Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PKPZ-G-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu geografii fizycznej na poziomie licencjackim |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 h) - udział w wykładach - 15h - udział w ćwiczeniach - 15h - udział w konsultacjach - 10h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60h) - przygotowanie do wykładu - 15h - przygotowanie do ćwiczeń - 20h - przygotowanie do kolokwium - 15h - przygotowanie do egzaminu końcowego-10h Łącznie : 100 h (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01rozumie w pogłębionym stopniu złożone zjawiska i procesy zachodzące w przestrzeni geograficznej K_W02 konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów geograficznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych K_W05 ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metodologii i kierunków badań geograficznych, ich planowania oraz stosowania nowoczesnych technik i narzędzi badawczych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie nauk geograficznych K_U03 korzysta z danych analogowych i zasobów elektronicznych, w tym internetowych, potrafi dokonać ich krytycznej analizy i selekcji K_U04 planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy w zakresie specjalności geograficznej pod kierunkiem opiekuna naukowego K_U06 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska zachodzące w przestrzeni geograficznej, analizować ich przyczyny i przebieg, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować, formułować uzasadnione wnioski K_U11 wykazuje umiejętności wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej lub naukowej K_U12 potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 rozumie potrzebę stałej aktualizacji wiedzy geograficznej i zna jej praktyczne zastosowania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K05 rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej i popularnonaukowej w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy kierunkowej |
Metody dydaktyczne: | wykład: wykład informacyjny ćwiczenia: ćwiczenia kameralne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Analiza procesów endogenicznych i egzogenicznych ich istoty i roli w modelowaniu powierzchni Ziemi. Przykłady zjawisk ekstremalnych i ich roli w kształtowaniu powierzchni Ziemi. Znaczenie procesów antropogenicznych w zmianach powierzchni Ziemi. Udział procesów naturalnych i antropogenicznych w zmianach środowiska przyrodniczego i ich tendencji. |
Pełny opis: |
Charakterystyka podstawowych procesów endogenicznych i egzogenicznych kształtujących powierzchnię Ziemi. Koncepcje katastrofizmu i uniformitarianizu w kształtowaniu powierzchni Ziemi. Główne kierunki badawcze i metody badań w geomorfologii. Formy, procesy i osady związane z działalnością rzek, lodowców i lądolodów. Procesy eoliczne, litoralne, peryglacjalne i krasowe. Współczesne procesy geomorfologiczne, ich przyrodnicze i antropogeniczne uwarunkowania. Rola i znaczenie map geomorfologicznych (kartowanie geomorfologiczne). Cechy młodoglacjalnych krajobrazów polodowcowych ich morfogeneza. Pojęcie krajobrazu w znaczeniu jego historii i współczesnych procesów rzeźbotwórczych. |
Literatura: |
Allen J.R.L., 1983. Studies in fluviatile sedimentation: bars, bar complexes and sandstone sheets (low-sinuosity braided streams) in the Brownstones (L. Devonian), Welsh Borders. Sediment. Geol. 33: 237–293. Allen P.A., 2000, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN Warszawa. Bridge J.S., 2003. Rivers and floodplains: forms, processes, and sedimentary record. Blackwell Publishing. Oxford. Bristow C.S., Best J.L., 1993. Braided rivers: perspectives and problems. [w:] Best J.L., Bristow C.S. (red.) Braided Rivers. Spec. Publ. Geol. Soc. 75: 1–11. Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1986. Zarys sedymentologii. Wyd. Geol., Warszawa Jahn A., 1962, Geneza skałek granitowych. Czas. Geogr., 33, s. 19-44. Miall A.D., 2006. The geology of fluvial deposits. Sedimentary facies, basin analysis, and petroleum geology. Springer. Berlin, Heidelberg, New York. Migoń P., 1993, Kopułowe wzgórza granitowe w Kotlinie Jeleniogórskiej. Czas. Geogr., 64, s. 3-23. Migoń P., 2006, Geomorfologia, PWN Warszawa. Nichols G., 2009. Sedimentology and Stratigraphy. Wiley-Blacwell. Migoń P., Thomas M. F., 2002, Grus weathering mantles – problems of interpretation. Catena, 49, s. 5-24. Reineck H.E., Singh I.B., 1986. Depositional Sedimentary Environments: With Reference to Terrigenous Clastics. Springer. Zieliński T., Van Loon A.J., 2003. Pleistocene sandur deposits represent braidplains, not alluvial fans. Boreas 32: 590–611. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie 10 pytań. Maksymalna ilość uzyskanych punktów 100. Ocena pozytywna powyżej 50 punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Edyta Kalińska, Piotr Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Piotr Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Piotr Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.