Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie ochroną przyrody i geoturystyką obszarów polodowcowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-ZOPG-GPG-1-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0522) Środowisko naturalne i przyroda Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie ochroną przyrody i geoturystyką obszarów polodowcowych
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Teoretyczne podstawy gospodarki przestrzennej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (14 godz.):

np.

- udział w zajęciach – 14

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (14 godz.):

- studia literaturowe - 4

- przygotowanie do zaliczenia i ćwiczeń (kolokwium)- 10

Łącznie: 28 godz. (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma pogłębioną wiedzę dotyczącą problemów gospodarki przestrzennej i zarządzania zasobami występującymi na terenie wybranych parków krajobrazowych, a także z problematyki rozwoju geoturystyki na obszarach polodowcowych - K_W02

W2: rozumie i dostrzega potrzebę ochrony przyrody w Polsce i zachowania dziedzictwa historyczno-kulturowego obszarów młodoglacjalnych - K_W02, K_W06, K_W12

W3: zna zagadnienia dotyczące negatywnego wpływu człowieka na stan przyrody oraz możliwości podejmowania działań zaradczych w celu ochrony przyrody - K_W02, K_W12

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi identyfikować konfliktów na linii zasoby przyrody – osadnictwo oraz potrzeby gospodarcze i turystyczno-rekreacyjne człowieka - K_U02

U2: potrafi w praktyce wykorzystać metody oceny, waloryzacji i udostępniania dziedzictwa abiotycznego Ziemi – K_U01, K_U04, K_U10; K_U12

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: postępuje etycznie i racjonalnie, rozumie skutki jakie może powodować nieodpowiedzialna działalność człowieka dla środowiska - K_K01

K2: jest gotów do rozwiązywania konfliktów zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem zasobów środowiska naturalnego - K_K03

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

- dyskusja panelowa

- projekt praktyczny

- SWOT

- praca indywidualna i w grupach

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone są przez praktyków i specjalistów, którzy w swojej pracy zajmują się problematyką zarządzania zasobami przyrody. Na wybranych przykładach studenci zostaną zapoznani z problemami gospodarki przestrzennej zasobów przyrody występujących na terenie Brodnickiego

2

Parku Krajobrazowego, a także z problematyką rozwoju geoturystyki na obszarach polodowcowych.

Pełny opis:

Prowadzący: Jarosław Pająkowski - formy ochrony przyrody w Polsce i na obszarze wybranego parku krajobrazowego. Przykłady gatunków chronionych na terenie Parku; potrzeby prowadzenia ochrony czynnej i biernej na obszarach chronionych, w szczególności na obszarze wybranego parku krajobrazowego. Przykłady ochrony czynnej i biernej; konflikty na linii zasoby przyrody – osadnictwo, zagrożenia przyrody na terenie Parku; przykłady negatywnego wpływu człowieka na stan przyrody oraz podjęte działania zaradcze; organy ochrony przyrody i ich uprawnienia; struktura organizacyjna parków krajobrazowych w Polsce i w województwie kujawsko-pomorskim; zakazy funkcjonujące na obszarze parków krajobrazowych na przykładzie wybranego parku krajobrazowego. Omówienie poszczególnych zakazów.

Prowadzący: Marcin Sobiech - ocena i udostępnianie atrakcji geoturystycznych, waloryzacja obiektów geoturystycznych i stworzenie geostanowisk i metody oraz możliwości stworzenia geoparku polodowcowego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kistowski M., 2004, Wybrane aspekty zarządzania ochroną przyrody w parkach krajobrazowych. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk.

2. Marszelewski W., Niewiarowski W., Owsiak J., Sewerniak J., Tomaszewski W., Wiśniewski P., Wysota W., 1995, Geomorfologia i hydrologia pojezierza brodnickiego i dobrzyńskiego oraz osobliwości przyrodnicze parków krajobrazowych. Oddział Toruński Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Instytut Geografii UMK, Toruń.

3. Świtoniak M., Jankowski M., Bednarek R. (red.), 2014, Antropogeniczne przekształcenia pokrywy glebowej Brodnickiego Parku Krajobrazowego. Wyd. Naukowe UMK, Toruń.

4. Zimniewicz K, 2005, Zarządzanie polskimi parkami krajobrazowymi. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

5. Ustawa o ochronie przyrody.

6. Cwojdziński S., Kozdrój W., 2007. Sudety przewodnik geoturystyczny, Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa.

7. Slomka T. (red.). 2012, Katalog obiektów geoturystycznych w obrębie pomników i rezerwatów przyrody nieożywionej, Wyd. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Kraków.

8. Słomka T., Kicińska-Świderska A., Doktor M., Joniec A., 2006. Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce, Wyd. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Kraków.

Sobiech M., 2012, Geneza rzeźby glacjalnej podczas maksymalnego zasięgu lądolodu w rejonie Górzna, Praca magisterska, Archiwum UMK, Toruń

9. Sobiech M., Wysota W., 2013, Geneza rzeźby glacjalnej i dynamika ostatniego lądolodu w rejonie Górzna i Lidzbarka (północno-środkowa Polska) na podstawei analiz geoprzestrzennych, Landform Analysis, Vol. 25:135–142

10. Wysota W., 1992, Morfogeneza środkowo-wschodneij części Pojezierza Chełmińsko-Dobrzyńskiego w świetle badań osadów i form zlodowacenia vistuliańskiego, MS, Archiwum UMK, Toruń

11. Wysota W., 1992, Morfogeneza środkowo-wschodniej cześci Pojezierza Chełmińsko-Dobrzyńskiego w świetle badań osadów i form zlodowacenia vistuliańskiego, Niepublikowana praca doktorska, Arch. UMK, Toruń

12. Wysota W., 1995, Bryńsk–sedimentary of the Vistulian maximum, INQUA 1995, Quaternary field trips in Central Europe, Schrimer W., (red.), 1, Berlin

13. Dolin R., Newsome D., 2006. Geotourism, Elsevier, London.

14. Migoń P. 2012, Geoturystyka. PWN Warszawa

Literatura uzupełniająca:

1. Czasopismo Geoturystyka, Wyd. Nauk AGH i Stowarzyszenia Naukowego im. St. Staszica, Kraków.Kotarbiński J., 1996,

2. Objaśnienia do Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski, ark. 325 – Skrwilno, PIG, Warszawa

3. Kotarbiński J., 1998, Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski, ark. 325 – Skrwilno, PIG, Warszawa

4. Kotarbiński J., 1999, Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski, ark. 326 –

3

Żuromin, PIG, Warszawa

5. Kotarbiński J., 2000, Objaśnienia do Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski, ark. 326 – Żuromin, PIG, Warszawa

6. Wysota W., 1999, Ice sheet maximum limit od Vistulian Glaciation in the mideastern Chelmno-Dorzyn Lakeland, northern Poland, Geologicial Quaterly 43 (2):189–202

7. Wysota W., 1999, Szczegółowa Mapa Geologiczna Polski, ark. 287– Lidzbark, PIG, Warszawa

8. Wysota W., 2002, Objaśnienia do Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski, ark. 287 – Lidzbark, PIG, Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Zaliczenie pisemne (ćwiczenia, kolokwium) – W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2;

Aktywność – U2, K1, K2;

Kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego kolokwium: ndst - < 51%; dst- 51 – 60%; dst plus – 61 – 70%; db- 71 – 80%; db plus – 81 – 90%; bdb- 91 – 100%.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)