Podstawy gospodarki surowcami mineralnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PGSM-GPX-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy gospodarki surowcami mineralnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w wykładach - 22 - udział w warsztatach terenowych - 8 - udział w konsultacjach - 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.): - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 W sumie 60 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | - zna znaczenie surowców mineralnych dla gospodarki i człowieka - wymienia i opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane wydobyciem surowców kopalnych; - umie ocenić korzyści i zagrożenia związane z eksploatacji surowców naturalnych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi określić wartość surowców mineralnych i możliwości ich zagospodarowania - dostrzega zagrożenia zdrowotne i środowiskowe wynikające z wydobycia surowców kopalnych; - ocenia zasoby i możliwości regeneracyjne przyrody; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska; - jest chętny do promocji zasad ochrony środowiska, docenia rolę edukacji ekologicznej - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi i ich zastosowaniem. Omówione zostaną zagadnienia związane z występowaniem i eksploatacją surowców mineralnych. Studenci zapoznają się z dostępnymi w Polsce surowcami. Omówione zostaną także przyrodnicze skutki degradacji środowiska powstałe w skutek eksploatacji surowców. |
Pełny opis: |
Cele nauczania: Zapoznanie studentów z zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi, ich wydobyciem i zastosowaniem. Omówione zostaną korzyści, a także zagrożenia związane z eksploatacją surowców naturalnych. Przedstawione będą przyrodnicze skutki degradacji środowiska powstałe w skutek eksploatacji surowców. Treści przedmiotu: Podział, klasyfikacje zasobów naturalnych. Występowanie najważniejszych surowców (tj. surowców skalnych – kopalin użytecznych, energetycznych, chemicznych, metalicznych, kamieni szlachetnych i półszlachetnych) w Polsce i na świecie. Zastosowanie i wykorzystanie zasobów naturalnych Ziemi. Podczas warsztatów terenowych planuje się wyjazd do kopalni soli w Kłodawie oraz w rejon odkrywkowej kopalni węgla brunatnego "Tomisławce". Koszt wyjazdu to około 80 zł. Wyjazd jest obowiązkowy dla wszystkich studentów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bolewski A., Gruszczyk H., Gruszczyk E., 1989. Zarys gospodarki surowcami mineralnymi. Gruszczyk H., 1984. Nauka o złożach, Wyd. Geologiczne, Warszawa Harris J.M, Roach BB., 2017. Environmental and Natural Resource Economics. A Contemporary Approach. Routledge 666pp. Konstantynowicz E., 1994. Geologia złóż kopalin. Kopaliny energetyczne, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice Krawiec A., Ciężkowski W., 2017. Geologia i górnictwo wód leczniczych i peloidów w Polsce. s. 103-130. W: Ponikowska I., Kochański J.W. (red.) Wielka Księga Balneologii, Medycyny Fizykalnej i Uzdrowiskowej. Tom I: 1-836. Wyd. Aluna. Park G., 2015. Introducing Natural Resources. Dunedin Academic Press Ltd, 2015 Perman R., Ma Y., Common M., Maddison D., Mcgilvray J. 2005. Natural Resource and Environmental Economics. Addison Wesley Longman. Pohl W. L., 2005. Economic geology, principles and practice. Wiley-Blackwell Literatura uzupełniająca: Bauer J., 1997: Przewodnik: Skały i minerały. Multico, Warszawa, s. 219. Gabzdyl W., 1999. Geologia złóż, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice Guilbert M.J., Park Ch.F., 1986. The geology of ore deposits. Waveland Press Janeczek J., K. Kozłowski, J. Żaba, 1991: Zbieramy minerały i skały. Wyd. Geol. Warszawa, Laznicka P. , 2010. Giant Metallic Deposits. Future Sources of Industrial Metals, Springer Perman R., 2011 Natural Resource and Environmental Economics. Addison Wesley Pirajno F., 2000. Ore Deposits and mantle plumes. Springer Pirajno F., 2009. Hydrothermal processes and mineral systems. Springer Robb L., 2011. Introduction to ore-forming processes, Blackwell Publ. Smirnow W.I., 1986. Geologia złóż kopalin użytecznych, Wyd. Geologiczne, Warszawa Sokołowski J., 1990. Geologia regionalna i złożowa polski. Wyd. Geol. Warszawa Stupnicka E., 1998, Geologia regionalna Polski. Wyd. UW, Warszawa Żaba J., 2006. Ilustrowana encyklopedia skał i minerałów. Wyd. VIDEOGRAF II |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wykładów: test pisemny do uzupełnienia; progi oceniania: 51-60% ocena dostateczna, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. w ramach testu znajdą się także zagadnienia związane z warsztatami terenowymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Krawiec, Andrzej Sadurski | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Krawiec, Andrzej Sadurski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Sadurski | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Krawiec, Andrzej Sadurski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Krawiec | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zdalnie poprzez platformę TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Krawiec | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
zaliczenie wykładów: test pisemny do uzupełnienia; progi oceniania: 51-60% ocena dostateczna, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. w ramach testu znajdą się także zagadnienia związane z warsztatami terenowymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Krawiec | |
Prowadzący grup: | Szymon Belzyt, Arkadiusz Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Belzyt | |
Prowadzący grup: | Szymon Belzyt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.