Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Turystyka zimowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-TZ-TIR-2-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1015) Podróże, turystyka i wypoczynek Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Turystyka zimowa
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw turystyki, rekreacji i krajoznawstwa. Brak przeciwwskazań zdrowotnych. Sprawność fizyczna. Student ponosi dodatkowe koszty wyjazdu z góry, opłaty noclegów, wypożyczenia nart i karnetów na stok.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (24 godz.):

- udział w konsultacjach - 2

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (6 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 4

- praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 8


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 ma zaawansowaną wiedzę o interdyscyplinarnym charakterze turystyki, rekreacji i sporcie, ich miejscu i powiązaniach w systemie nauk przyrodniczych, społecznych oraz nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej


K_W02 zna pojęcia z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz dyscyplin naukowych powiązanych z tymi formami działalności człowieka, w tym pojęcia z zakresu nauk przyrodniczych, prawnych, ekonomicznych i społecznych


K_W08 wie jak wykorzystywać potencjał przyrodniczy i walory kulturowe regionu na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z zagospodarowaniem turystycznym i rekreacyjnym przestrzeni geograficznej oraz organizacją ruchu turystycznego


K_W13 zna zasady zdrowego stylu życia, jego promocji, znaczenie turystyki, sportu i rekreacji w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka


K_W14 zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej








Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 potrafi analizować procesy i zjawiska przyrodnicze i społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, gospodarcze) w zakresie turystyki, sportu i rekreacji ruchowej


K_U03 wykorzystuje literaturę naukową w języku polskim i angielskim z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz powiązanych dyscyplin naukowych


K_U07 posiada umiejętności organizacyjne umożliwiające planowanie i realizację przedsięwzięć z zachowaniem uwarunkowań społecznych, przyrodniczych, norm prawnych i etycznych zakresu turystyki i animacji czasu wolnego


K_U09 posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej niezbędne do realizowania zajęć rekreacyjnych, sportowych z różnymi grupami społecznymi



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, uzupełniania wiedzy z zakresu turystyki, rekreacji i sportu


K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, np. przewodnika, pilota, organizatora turystycznego, hotelarza, animatora czasu wolnego i sportu, wykazując szacunek wobec odmiennych kultur i różnych środowisk społecznych


K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania


K_K07 promuje zdrowie, sportowy tryb życia i aktywność fizyczną


K_K08 stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy własnej i innych, wykazując zwłaszcza odpowiedzialność w stanach zagrożenia

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia praktyczne oraz teoretyczne

Zajęcia praktyczne w terenie – metoda zadaniowa ,opisu słownego, pokazu, ćwiczenia.

Ćwiczenia teoretyczne– metoda słownego przekazu, prezentacja multimedialna, konwersatorium, pogadanka.



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy

Skrócony opis:

Zapoznanie z formami turystyki kwalifikowanej na przykładzie narciarstwa. Poznanie mechanizmów związanych z organizacją i bezpieczeństwem prowadzenia grupy turystycznej w teorii i praktyce. Poznanie innych, różnorodnych form turystyki zimowej i sportów zimowych. Zapoznanie z geografią, kulturą i architekturą regionu.

Pełny opis:

Prelekcje geograficzne na temat danego regionu i różnorodnych sportów zimowych. Analiza walorów krajoznawczych danego regionu. Rola rozgrzewki przed rozpoczęciem intensywnego wysiłku fizycznego. Nauka jazdy na nartach pod okiem instruktora i samodzielne dokształcanie umiejętności, ewolucji i techniki. Poznanie zagrożeń panujących zimą w górach i na stokach narciarskich. Umiejętność zachowania się w czasie wypadku i właściwe udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej i zabezpieczenia miejsc wypadku. Poznanie pracy i działania mechanizmów GOPR. Poznanie różnych form turystyki zimowej na niżu i w górach. Omówienie i przedstawienie infrastruktury niezbędnej do realizacji wybranych sportów zimowych a także niezbędnego sprzętu sportowego. Umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy np. przewodnika czy pilota. Umiejętność planowania, organizacji i realizacji zajęć i imprez rekreacyjnych i sportowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bielczyk Z. ,1975, Zasady organizowania wycieczek i obozów. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Vysata K., 2002, Narciarstwo zjazdowe. Wydawnictwo AWF, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Chojnacki K., 2005, Rozwój sprzętu, techniki jazdy oraz stylów narciarskich w Polsce od telemarku do carving. Wydawnictwo AWF, Kraków.

Stanisławski Z., 2005, Narty- praktyczny poradnik dla każdego. Wydawnictwo „Dla szkoły”, Wilkowice.

Krasicki Sz. (red.), 2005, Sporty zimowe, strategia rozwoju, badania naukowe. Studia i monografie nr.31. Wydawnictwo AWF, Kraków

Metody i kryteria oceniania:

Omawia i analizuje wykonywane ewolucje techniczne w trakcie zajęć praktycznych na stoku (sprawdzian praktyczny- zademonstrowanie ewolucji technicznych (poruszanie się na nartach, podnoszenie, jazda pługiem, łuki płużne, skręt równoległy nisko-wysoko)) z zachowaniem jej podstawowych zasad.

Prowadzenie fragmentu zajęć na śniegu; przygotowanie konspektu zajęć i przeprowadzenie fragmentu (sprawdzian praktyczny i teoretyczny).

Potrafi wskazać miejsca optymalne do realizacji różnorodnych zajęć w sezonie zimowym w trakcie zajęć w terenie.

Potrafi wymienić i omówić różne rodzaje zimowej turystyki i dyscypliny sportu.

Wszystkie efekty kształcenia oceniane są w skali ocen od 2,0 do 5,0

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)