Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy środowiskowe gospodarki przestrzennej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PSGP-GP-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0522) Środowisko naturalne i przyroda Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy środowiskowe gospodarki przestrzennej
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw wiedzy przyrodniczej z zakresu gleboznawstwa, geomorfologii i geologii, hydrologii, meteorologii i klimatologii oraz botaniki i ekologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny z udziałem studenta: 65

- wykład: 30 godz.

- ćwiczenia: 30 godz.

- konsultacje: 5 godz.


Czas pracy indywidualnej studenta: 85

- opracowanie prac ćwiczeniowych: 30 godz.

- studiowanie literatury: 25 godz.

- przygotowanie i uczestnictwo w procesie oceniania: 30 godz.

Razem: 150 godzin = 6 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu przyrody nieożywionej i ożywionej umożliwiającą wyciąganie poprawnych wniosków dotyczących prowadzenia racjonalnej gospodarki przestrzennej - K_W02.

W2: Zna wybrane, podstawowe metody badań oraz przyrządy stosowane w badaniach środowiskowych - K_W06.

W3: Zna podstawowe relacje między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego - K_W02.

W4: Zna przykłady ograniczeń możliwości praktycznego wykorzystania teoretycznych rozwiązań gospodarki przestrzennej ze względu na uwarunkowania przyrodnicze - K_W02.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi przedstawić na wybranych przykładach znaczenie typu gleby, uwarunkowań klimatycznych, hydrologicznych, geomorfologicznych i zróżnicowania wybranych elementów przyrody ożywionej dla użytkowania terenu i gospodarki przestrzennej - K_U02.

U2: Potrafi omówić uwarunkowania gospodarki przestrzennej wybranego terenu z uwzględnieniem występujących warunków przyrodniczych - K_U02.

U3: Potrafi przedstawić podstawowe relacje między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego w kontekście gospodarki przestrzennej - K_U02.

U4: Posiada umiejętność stosowania podstawowych metod analizy przestrzennej w badaniach środowiskowych - K_U05.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę aktualizacji swojej wiedzy w zakresie wiedzy przyrodniczej - K_K01.

K2: potrafi działać w zespole, potrafi współdziałać ze specjalistami z innych dziedzin w zakresie gospodarki przestrzennej - K_K02.

K3: Ma świadomość, że niewłaściwe decyzje z zakresu gospodarki przestrzennej mogą doprowadzić do nieuzasadnionego obniżenia stanu zasobów przyrody - K_K03.

Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi, dyskusja połączona z metodą problemową.


Ćwiczenia: dyskusja połączona z metoda problemową, pomiary, wykonanie analiz, prezentacja i omawianie eksponatów oraz sprzętu specjalistycznego, praca z mapami tematycznymi.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna

Skrócony opis:

Zapoznanie studenta z podstawowymi abiotycznymi i biotycznymi uwarunkowaniami gospodarki przestrzennej.

Pełny opis:

Wykłady:

Elementy meteorologiczne, czynniki klimatotwórcze. Zarys klimatu Polski. Wpływ środowiska geograficznego na lokalne warunki klimatyczne. Pomiary, metody i rodzaje map w opracowaniach topoklimatycznych.

Metody badań form rzeźby terenu oraz rozpoznania ich budowy geologicznej dla potrzeb gospodarki przestrzennej. Analiza wpływu zróżnicowania morfologii i morfometrii form powierzchni Ziemi oraz ich budowy geologicznej na zagospodarowanie terenu. Procesy geomorfologiczne i zagrożenia geologiczne oraz ich wpływ na ukształtowanie terenu w warunkach antropopresji. Uwarunkowania glebowe gospodarki przestrzennej. Właściwości i geneza podstawowych typów gleb w Polsce w kontekście ich wartości użytkowej. Czynniki i procesy glebotwórcze. Przedstawienie przykładów relacji między glebą a zbiorowiskami leśnymi i gospodarką leśną. Zasoby wodne Polski i ich rozmieszczenie. Rodzaje zasobów wodnych i ich dyspozycyjność. Metody badań terenowych stosowane w hydrologii. Źródła zaopatrzenia w wodę na terenach miejskich i wiejskich. Zabudowa hydrotechniczna rzek i jezior. Ochrona przeciwpowodziowa w dolinach rzecznych. Funkcje, korzyści i zagrożenia ekosystemów wodnych.

Ćwiczenia:

Metody badań form rzeźby terenu oraz rozpoznania ich budowy geologicznej dla potrzeb gospodarki przestrzennej. Badania laboratoryjne próbek gruntu oraz przydatność budowlana podłoża. Podstawowe badania laboratoryjne stosowane w celu określenia właściwości gleb. Klasyczne i nowoczesne metody badań meteorologicznych oraz stosowane w nich przyrządy. Opracowanie topoklimatyczne na potrzeby gospodarki przestrzennej. Sieć hydrograficzna Polski. Metody pomiaru natężenia przepływu w ciekach. Obliczanie odpływu rzecznego dla wybranych obszarów Polski. Elementy morfometryczne i morfologiczne jezior oraz zbiorników wodnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z. 2008. Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa.

• Bednarek R., Prusinkiewicz Z. 1997. Geografia gleb. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

• Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2005. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wyd. Nauk. PWN., Warszawa.

• Choiński A. 2008. Limnologia fizyczna Polski, Wyd. UAM, Poznań.

• Dadlez R., Jaroszewski W. 1994. Tektonika. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

• Domański R. 2007. Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne. PWN.

• Dubel K. 2000. Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.

• Dubel K. 2001, Ochrona i kształtowanie środowiska. Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno.

• Dubel K. 2005. Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego. Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.

• Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R. 1986. Zarys sedymentologii. Wyd. Geol., Warszawa.

• Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., 1997. Bioklimatologia człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 1.

• Minorski J. 1977. Środowisko przyrodnicze a gospodarka przestrzenna. Arkady.

• Mocek A. (red.). 2015. Gleboznawstwo. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

• Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszczyńska M., Smolska E., Zipser T. 1983. Zasady planowania przestrzennego. Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.

• Pociask-Karteczka J. 2003. Zlewnia właściwości i procesy. Wyd. UJ. Kraków.

• Richling A. (red.) 2007: Geograficzne badania środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

• Stępczak K. 1996.. Ochrona i kształtowanie środowiska. Wyd. Szk. i Pedagog. Warszawa.

• Szponar A., 2003, Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa.

• Woś A., 2010, Klimat Polski w drugiej połowie XX wieku. Wyd. Naukowe UAM, Poznań.

Literatura uzupełniająca:

• Kistowski M., Pchałek M. 2009. Natura 2000 w planowaniu przestrzennym – rola korytarzy ekologicznych. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.

• Klimaszewski M. 1978. Geomorfologia. PWN, Warszawa.

• Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M. 2000. Meteorologia i klimatologia, pomiary, obserwacje, opracowania, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

• John S. Bridge J.S., Demicco R.V. 2008. Earth Surface Processes Landforms and Sediments Deposits. Cambridge University Press.

• Majewska A., Słowańska B. (red.), 1999. Instrukcja sporządzania mapy warunków geologiczno-inżynierskich w skali 1:10 000 i większej dla potrzeb planowania przestrzennego w gminach. PIG, Warszawa.

• Prandecka B. (red.) 1993. Interdyscyplinarne podstawy ochrony środowiska przyrodniczego. Zak. Narod. im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław-Warszawa-Kraków.

• Prusinkiewicz Z., 1999. Środowisko i gleby w definicjach. Turpress. Toruń.

• Systematyka gleb Polski. Wyd. 5. 2011. Soil Science Annual 62, 3.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny w formie testu lub opis słowny (W1, W2, W3, W4), wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.

Zaliczenie ćwiczeń (U1, U2, U3 i U4): oceny z kolokwiów cząstkowych, oceny z ćwiczeń zaliczeniowych w postaci sprawozdań i opracowań, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność); ocena końcowa z ćwiczeń wyliczana jako średnia z uzyskanych ocen z poszczególnych części przedmiotu (konieczne jest uzyskanie oceny pozytywnej z wszystkich części): 3,00-3,39 – dostateczny, 3,40-3,75 – dostateczny plus, 3,76-4,20 – dobry, 4,21-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sewerniak
Prowadzący grup: Edyta Kalińska, Katarzyna Kubiak-Wójcicka, Paweł Molewski, Aleksandra Pospieszyńska, Piotr Sewerniak, Marcin Sykuła, Joanna Uscka-Kowalkowska, Piotr Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sewerniak
Prowadzący grup: Andrzej Araźny, Edyta Kalińska, Katarzyna Kubiak-Wójcicka, Piotr Sewerniak, Marcin Sykuła, Piotr Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sewerniak
Prowadzący grup: Andrzej Araźny, Katarzyna Kubiak-Wójcicka, Piotr Sewerniak, Marcin Sykuła, Piotr Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)