportu olimpijskiego i olimpizmu (K_U05). U3: Wykorzystuje znajomość zasady fair-play (K_U09). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Udziela rad i wskazówek dotyczących zachowań promujących zdrowie i idee olimpijskie (K_K03). K2: Wdraża i manifestuje zasady zdrowego, aktywnego stylu życia oraz zasady idei olimpijskiej (K_K07). K3: Uczestniczy w działaniach grupowych, skutecznie współpracuje z kolegami i koleżankami na zajęciachpoza zajęciami zgodnie z zasadą fair-play (K_K02). |
Metody dydaktyczne: | metody eksponujące, metody podające, metody poszukujące. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma poszerzyć wiedzę studentów na temat starożytnych i nowożytnych Igrzysk Olimpijskich oraz zagadnień związanych ze współczesną ideą olimpijską |
Pełny opis: |
Zagadnienia przedmiotu: - olimpizm, idea olimpijska, ruch olimpijski, karta olimpijska - Pierre de Coubertin - starożytne Igrzyska Olimpijskie w Grecji - Międzynarodowy Komitet Olimpijski - Narodowe Komitety Olimpijskie (PKOl) - symbole olimpijskie - nowożytne Igrzyska Olimpijskie letnie i zimowe - sukcesy Polaków i Polski na LIO i ZIO - Fair Play - historia i współczesność (wyróżnienia) - olimpijskie konkursy literatury i sztuki - Paraolimpiady - Olimpiady Specjalne - Igrzyska polonijne - historia dyscyplin i konkurencji sportowych na LIO i ZIO - doping w sporcie - multimedaliści IO i wyróżniający się sportowcy - charakterystyka wybranych dyscyplin i konkurencji sportowych oczekujących na wejście do programu LIO i ZIO |
Literatura: |
Jastrzębski W., 2005, Historia kultury fizycznej. AB, Bydgoszcz. Gondek L., 1986, Kultura fizyczna w Polsce. AWF, Gdańsk. Gaj J., Hędzelek K., 1997, Dzieje kultury fizycznej w Polsce. AWF, Poznań. Wroczyński R., 1985, Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu. Warszawa. Młodzikowski G., 1984, Olimpiady ery nowożytnej. Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - frekwencja na wykładach - przygotowanie prezentacji na wybrany temat - zaliczenie pisemne |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.