Wstęp do badań geograficznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-WDBG-G-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań geograficznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowy zakres wiedzy z geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godzin, w tym 30 godz. wykłady i 30 godz. praca samodzielna studenta. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przestrzeni geograficznej - K_W01 W02: w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych - K_W02 W03: ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w przestrzeni geograficznej - K_W03 W04: ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu geografii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi - K_W04 W05: rozumie związki między osiągnięciami geografii a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej - K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: rozumie literaturę z zakresu geografii, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim - K_U02 U02: wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne - K_U02 U03: wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł - K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się wiedzy geograficznej i nauk pokrewnych - K_K01 K02: rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych - K_K05 K03: student dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań naukowych, wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej - K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (konwencjonalny) i problemowy z prezentacjami multimedialnymi. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Rola i miejsce geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej jako nauki. Rozwój, kierunki i funkcje współczesnej geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. Dyscypliny szczegółowe i nauki pomocnicze geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. Przestrzeń geograficzna i procesy i zjawiska w niej występujące. Przestrzeń i środowisko, a rodzaje działalności gospodarczej człowieka. |
Pełny opis: |
Geografia jako nauka. Podstawy teoretyczno-metodologiczne badań geograficznych. Historia geografii. Funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi. Dzieje Ziemi. Procesy zewnętrzne i wewnętrzne kształtujące krajobrazy Ziemi. Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i jej wpływ na rozmieszczenie stref klimatycznych i krajobrazowych. Współczesne zlodowacenia na kuli ziemskiej. Główne jednostki podziału fizyczno-geograficznego Świata. Środowisko przyrodnicze i antropogeniczne. Współczesny polityczno-ekonomiczny podział świata. Rozwój demograficzno-społeczny i kulturowy regionów świata w badaniach geograficznych. Badania struktury funkcjonalno-przestrzennej jednostek osadniczych. Uwarunkowania i kierunki rozwoju produkcji rolniczej i leśnej w badaniach geograficznych. |
Literatura: |
Domański R., Geografia ekonomiczna - ujęcie dynamiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2006. Flis J., Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa 1998 Kuciński K., Geografia ekonomiczna, Wyd. Wolters Kluwer, Kraków, 2015 Podgórski Z., Marszelewski W., Becker K., Zarys wiedzy o Ziemi, WSiP, Warszawa Literatura uzupełniająca: Dobosiewicz Z., Olszewski T., Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa 1994. Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa, 2005. Fierla I., (red.), Geografia gospodarcza Polski, PWE, Warszawa, 2004. Jasiulewicz M., Wstęp do geografii ekonomicznej, PK, Koszalin, 2003. Rogacki H., (red.), Geografia społeczno-gospodarcza Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007. Tkocz J., Podstawy geografii społeczno-ekonomicznej, Wyd. Uniwersytet Śląski, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dwuczęściowe kolokwium: część 1. test wyboru (W01 - W05, U01- U03, K01-K03). część 2. pisemny (z częścią testową) ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen: do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Hulisz | |
Prowadzący grup: | Piotr Hulisz, Mieczysław Kluba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.