Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy rekreacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PRTIR-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1015) Podróże, turystyka i wypoczynek Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy rekreacji
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: (wykłady – 15h, ćwiczenia – 15h, konsultacje – 5h) - 35h.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (wykonanie projektu scenariusza zajęć, referatu, prezentacji) - 40h.

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (w egzaminach) - 25h.

Łącznie 100 godzin.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna formy rekreacji oraz czynniki i bariery rozwoju rekreacji (K_W01).

W2: Ma wiedzę dotyczącą istoty rekreacji fizycznej, jej funkcji i znaczenia w różnych okresach ontogenezy (K_W02).

W3: Posiada wiadomości o roli rekreacji fizycznej w promocji zdrowia i profilaktyce chorób cywilizacyjnych (K_W02, K_W13).

W4: Posiada wiedzę związaną z organizacją i bezpieczeństwem imprez rekreacyjnych (K_W03, K_W10).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada umiejętność określenia celów, zadań i roli rekreacji ruchowej w zależności od potrzeb i oczekiwań człowieka (K_U05).

U2: Potrafi dokonać oceny skutków i korzyści uczestnictwa w rekreacji (K_U05).

U3: Wykorzystuje znajomość zasad bezpieczeństwa i higieny podczas konstruowania zajęć rekreacyjnych (K_U09).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Udziela rad i wskazówek dotyczących zachowań promujących zdrowie, (K_K03).

K2: Wdraża i manifestuje zasady zdrowego, aktywnego stylu życia (K_K07).

K3: Uczestniczy w działaniach zespołowych (K_K02).


Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, projekt, referat, prezentacja


Metody dydaktyczne eksponujące:

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu rekreacji. Zarys dziejów rekreacji.

Czynniki i bariery rozwoju rekreacji. Formy rekreacji – klasyfikacja i analiza.

Organizacja rekreacji w Polsce. Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych.

Istota rekreacji fizycznej – funkcje i znaczenie w różnych okresach ontogenezy.

Rola rekreacji fizycznej w promocji zdrowia i profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Praca zawodowa a rekreacja.

Pełny opis:

Zagadnienia związane z rekreacją:

- definicje i pojęcia podstawowe

- zasady, rodzaje, formy rekreacji.

Zarys dziejów rekreacji.

Kategorie zachowań rekreacyjnych.

Społeczne i osobowościowe podstawy rekreacji. Motywacje rekreacyjne.

Biologiczne uwarunkowania rekreacji. Środowisko a rekreacja.

Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rekreacji.

Funkcje rekreacji ruchowej i ich znaczenie.

Rekreacja jako element zdrowego stylu i sposobu życia.

Zasady i wiedza o rekreacyjnym treningu zdrowotnym i optymalnym modelu żywienia jako elementów profilaktyki metabolicznych schorzeń cywilizacyjnych.

Instruktor rekreacji (trener persolany) i jego rola w pracy z grupą.

Wybrane zagadnienia z metodyki rekreacji ruchowej.

Organizacja imprez rekreacyjnych i sportowych. Sponsoring imprez.

Literatura:

Podstawowa:

- Praca zbiorowa pod redakcją I.Kiełbasiewicz-Drozdowskiej i W.Siwińskiego, Teoria i metodyka rekreacji. AWF, Poznań, 2001.

- Kwilecka M., Bezpośrednie funkcje rekreacji. Almamer, Warszawa, 2006.

- Kubińska Z., Bergier B., Rekreacja ruchowa w teorii i praktyce. PWSZ, Biała Podlaska, 2005.

Uzupełniająca:

- Siwiński W., Pluta B., Teoria i metodyka rekreacji ruchowej w świetle aktualnych badań, AWF, BWN, Poznań, 2012.

- Wolańska T., Rekreacja ruchowa i turystyka. AWF, Poznań, 1989.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia wykładów: pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego (uzyskanie powyżej 50% sumy punktów z poprawnych odpowiedzi na pytania).

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

- scenariusz zajęć rekreacyjnych kulturalno-rozrywkowych lub sportowo-rekreacyjnych;

- bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność.

Organizacja lub pomoc przy organizacji zajęć rekreacyjnych.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Muszkieta
Prowadzący grup: Radosław Muszkieta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Muszkieta
Prowadzący grup: Radosław Muszkieta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Muszkieta
Prowadzący grup: Radosław Muszkieta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michalska
Prowadzący grup: Anna Michalska, Radosław Muszkieta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5 (2025-09-22)