Wprowadzenie do grafiki komputerowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-WDGK-GI-1-S2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0611) Computer use
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do grafiki komputerowej | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Znajomość matematyki szkolnej na poziomie podstawowym. Podstawowa obsługa komputera (uruchomienie aplikacji, korzystanie z serwisów www, obsługa prostego edytora tekstowego). |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 15h - wykład, 15h - laboratoria, 20h - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, 20h - praca własna - przygotowywanie zadań domowych 15h - praca własna - przygotowanie do zaliczenia |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie nauk ścisłych (informatyka); - ma wiedzę w zakresie nowoczesnych specjalistycznych narzędzi geoinformatycznych służących pozyskiwaniu, analizie i wizualizacji danych geograficznych - ma podstawową wiedzę dotyczącą grafiki komputerowej - ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w zakresie systemów informacji geograficznej w rozwoju cywilizacyjnym, w tym w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych i technicznych. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu przedmiotu student: - zna podstawy programowania grafiki rastrowej oraz podstawy grafiki wektorowej zarówno 2D jak i 3D, - zna podstawowe pojęcia występujące w grafice, - ma praktyczną umiejętność tworzenia i obróbki grafiki rastrowej, –zna metody tworzenia i obróbki grafiki wektorowej |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu przedmiotu student: - skutecznie przekazuje innym swoje myśli w zrozumiały sposób; właściwie posługuje się terminologią fachową, - jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny - dostrzega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie nauk ścisłych (K_W03) - wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy z zakresu obsługi komputera i oprogramowania użytkowego oraz specjalistycznego (K_K01, K_K02) |
||
Metody dydaktyczne: | Zagadnienia dyskutowane na tym przedmiocie podawane są studentom w formie wykładów informacyjnych i problemowych przeplatanych pokazami działania programu graficznego. Wykłady uzupełnione są zajęciami laboratoryjnymi poświęconymi pracy z edytorem grafiki rastrowej, pozwalającymi pogłębić wiedzę przyswojoną w czasie wykładów. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
W ramach wykładu przedstawione zostaną podstawy programowania grafiki rastrowej oraz podstawy grafiki wektorowej zarówno 2D jak i 3D. Omówione będą podstawowe pojęcia występujące w grafice. Przedyskutowane zagadnienia barwy i koloru, problemy transformacji geometrycznych oraz przetwarzania i obróbki grafiki rastrowej. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie praktycznej umiejętności tworzenia i obróbki grafiki rastrowej oraz zapoznanie się z metodami tworzenia i obróbki grafiki wektorowej. |
||
Pełny opis: |
1. Grafika komputerowa — definicja, rodzaje i zastosowania. 2. Modele kolorów. 3. Obraz cyfrowy — powstawanie i właściwości. Reprezentacja obrazu cyfrowego. 4. Obrazy bitmapowe i wektorowe. Różnice. Wady i zalety. 5. Grafika bitmapowa: • Czym jest grafika rastrowa (bitmapowa) • Programy do tworzenia grafiki rastrowej • Piksel • Rozdzielczość • Kolor i głębia bitowa • Formaty plików, opis i ich zastosowanie • Pozyskiwanie obrazów • Opis narzędzi • Maski standardowe i maski wrażliwe na kolory • Filtry i efekty artystyczne • Retusz i narzędzia polepszania jakości obrazu • Narzędzia zamiany kolorów • Wypełnienia obiektów • Praca z przezroczystością i narzędziami korekcji • Praca z maskami zwykłymi • Zasady fotomontażu • Klonowanie • Właściwości obrazu • Zmiana właściwości obrazu • Efekty, filtry. Retusz zdjęć • Przegląd efektów. • Warstwy. 6. Grafika wektorowa: • Idea wektorowego zapisu grafik • Przykłady formatów wektorowych • Transformacje. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Lansdown, Grafika komputerowa, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1990. 2. Grafika komputerowa : metody i narzędzia / pr. zbior. pod red. Jana Zabrodzkiego, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1994. 3. W. Gajda, GIMP w zastosowaniach, Warszawa, MIKOM, 2007. Literatura uzupełniająca: 1. K. Murray, Grafika komputerowa – samouczek, Warszawa, Intersoftland, 1993. 2. W. Gajda, GIMP : ćwiczenia praktyczne, Gliwice, Helion, 2011. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD Zaliczenie wykładu odbywa się na przygotowanego i wygłoszonego referatu na zadany temat. Ocenę można sobie podwyższyć przesyłając rozwiązania dodatkowych zadań dla chętnych. Na wykładach NIE będzie sprawdzana obecność. Wykład stanowi merytoryczne i praktyczne wprowadzenie do ćwiczeń. Aspekty omawiane na wykładzie nie będą ponownie prezentowane na ćwiczeniach. Na wykładzie będą prezentowane przykłady, które nie będą już powtarzane na ćwiczeniach. Ćwiczenia będą w znacznej części poświęcone samodzielnej pracy mającej na celu jak najlepsze poznanie narzędzia i osiągnięcie możliwie dużej biegłości w posługiwaniu się nim. ĆWICZENIA Zaliczenie na ocenę na podstawie: wyników z kolokwiów (co najmniej 1 kolokwium praktyczne), wyników uzyskanych za samodzielne wykonanie zadań rozwiązywanych na zajęciach, wyników uzyskanych za samodzielne wykonanie zadań domowych, aktywności na zajęciach, wyników wejściówek (opcjonalnie). Dodatkowo na ocenę końcową składają się: systematyczność, rozwiązywanie zadań dla chętnych, obecność. Dopuszczalny limit nieobecności na zajęciach: 1 raz. Uwaga: Zwolnienie lekarskie należy dostarczyć w terminie 2 tygodni od nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kamila Barylska | |
Prowadzący grup: | Kamila Barylska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Leśniak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Leśniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Leśniak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Leśniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Leśniak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Leśniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kurs odbywa się przez Moodle Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej ( https://moodle.umk.pl/WNOZIGP/ ), gdzie nosi nazwę ,,Wprowadzenie do grafiki komputerowej" i występuje w podkategorii /Kursy ( https://moodle.umk.pl/WNOZIGP/course/index.php?categoryid=2 ). W Moodle znajduje się odsyłacz do Big Blue Button ,,SOiPP zajęcia on-line", poprzez który będą prowadzone zajęcia zdalne wedle planu. Klucz do kursu zostanie rozesłany osobom występującym na liście uczestników przedmiotu w systemie USOS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.