Turystyka zimowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-TZ-TIR-2-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1015) Podróże, turystyka i wypoczynek
|
Nazwa przedmiotu: | Turystyka zimowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw turystyki, rekreacji i krajoznawstwa. Brak przeciwwskazań zdrowotnych. Sprawność fizyczna. Student ponosi dodatkowe koszty wyjazdu z góry, opłaty noclegów, wypożyczenia nart i karnetów na stok. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (24 godz.): - udział w konsultacjach - 2 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (6 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 4 - praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 8 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma zaawansowaną wiedzę o interdyscyplinarnym charakterze turystyki, rekreacji i sporcie, ich miejscu i powiązaniach w systemie nauk przyrodniczych, społecznych oraz nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej K_W02 zna pojęcia z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz dyscyplin naukowych powiązanych z tymi formami działalności człowieka, w tym pojęcia z zakresu nauk przyrodniczych, prawnych, ekonomicznych i społecznych K_W08 wie jak wykorzystywać potencjał przyrodniczy i walory kulturowe regionu na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z zagospodarowaniem turystycznym i rekreacyjnym przestrzeni geograficznej oraz organizacją ruchu turystycznego K_W13 zna zasady zdrowego stylu życia, jego promocji, znaczenie turystyki, sportu i rekreacji w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka K_W14 zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi analizować procesy i zjawiska przyrodnicze i społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, gospodarcze) w zakresie turystyki, sportu i rekreacji ruchowej K_U03 wykorzystuje literaturę naukową w języku polskim i angielskim z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz powiązanych dyscyplin naukowych K_U07 posiada umiejętności organizacyjne umożliwiające planowanie i realizację przedsięwzięć z zachowaniem uwarunkowań społecznych, przyrodniczych, norm prawnych i etycznych zakresu turystyki i animacji czasu wolnego K_U09 posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej niezbędne do realizowania zajęć rekreacyjnych, sportowych z różnymi grupami społecznymi |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, uzupełniania wiedzy z zakresu turystyki, rekreacji i sportu K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, np. przewodnika, pilota, organizatora turystycznego, hotelarza, animatora czasu wolnego i sportu, wykazując szacunek wobec odmiennych kultur i różnych środowisk społecznych K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K07 promuje zdrowie, sportowy tryb życia i aktywność fizyczną K_K08 stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy własnej i innych, wykazując zwłaszcza odpowiedzialność w stanach zagrożenia |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia praktyczne oraz teoretyczne Zajęcia praktyczne w terenie – metoda zadaniowa ,opisu słownego, pokazu, ćwiczenia. Ćwiczenia teoretyczne– metoda słownego przekazu, prezentacja multimedialna, konwersatorium, pogadanka. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z formami turystyki kwalifikowanej na przykładzie narciarstwa. Poznanie mechanizmów związanych z organizacją i bezpieczeństwem prowadzenia grupy turystycznej w teorii i praktyce. Poznanie innych, różnorodnych form turystyki zimowej i sportów zimowych. Zapoznanie z geografią, kulturą i architekturą regionu. |
Pełny opis: |
Prelekcje geograficzne na temat danego regionu i różnorodnych sportów zimowych. Analiza walorów krajoznawczych danego regionu. Rola rozgrzewki przed rozpoczęciem intensywnego wysiłku fizycznego. Nauka jazdy na nartach pod okiem instruktora i samodzielne dokształcanie umiejętności, ewolucji i techniki. Poznanie zagrożeń panujących zimą w górach i na stokach narciarskich. Umiejętność zachowania się w czasie wypadku i właściwe udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej i zabezpieczenia miejsc wypadku. Poznanie pracy i działania mechanizmów GOPR. Poznanie różnych form turystyki zimowej na niżu i w górach. Omówienie i przedstawienie infrastruktury niezbędnej do realizacji wybranych sportów zimowych a także niezbędnego sprzętu sportowego. Umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy np. przewodnika czy pilota. Umiejętność planowania, organizacji i realizacji zajęć i imprez rekreacyjnych i sportowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bielczyk Z. ,1975, Zasady organizowania wycieczek i obozów. Wydawnictwo AWF, Warszawa. Vysata K., 2002, Narciarstwo zjazdowe. Wydawnictwo AWF, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Chojnacki K., 2005, Rozwój sprzętu, techniki jazdy oraz stylów narciarskich w Polsce od telemarku do carving. Wydawnictwo AWF, Kraków. Stanisławski Z., 2005, Narty- praktyczny poradnik dla każdego. Wydawnictwo „Dla szkoły”, Wilkowice. Krasicki Sz. (red.), 2005, Sporty zimowe, strategia rozwoju, badania naukowe. Studia i monografie nr.31. Wydawnictwo AWF, Kraków |
Metody i kryteria oceniania: |
Omawia i analizuje wykonywane ewolucje techniczne w trakcie zajęć praktycznych na stoku (sprawdzian praktyczny- zademonstrowanie ewolucji technicznych (poruszanie się na nartach, podnoszenie, jazda pługiem, łuki płużne, skręt równoległy nisko-wysoko)) z zachowaniem jej podstawowych zasad. Prowadzenie fragmentu zajęć na śniegu; przygotowanie konspektu zajęć i przeprowadzenie fragmentu (sprawdzian praktyczny i teoretyczny). Potrafi wskazać miejsca optymalne do realizacji różnorodnych zajęć w sezonie zimowym w trakcie zajęć w terenie. Potrafi wymienić i omówić różne rodzaje zimowej turystyki i dyscypliny sportu. Wszystkie efekty kształcenia oceniane są w skali ocen od 2,0 do 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.