Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PKPZ-G-1-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu geografii fizycznej na poziomie licencjackim

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 h)

- udział w wykładach - 15h

- udział w ćwiczeniach - 15h

- udział w konsultacjach - 10h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60h)

- przygotowanie do wykładu - 15h

- przygotowanie do ćwiczeń - 20h

- przygotowanie do kolokwium - 15h

- przygotowanie do egzaminu końcowego-10h


Łącznie : 100 h (4 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01rozumie w pogłębionym stopniu złożone zjawiska i procesy zachodzące w przestrzeni geograficznej

K_W02 konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów geograficznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych

K_W05 ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metodologii i kierunków badań geograficznych, ich planowania oraz stosowania nowoczesnych technik i narzędzi badawczych

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie nauk geograficznych

K_U03 korzysta z danych analogowych i zasobów elektronicznych, w tym internetowych, potrafi dokonać ich krytycznej analizy i selekcji

K_U04 planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy w zakresie specjalności geograficznej pod kierunkiem opiekuna naukowego

K_U06 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska zachodzące w przestrzeni geograficznej, analizować ich przyczyny i przebieg, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować, formułować uzasadnione wnioski

K_U11 wykazuje umiejętności wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej lub naukowej

K_U12 potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 rozumie potrzebę stałej aktualizacji wiedzy geograficznej i zna jej praktyczne zastosowania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

K_K05 rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej i

popularnonaukowej w celu poszerzania

i pogłębiania wiedzy kierunkowej



Metody dydaktyczne:

wykład: wykład informacyjny

ćwiczenia: ćwiczenia kameralne

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Analiza procesów endogenicznych i egzogenicznych ich istoty i roli w modelowaniu powierzchni Ziemi. Przykłady zjawisk ekstremalnych i ich roli w kształtowaniu powierzchni Ziemi. Znaczenie procesów antropogenicznych w zmianach powierzchni Ziemi. Udział procesów naturalnych i antropogenicznych w zmianach środowiska przyrodniczego i ich tendencji.

Pełny opis:

Charakterystyka podstawowych procesów endogenicznych i egzogenicznych kształtujących powierzchnię Ziemi. Koncepcje katastrofizmu i uniformitarianizu w kształtowaniu powierzchni Ziemi. Główne kierunki badawcze i metody badań w geomorfologii. Formy, procesy i osady związane z działalnością rzek, lodowców i lądolodów. Procesy eoliczne, litoralne, peryglacjalne i krasowe. Współczesne procesy geomorfologiczne, ich przyrodnicze i antropogeniczne uwarunkowania. Rola i znaczenie map geomorfologicznych (kartowanie geomorfologiczne). Cechy młodoglacjalnych krajobrazów polodowcowych ich morfogeneza. Pojęcie krajobrazu w znaczeniu jego historii i współczesnych procesów rzeźbotwórczych.

Literatura:

Allen J.R.L., 1983. Studies in fluviatile sedimentation: bars, bar complexes and sandstone sheets (low-sinuosity braided streams) in the Brownstones (L. Devonian), Welsh Borders. Sediment. Geol. 33: 237–293.

Allen P.A., 2000, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN Warszawa.

Bridge J.S., 2003. Rivers and floodplains: forms, processes, and sedimentary record. Blackwell Publishing. Oxford.

Bristow C.S., Best J.L., 1993. Braided rivers: perspectives and problems. [w:] Best J.L., Bristow C.S. (red.) Braided Rivers. Spec. Publ. Geol. Soc. 75: 1–11.

Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1986. Zarys sedymentologii. Wyd. Geol., Warszawa

Jahn A., 1962, Geneza skałek granitowych. Czas. Geogr., 33, s. 19-44.

Miall A.D., 2006. The geology of fluvial deposits. Sedimentary facies, basin analysis, and petroleum geology. Springer. Berlin, Heidelberg, New York.

Migoń P., 1993, Kopułowe wzgórza granitowe w Kotlinie Jeleniogórskiej. Czas. Geogr., 64, s. 3-23.

Migoń P., 2006, Geomorfologia, PWN Warszawa.

Nichols G., 2009. Sedimentology and Stratigraphy. Wiley-Blacwell.

Migoń P., Thomas M. F., 2002, Grus weathering mantles – problems of interpretation. Catena, 49, s. 5-24.

Reineck H.E., Singh I.B., 1986. Depositional Sedimentary Environments: With Reference to Terrigenous Clastics. Springer.

Zieliński T., Van Loon A.J., 2003. Pleistocene sandur deposits represent braidplains, not alluvial fans. Boreas 32: 590–611.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie 10 pytań. Maksymalna ilość uzyskanych punktów 100. Ocena pozytywna powyżej 50 punktów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Weckwerth
Prowadzący grup: Edyta Kalińska, Piotr Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Weckwerth
Prowadzący grup: Piotr Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Weckwerth
Prowadzący grup: Piotr Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)