Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wychowanie fizyczne - ratownictwo med.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4600-WFRAT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wychowanie fizyczne - ratownictwo med.
Jednostka: Studium Wychowania Fizycznego i Sportu CM
Grupy: Wychowanie fizyczne (SWFiS CM)
Strona przedmiotu: http://cm.umk.pl/wydzialy/pozostale-jednostki/studium-wychowania-fizycznego-i-sportu.html
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- ogólny dobry stan zdrowia - brak przeciwwskazań lekarskich,

- brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania

specjalnego,

- wskazane zainteresowanie, aktywność


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Wszystkie godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 0

- udział w ćwiczeniach - 2 x 30 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

1. Student posiada podstawową wiedzę na temat charakterystyki oraz elementów gry wybranych gier sportowych:

- piłka siatkowa,

- koszykówka

2. Student zna wybrane testy ogólnej sprawności motorycznej i potrafi interpretować uzyskane własne wyniki uzyskane w tych testach

3.Posiada wiedzę o technice wykonania wybranych elementów sportów indywidualnych i zespołowych m.in.:

- elementy gimnastyki

- elementy lekkiej atletyki,

- unihokej,

- piłka siatkowa,

- koszykówka

Student zna wybrane testy ogólnej sprawności motorycznej i potrafi interpretować uzyskane własne wyniki uzyskane w tych testach


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi :

1. Poprzez przygotowanie i uczestnictwo w testach i sprawdzianach mających ocenić aktualny poziom ich sprawności motorycznej w oparciu tabele wyników

2. Zastosować w sposób właściwy, ekonomiczny i celowy opanowane elementy techniki i taktyki poznanych dyscyplin sportowych podczas gry i zawodów,

3. Potrafi współpracować w zespole, wykazując odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i współćwiczących.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

STUDENT BIERZE ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA:

1. Potrafi współdziałać w zespole podczas zajęć i w czasie gry przestrzegają odpowiednich zasad, reguł i

obowiązujących w danej dyscyplinie przepisów.

3. Posiada nawyk systematycznego uczestnictwa w kształtowaniu własnej sprawności fizycznej niezbędnej w wykonywanym zawodzie..


Metody dydaktyczne:

Metody poglądowe:

-pokaz,

-kinogramy,

- film, prezentacja),

Metody słowne:

-opis,

-objaśnienie,

-wyjaśnienie

- Metody nauczania ruchu:

-analityczna,

-syntetyczna,

-globalna

Metody nauczania techniki w grach sportowych:

powtórzeniowa,

-obwodowo-stacyjna,

- Metody stosowane w kształtowaniu zdolności motorycznych:

-powtórzeniowa,

-małych i średnich obciążeń,





Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem głównym wychowania fizycznego na kierunku ratownictwo medyczne jest motywowanie studentów do uczestniczenia w różnych utylitarnych formach aktywności fizycznej takich jak: samoobrona, lekkoatletyka i atletyka terenowa, wspinaczka, ratownictwo wysokościowe, pływanie, ratownictwo wodne.

Pełny opis:

Cele ogólne wychowania fizycznego zmierzają do zakorzenienia u studentów:

*Nawyku aktywności fizycznej, zarówno podejmowanej indywidualnie jak i w zespole.

*Chęci do pełnienia różnych ról związanych z aktywnością fizyczną poprzez systematyczne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego opartych na:

- Naturalnych formach ruchu

- Usamodzielniających i wspierających metodach pracy ze studentem prowadzących do autoedukacji i podejmowania odpowiedzialnych decyzji

- Etycznych zachowaniach podczas pełnienia roli zawodnika, organizatora, trenera, sędziego

- Unikaniu nakazowych ćwiczeń porządkowo-dyscyplinujących na rzecz świadomej samodyscypliny

- Wywoływaniu spontanicznych, pozytywnych zachowań i satysfakcji z osiągnięć w staraniach o ciało, sprawność, zdrowie i urodę oraz doznań estetycznych z tymi staraniami związanych

- Odejściu od ocen i stopni mierzonych w oparciu o kategorie oraz zasady rywalizacji sportowej a kierowanie się indywidualnymi możliwościami rozwojowymi organizmu studenta i jego posępami w odniesieniu do diagnozy wstępnej.

Cele szczegółowe:

- Pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowej postawy ciała, odchyleń od normy, układu krążenia, układu nerwowego, ich poziomu wydolności oraz stadium rozwoju

- Nabycie umiejętności skutecznego i systematycznego zapobiegania wadom postawy i korygowanie odchyleń w przypadku ich występowania

- Przygotowanie organizmu do funkcjonowania w środowisku oraz klimacie, w którym przyszło studentowi się rozwijać poprzez zajęcia w warunkach naturalnych (teren, woda, powietrze słońce)

- Badanie i działanie na rzecz rozwoju uzdolnień motorycznych zgodnie z potrzebami i możliwościami indywidualnymi studenta

- Nabywanie umiejętności ruchowych utylitarnych umożliwiających sprawne zachowanie w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia. Ugruntowanie ergonomicznych zachowań, niezbędnych podczas wykonywania codziennych obowiązków, mających na celu zapobieganie przeciążeniom kręgosłupa

- Poznanie i nabycie wiedzy i umiejętności ruchowych umożliwiających uczestnictwo w wybranych przez studenta formach aktywności fizycznej indywidualnej i zespołowej

- Umożliwienie odkrywania predyspozycji organizatorskich i sędziowskich podczas rozgrywek sportowych

- Współdziałanie w zespole, grupie, akceptacja siebie i innych, kultura kibicowania, stosowanie zasady czystej gry, poszukiwanie barier swoich możliwości

- Rozładowanie napięć i energii nagromadzonej podczas pobytu na wykładach, wprowadzenie w pogodny i radosny nastrój

- Wyrobienie poczucia własnej wartości, sprawiedliwości i kultury osobistej oraz szacunku do innych osób, zwłaszcza słabszych, starszych oraz mniej sprawnych

- Poznanie i nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy

Koszykówka

Nauka indywidualnych elementów techniki gry:

- chwyty i podania jednorącz i oburącz,

- kozłowanie,

- rzuty,

Zastosowanie w grze podstawowych i naturalnych form ruchu:

- bieg, chód, skok, zwroty i zatrzymania.

Elementy gry:

ćwiczenia taktyki ataku i obrony:

- działania indywidualne bez piłki i z piłką,

- działania grupowe: współdziałanie dwóch lub trzech zawodników,

- działania indywidualne przeciwko zawodnikowi bez piłki i z piłka,

- współdziałanie dwóch lub trzech zawodników,

- formy fragmentów gry, gry małe (2x2, 3x3, 4x4) gra szkolna i gra

właściwa.

Piłka siatkowa

Nauka podstawowych elementów techniki gry:

- postawy i pozycje wyjściowe na boisku przed przyjęciem piłki,

- technika gry w ataku i obronie - podania piłki górne i dolne,

zbicie piłki, przyjęcie zagrywki, zagrywki dolnej i górnej

(tenisowej),

Ćwiczenia taktyki zespołowej:

- taktyka ataku - gra bez piłki i z piłką, działania indywidualne,

grupowe i zespołowe, zagrywka, wyprowadzenie ataku

zespołowego po przyjęciu zagrywki.

- taktyka obrony - działania indywidualne, grupowe i zespołowe,

obrona blokiem, obrona w polu gry.

Formy fragmentów gry, gier małych ( 2x2, 3x3, 4x4), gra szkolna i gra właściwa.

Sprawność ogólna

Ćwiczenia kształtujące sprawność ogólną z zastosowaniem przyborów i

przyrządów;

-piłek lekarskich

-ławeczek gimnastycznych

- szarf

- skakanek

- materacy gimnastycznych

- kółek hula-hop

Ćwiczenia sprawności ogólnej poprzez następujące formy;

- obwodową zespołową

-obwodową indywidualną

-obwodowo-stacyjną

-emulacyjną

Rozwiązywanie zadań ruchowych według własnych koncepcji

Próba prowadzenia zajęć o charakterze ogolnorozwojowym, wykorzystując formy i wiadomości uzyskane w trakcie realizacji zajęć programowych

Koszykówka

Nauka indywidualnych elementów techniki gry:

- chwyty i podania jednorącz i oburącz,

- kozłowanie,

- rzuty,

Zastosowanie w grze podstawowych i naturalnych form ruchu:

- bieg, chód, skok, zwroty i zatrzymania.

Elementy gry:

ćwiczenia taktyki ataku i obrony:

- działania indywidualne bez piłki i z piłką,

- działania grupowe: współdziałanie dwóch lub trzech zawodników,

- działania indywidualne przeciwko zawodnikowi bez piłki i z piłka,

- współdziałanie dwóch lub trzech zawodników,

- formy fragmentów gry, gry małe (2x2, 3x3, 4x4) gra szkolna i gra

właściwa.

Piłka siatkowa

Nauka podstawowych elementów techniki gry:

- postawy i pozycje wyjściowe na boisku przed przyjęciem piłki,

- technika gry w ataku i obronie - podania piłki górne i dolne,

zbicie piłki, przyjęcie zagrywki, zagrywki dolnej i górnej

(tenisowej),

Ćwiczenia taktyki zespołowej:

- taktyka ataku - gra bez piłki i z piłką, działania indywidualne,

grupowe i zespołowe, zagrywka, wyprowadzenie ataku

zespołowego po przyjęciu zagrywki.

- taktyka obrony - działania indywidualne, grupowe i zespołowe,

obrona blokiem, obrona w polu gry.

Formy fragmentów gry, gier małych ( 2x2, 3x3, 4x4), gra szkolna i gra właściwa.

Sprawność ogólna

Ćwiczenia kształtujące sprawność ogólną z zastosowaniem przyborów i

przyrządów;

-piłek lekarskich

-ławeczek gimnastycznych

- szarf

- skakanek

- materacy gimnastycznych

- kółek hula-hop

Ćwiczenia sprawności ogólnej poprzez następujące formy;

- obwodową zespołową

-obwodową indywidualną

-obwodowo-stacyjną

Rozwiązywanie zadań ruchowych według własnych koncepcji

Próba prowadzenia fragmentów zajęć (rozgrzewki) zajęć o charakterze ogólnorozwojowym, wykorzystując formy i wiadomości zdobyte w trakcie realizacji zajęć programowych.

Literatura:

LEKKOATLETYKA

-Mroczyński Z. (red.): Lekkoatletyka, wyd. AWF Gdańsk 1995

-Mulak J.: Chcę biegać, Warszawa 1959

-Stawczyk Z.: Zarys lekkoatletyki, AWF Poznań 1992

-Mulak J. (pr. zb.): Lekkoatletyka. Technika, metodyka, trening, Warszawa 1984

-Socha S., Ważny Z. (red.) [1986]: Lekkoatletyka. AWF, Katowice

-Szelest Z., Sulisz S.: Lekkoatletyka.Zbiór ćwiczeń ogólnych i specjalnych, Warszawa, 1985

WSPINACZKA

-Budworth G.: Węzły. Wydawnictwo RM. Warszawa 2004

-Creasey M.: Szkoła wspinania. National Geographic 2003

-Fyffe A., Peter I.: Podręcznik wspinaczki. Galaktyka. Łódź 2003

-Goddard D., Neumann U.: Wspinaczka, trening i praktyka. Oficyna wydawnicza Read Me. Warszawa 2000

-Lewis S.P., Cauthorn D.: Wspinaczka ze ścianki na ściankę. Wydawnictwo Eremis. Warszawa 2001

PŁYWANIE

-Bartkowiak E.: Nauczanie pływania. Warszawa 1986

-Skalski D.W.: Ratownik WOPR nauczycielem pływania. Wydawnictwo Gdańskie. Skarszewy 2004

-Śmiglewska M., Jopkiewicz J.: Proces nauczania pływania delfinem w przekazie słownym. Bydgoszcz 2006

SAMOOBRONA

-Bryl A.: Skuteczna samoobrona. Wydawnictwo AURIS. Wrocław 1991

-Deuieb R.: Krav-Maga, Samoobrona, Wydawnictwo Budo-Sport, Warszawa 2006

-Dobrzyjałowski J.: Mała encyklopedia samoobrony czyli jak żyć bezpiecznie, Wydawnictwo Raster, Legionowo 2004

-Kaczmarczyk J.; Samoobrona. Broń się sam.

-Kondratowicz K.: Obrona przed atakiem kijem baseballowym, nożem i pięścią, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 1997

-Mertens N.: Obroń się sama. AWI Agencja Wydawnicza Interster S.A. 1994

-Pałkiewicz j.: Jak żyć bezpiecznie w dżungli miasta. Fundacja Pałkiewicza. Warszawa 1999

Podstawowa:

1. "Vademcum koszykówki" -T.Huciński, RCMSKFiS, W-wa 1992,

2. „Piłka siatkowa” - Technika, taktyka i elementy mini siatkówki,

Grzegorz Grządziel, Dorota Szade, wyd. AWF Katowice 2009,

3. Atlas ćwiczeń ogólnorozwojowych – AWF W-wa, 1999.

4. Piłka ręczna, Piłka siatkowa, Koszykówka - A. Matyszkiewicz, I.

Worobjew, M. Chromajew, COS W-wa, 1999.

Uzupełniająca:

1. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z użyciem płotków lekkoatletycznych.

Michalski Z (2008),Lekkoatleta 3, 11-14,

2. Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Stawczyk Z (2001) Seria: Skrypty nr

64. AWF Poznań,1. "Vademcum koszykówki" -T.Huciński,

Metody i kryteria oceniania:

Kontroli efektów kształcenia dokonuje się przy pomocy:

- wstępnego testu sprawności fizycznej ogólnej (diagnoza wstępna) - październik,

- końcowego testu sprawności fizycznej ogólnej - maj - czerwiec,

- sprawdzianów wiedzy i umiejętności z zakresu wspinaczki, samoobrony i pływania (bieżaca kontrola po realizacji tematu lub bloku tematycznego)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Zegarski
Prowadzący grup: Rafał Borowczyk, Marcin Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Zegarski
Prowadzący grup: Henryk Borowski, Wojciech Krzyżanowski, Adam Ziemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Zegarski
Prowadzący grup: Rafał Borowczyk, Marcin Kwiatkowski, Agnieszka Perzyńska, Adam Ziemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Zegarski
Prowadzący grup: Henryk Borowski, Wojciech Krzyżanowski, Adam Ziemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Zegarski
Prowadzący grup: Rafał Borowczyk, Marcin Kwiatkowski, Agnieszka Perzyńska, Adam Ziemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Zegarski
Prowadzący grup: Wojciech Krzyżanowski, Arkadiusz Nawrot, Adam Ziemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)