Pilotaż i przewodnictwo wycieczek-ćwiczenia terenowe do wyboru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PWCTERTIR-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1015) Podróże, turystyka i wypoczynek
|
Nazwa przedmiotu: | Pilotaż i przewodnictwo wycieczek-ćwiczenia terenowe do wyboru |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości dotyczące turystyki, geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej, ukończone zajęcia z Pilotażu i przewodnictwa wycieczek (wykłady i ćwiczenia). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny ćwiczeniowe - 48 godzin praca indywidualna - 12 godzin przygotowanie i uczestnictwo w procesie oceniania - 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych oraz terminologii turystyki i sportu, interdyscyplinarnego charakteru zjawiska turystyki, miejsca i znaczenia turystyki i sportu w systemie nauk i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi: geografią społecznoekonomiczną i gospodarką przestrzenną, naukami o Ziemi i środowisku oraz naukami o kulturze fizycznej - K_W01 W2: w zaawansowanym stopniu zna i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, ekologiczne, fizyczno-geograficzne i społeczno-ekonomiczne, kształtujące i organizujące przestrzeń turystyczną (w tym walory przyrodnicze i antropogeniczne) - K_W05 W3: posiada wiedzę z zakresu ochrony przyrody i zasady zrównoważonego rozwoju i zachowania bioróżnorodności - K_W06 W4: posiada wiedzę na temat historii, kultury, architektury, sztuki, dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, krajoznawstwa oraz ich znaczenia dla turystyki i aktywnego wypoczynku - K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi wykorzystywać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo_rekreacyjnej, w tym literaturę przedmiotu - K_U01 U2: umie ocenić przydatność środowiska przyrodniczego dla potrzeb turystyki i rekreacji oraz zmiany zachodzące w nim pod wpływem działalności człowieka - K_U06 U3: potrafi projektować i realizować działania oraz rozwiązywać problemy z zakresu turystyki, sportu i rekreacji - K_U09 U4: doskonali umiejętności zawodowe w sposób ukierunkowany, m.in. w zakresie zasobów i walorów środowiska przyrodniczego, obsługi ruchu turystycznego i organizacji przestrzeni turystycznej, zarządzania obiektami i przedsiębiorstwami turystycznymi, rekreacyjnymi i sportowymi, animacji czasu wolnego - K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy zawodowe, współdziałając i pracując w grupie, pełniąc w niej różne funkcje (np. przewodnika, pilota, organizatora turystycznego, hotelarza, animatora czasu wolnego i sportu) - K_K02 K2: potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - K_K05 K3: stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy własnej i innych wykazując odpowiedzialność zwłaszcza w stanach zagrożenia - K_K08 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia polegają na wykorzystaniu w praktyce umiejętności niezbędnych w pracy pilota i przewodnika wycieczek. Zadaniem studentów jest przygotowanie i realizacja wyjazdu w wybrane rejony Polski z wykorzystaniem środków komunikacji zbiorowej lub transportu autokarowego zorganizowanego. |
Pełny opis: |
Zajęcia polegają na zaplanowaniu oraz zrealizowaniu wycieczki w wybrany rejon Polski. Do szczegółowych zadań Studentów należy m.in.: - zaplanowanie trasy przejazdu wraz z postojami autokaru; - zaplanowanie programu każdego dnia wycieczki; - zabezpieczenie noclegów; - animacja czasu wolnego; - oprowadzanie po wybranych atrakcjach turystycznych; - rezerwacja wejść do muzeów/parków narodowych/innych atrakcji; - rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i trudnych. Każdy dzień wyjazdu powinien skupiać się na innych atrakcjach lub formach turystyki, np: - atrakcje przyrodnicze (parki krajobrazowe, rezerwaty); - atrakcje historyczne (pałace, zamki, obiekty sakralne); - turystyka aktywna (szlaki piesze, kajakowe); - zwiedzanie ośrodków miejskich; - wycieczka tematyczna (np. szlak zamków krzyżackich, dziedzictwo filmowe obszaru); - atrakcje kulturowe (np. festiwale). Podczas ćwiczeń studenci powinny wykazać się sumiennością i starannością podczas planowania wyjazdu oraz komunikatywnością, umiejętnością integrowania grupy oraz panowania nad grupą, dbaniem o dobrostan wszystkich uczestników wyjazdu a także odpowiednim reagowaniem w przypadku zaistnienia sytuacji trudnych i konfliktowych. Szczegóły programu zostaną omówione na spotkaniu organizacyjnym w marcu. |
Literatura: |
Szafranowicz-Małozięć R. 2015: Podręcznik pilota wycieczek, warsztat praktyczny; Przewodniki po wybranych regionach, miastach Polski mapy |
Metody i kryteria oceniania: |
Test końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sykuła | |
Prowadzący grup: | Szymon Belzyt, Marcin Nowak, Marcin Sykuła, Łukasz Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia terenowe, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sykuła | |
Prowadzący grup: | Szymon Belzyt, Marcin Nowak, Marcin Sykuła, Łukasz Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.