Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Warsztaty stylistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-WSTYL-TIRX-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty stylistyczne
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Podczas realizacji przedmiotu student uzyskuje 1 punkt ECTS w następującym układzie:


1) uczestnictwo w zajęciach - 15 godzin (0,5 ECTS);

2) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć oraz zaliczenia końcowego - 15 godzin (1 ECTS).


ŁĄCZNIE 30 godzin = 1 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ Studentka



W1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat rozróżniania odmian i stylów współczesnej polszczyzny oraz ich językowych wyznaczników;


W2 – wymienia słowniki i poradniki językowe (tradycyjne i elektroniczne), które mogą być przydatne podczas redakcji tekstu

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ Studentka:



U1 – dobiera środki językowe stosownie do sytuacji komunikacyjnej i funkcji


U2 – przygotowuje zróżnicowane stylistycznie wypowiedzi mówione i pisane;


U2 - poddaje korekcie stylistycznej teksty własne i cudze z wykorzystaniem słowników i poradników językowych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ Studentka:



K1 – zdaje sobie sprawę z tego, że sukces zawodowy jest ściśle związany z jakością komunikacji językowej;


K2 – jest świadomy poziomu swoich kompetencji językowych i komunikacyjnych, a także docenia wartość samokształcenia w tym zakresie;


K3 – potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest podnoszenie kompetencji językowych i komunikacyjnych studentów w zakresie stylistycznego zróżnicowania współczesnej polszczyzny. Uczestnicy warsztatów zapoznają się ze sposobami różnicowania wypowiedzi w zależności od ich funkcji i sytuacji komunikacyjnej. Podniosą swoją sprawność w zakresie redagowania zróżnicowanych gatunkowo tekstów. To z kolei wzmocni pozycję uczestnika kursu na rynku pracy.

Pełny opis:

Proponowany kurs obejmuje 15 godzin zajęć o charakterze laboratorium, których problematyka jest skoncentrowana wokół zagadnienia różnicowania wypowiedzi ze względu na typ kontaktu, relacje interpersonalne, a także pełnioną funkcje.

Dzięki ćwiczeniom redakcyjnym, transformacyjnym i korektorskim uczestnicy kursu zapoznają się z różnicami między wypowiedziami mówionymi a pisanymi, a także oficjalnymi a nieoficjalnymi. Szczególny nacisk zostanie położony na kształcenie umiejętności budowania tekstów przydatnych w życiu zawodowym (m.in. list oficjalny, sprawozdanie, protokół, notatka, prezentacja, rekomendacja).Uczestnicy kursu będą się także uczyli pisania tekstów jasnych, zrozumiałych, o przejrzystej konstrukcji, zgodnych z zasadami tzw. prostej polszczyzny.

Zajęcia mają na celu wzmocnienie pozycji studenta na rynku pracy poprzez doskonalenie kompetencji językowych i komunikacyjnych potrzebnych w życiu zawodowym.

Literatura:

Bańko Mirosław (red.), 2007, Polszczyzna na co dzień, Warszawa.

Kłosińska Katarzyna (red.), 2014, Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa.

Zdunkiewicz-Jedynak Dorota, 2010, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola osiąganych efektów kształcenia będzie prowadzona w sposób ciągły podczas zajęć. Podstawą zaliczenia będzie aktywność podczas zajęć oraz wykonane ćwiczenia podsumowujące.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gębka-Wolak
Prowadzący grup: Małgorzata Gębka-Wolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gębka-Wolak
Prowadzący grup: Małgorzata Gębka-Wolak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)