Wychowanie fizyczne - ratownictwo med.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4600-WFRAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie fizyczne - ratownictwo med. |
Jednostka: | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu CM |
Grupy: |
Wychowanie fizyczne (SWFiS CM) |
Strona przedmiotu: | http://cm.umk.pl/wydzialy/pozostale-jednostki/studium-wychowania-fizycznego-i-sportu.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - ogólny dobry stan zdrowia - brak przeciwwskazań lekarskich, - brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania specjalnego, - wskazane zainteresowanie, aktywność |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wszystkie godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 0 - udział w ćwiczeniach - 2 x 30 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Student posiada podstawową wiedzę na temat charakterystyki oraz elementów gry wybranych gier sportowych: - piłka siatkowa, - koszykówka 2. Student zna wybrane testy ogólnej sprawności motorycznej i potrafi interpretować uzyskane własne wyniki uzyskane w tych testach 3.Posiada wiedzę o technice wykonania wybranych elementów sportów indywidualnych i zespołowych m.in.: - elementy gimnastyki - elementy lekkiej atletyki, - unihokej, - piłka siatkowa, - koszykówka Student zna wybrane testy ogólnej sprawności motorycznej i potrafi interpretować uzyskane własne wyniki uzyskane w tych testach |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi : 1. Poprzez przygotowanie i uczestnictwo w testach i sprawdzianach mających ocenić aktualny poziom ich sprawności motorycznej w oparciu tabele wyników 2. Zastosować w sposób właściwy, ekonomiczny i celowy opanowane elementy techniki i taktyki poznanych dyscyplin sportowych podczas gry i zawodów, 3. Potrafi współpracować w zespole, wykazując odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i współćwiczących. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | STUDENT BIERZE ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA: 1. Potrafi współdziałać w zespole podczas zajęć i w czasie gry przestrzegają odpowiednich zasad, reguł i obowiązujących w danej dyscyplinie przepisów. 3. Posiada nawyk systematycznego uczestnictwa w kształtowaniu własnej sprawności fizycznej niezbędnej w wykonywanym zawodzie.. |
Metody dydaktyczne: | Metody poglądowe: -pokaz, -kinogramy, - film, prezentacja), Metody słowne: -opis, -objaśnienie, -wyjaśnienie - Metody nauczania ruchu: -analityczna, -syntetyczna, -globalna Metody nauczania techniki w grach sportowych: powtórzeniowa, -obwodowo-stacyjna, - Metody stosowane w kształtowaniu zdolności motorycznych: -powtórzeniowa, -małych i średnich obciążeń, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem głównym wychowania fizycznego na kierunku ratownictwo medyczne jest motywowanie studentów do uczestniczenia w różnych utylitarnych formach aktywności fizycznej takich jak: samoobrona, lekkoatletyka i atletyka terenowa, wspinaczka, ratownictwo wysokościowe, pływanie, ratownictwo wodne. |
Pełny opis: |
Cele ogólne wychowania fizycznego zmierzają do zakorzenienia u studentów: *Nawyku aktywności fizycznej, zarówno podejmowanej indywidualnie jak i w zespole. *Chęci do pełnienia różnych ról związanych z aktywnością fizyczną poprzez systematyczne uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego opartych na: - Naturalnych formach ruchu - Usamodzielniających i wspierających metodach pracy ze studentem prowadzących do autoedukacji i podejmowania odpowiedzialnych decyzji - Etycznych zachowaniach podczas pełnienia roli zawodnika, organizatora, trenera, sędziego - Unikaniu nakazowych ćwiczeń porządkowo-dyscyplinujących na rzecz świadomej samodyscypliny - Wywoływaniu spontanicznych, pozytywnych zachowań i satysfakcji z osiągnięć w staraniach o ciało, sprawność, zdrowie i urodę oraz doznań estetycznych z tymi staraniami związanych - Odejściu od ocen i stopni mierzonych w oparciu o kategorie oraz zasady rywalizacji sportowej a kierowanie się indywidualnymi możliwościami rozwojowymi organizmu studenta i jego posępami w odniesieniu do diagnozy wstępnej. Cele szczegółowe: - Pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowej postawy ciała, odchyleń od normy, układu krążenia, układu nerwowego, ich poziomu wydolności oraz stadium rozwoju - Nabycie umiejętności skutecznego i systematycznego zapobiegania wadom postawy i korygowanie odchyleń w przypadku ich występowania - Przygotowanie organizmu do funkcjonowania w środowisku oraz klimacie, w którym przyszło studentowi się rozwijać poprzez zajęcia w warunkach naturalnych (teren, woda, powietrze słońce) - Badanie i działanie na rzecz rozwoju uzdolnień motorycznych zgodnie z potrzebami i możliwościami indywidualnymi studenta - Nabywanie umiejętności ruchowych utylitarnych umożliwiających sprawne zachowanie w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia. Ugruntowanie ergonomicznych zachowań, niezbędnych podczas wykonywania codziennych obowiązków, mających na celu zapobieganie przeciążeniom kręgosłupa - Poznanie i nabycie wiedzy i umiejętności ruchowych umożliwiających uczestnictwo w wybranych przez studenta formach aktywności fizycznej indywidualnej i zespołowej - Umożliwienie odkrywania predyspozycji organizatorskich i sędziowskich podczas rozgrywek sportowych - Współdziałanie w zespole, grupie, akceptacja siebie i innych, kultura kibicowania, stosowanie zasady czystej gry, poszukiwanie barier swoich możliwości - Rozładowanie napięć i energii nagromadzonej podczas pobytu na wykładach, wprowadzenie w pogodny i radosny nastrój - Wyrobienie poczucia własnej wartości, sprawiedliwości i kultury osobistej oraz szacunku do innych osób, zwłaszcza słabszych, starszych oraz mniej sprawnych - Poznanie i nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy Koszykówka Nauka indywidualnych elementów techniki gry: - chwyty i podania jednorącz i oburącz, - kozłowanie, - rzuty, Zastosowanie w grze podstawowych i naturalnych form ruchu: - bieg, chód, skok, zwroty i zatrzymania. Elementy gry: ćwiczenia taktyki ataku i obrony: - działania indywidualne bez piłki i z piłką, - działania grupowe: współdziałanie dwóch lub trzech zawodników, - działania indywidualne przeciwko zawodnikowi bez piłki i z piłka, - współdziałanie dwóch lub trzech zawodników, - formy fragmentów gry, gry małe (2x2, 3x3, 4x4) gra szkolna i gra właściwa. Piłka siatkowa Nauka podstawowych elementów techniki gry: - postawy i pozycje wyjściowe na boisku przed przyjęciem piłki, - technika gry w ataku i obronie - podania piłki górne i dolne, zbicie piłki, przyjęcie zagrywki, zagrywki dolnej i górnej (tenisowej), Ćwiczenia taktyki zespołowej: - taktyka ataku - gra bez piłki i z piłką, działania indywidualne, grupowe i zespołowe, zagrywka, wyprowadzenie ataku zespołowego po przyjęciu zagrywki. - taktyka obrony - działania indywidualne, grupowe i zespołowe, obrona blokiem, obrona w polu gry. Formy fragmentów gry, gier małych ( 2x2, 3x3, 4x4), gra szkolna i gra właściwa. Sprawność ogólna Ćwiczenia kształtujące sprawność ogólną z zastosowaniem przyborów i przyrządów; -piłek lekarskich -ławeczek gimnastycznych - szarf - skakanek - materacy gimnastycznych - kółek hula-hop Ćwiczenia sprawności ogólnej poprzez następujące formy; - obwodową zespołową -obwodową indywidualną -obwodowo-stacyjną -emulacyjną Rozwiązywanie zadań ruchowych według własnych koncepcji Próba prowadzenia zajęć o charakterze ogolnorozwojowym, wykorzystując formy i wiadomości uzyskane w trakcie realizacji zajęć programowych Koszykówka Nauka indywidualnych elementów techniki gry: - chwyty i podania jednorącz i oburącz, - kozłowanie, - rzuty, Zastosowanie w grze podstawowych i naturalnych form ruchu: - bieg, chód, skok, zwroty i zatrzymania. Elementy gry: ćwiczenia taktyki ataku i obrony: - działania indywidualne bez piłki i z piłką, - działania grupowe: współdziałanie dwóch lub trzech zawodników, - działania indywidualne przeciwko zawodnikowi bez piłki i z piłka, - współdziałanie dwóch lub trzech zawodników, - formy fragmentów gry, gry małe (2x2, 3x3, 4x4) gra szkolna i gra właściwa. Piłka siatkowa Nauka podstawowych elementów techniki gry: - postawy i pozycje wyjściowe na boisku przed przyjęciem piłki, - technika gry w ataku i obronie - podania piłki górne i dolne, zbicie piłki, przyjęcie zagrywki, zagrywki dolnej i górnej (tenisowej), Ćwiczenia taktyki zespołowej: - taktyka ataku - gra bez piłki i z piłką, działania indywidualne, grupowe i zespołowe, zagrywka, wyprowadzenie ataku zespołowego po przyjęciu zagrywki. - taktyka obrony - działania indywidualne, grupowe i zespołowe, obrona blokiem, obrona w polu gry. Formy fragmentów gry, gier małych ( 2x2, 3x3, 4x4), gra szkolna i gra właściwa. Sprawność ogólna Ćwiczenia kształtujące sprawność ogólną z zastosowaniem przyborów i przyrządów; -piłek lekarskich -ławeczek gimnastycznych - szarf - skakanek - materacy gimnastycznych - kółek hula-hop Ćwiczenia sprawności ogólnej poprzez następujące formy; - obwodową zespołową -obwodową indywidualną -obwodowo-stacyjną Rozwiązywanie zadań ruchowych według własnych koncepcji Próba prowadzenia fragmentów zajęć (rozgrzewki) zajęć o charakterze ogólnorozwojowym, wykorzystując formy i wiadomości zdobyte w trakcie realizacji zajęć programowych. |
Literatura: |
LEKKOATLETYKA -Mroczyński Z. (red.): Lekkoatletyka, wyd. AWF Gdańsk 1995 -Mulak J.: Chcę biegać, Warszawa 1959 -Stawczyk Z.: Zarys lekkoatletyki, AWF Poznań 1992 -Mulak J. (pr. zb.): Lekkoatletyka. Technika, metodyka, trening, Warszawa 1984 -Socha S., Ważny Z. (red.) [1986]: Lekkoatletyka. AWF, Katowice -Szelest Z., Sulisz S.: Lekkoatletyka.Zbiór ćwiczeń ogólnych i specjalnych, Warszawa, 1985 WSPINACZKA -Budworth G.: Węzły. Wydawnictwo RM. Warszawa 2004 -Creasey M.: Szkoła wspinania. National Geographic 2003 -Fyffe A., Peter I.: Podręcznik wspinaczki. Galaktyka. Łódź 2003 -Goddard D., Neumann U.: Wspinaczka, trening i praktyka. Oficyna wydawnicza Read Me. Warszawa 2000 -Lewis S.P., Cauthorn D.: Wspinaczka ze ścianki na ściankę. Wydawnictwo Eremis. Warszawa 2001 PŁYWANIE -Bartkowiak E.: Nauczanie pływania. Warszawa 1986 -Skalski D.W.: Ratownik WOPR nauczycielem pływania. Wydawnictwo Gdańskie. Skarszewy 2004 -Śmiglewska M., Jopkiewicz J.: Proces nauczania pływania delfinem w przekazie słownym. Bydgoszcz 2006 SAMOOBRONA -Bryl A.: Skuteczna samoobrona. Wydawnictwo AURIS. Wrocław 1991 -Deuieb R.: Krav-Maga, Samoobrona, Wydawnictwo Budo-Sport, Warszawa 2006 -Dobrzyjałowski J.: Mała encyklopedia samoobrony czyli jak żyć bezpiecznie, Wydawnictwo Raster, Legionowo 2004 -Kaczmarczyk J.; Samoobrona. Broń się sam. -Kondratowicz K.: Obrona przed atakiem kijem baseballowym, nożem i pięścią, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 1997 -Mertens N.: Obroń się sama. AWI Agencja Wydawnicza Interster S.A. 1994 -Pałkiewicz j.: Jak żyć bezpiecznie w dżungli miasta. Fundacja Pałkiewicza. Warszawa 1999 Podstawowa: 1. "Vademcum koszykówki" -T.Huciński, RCMSKFiS, W-wa 1992, 2. „Piłka siatkowa” - Technika, taktyka i elementy mini siatkówki, Grzegorz Grządziel, Dorota Szade, wyd. AWF Katowice 2009, 3. Atlas ćwiczeń ogólnorozwojowych – AWF W-wa, 1999. 4. Piłka ręczna, Piłka siatkowa, Koszykówka - A. Matyszkiewicz, I. Worobjew, M. Chromajew, COS W-wa, 1999. Uzupełniająca: 1. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z użyciem płotków lekkoatletycznych. Michalski Z (2008),Lekkoatleta 3, 11-14, 2. Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Stawczyk Z (2001) Seria: Skrypty nr 64. AWF Poznań,1. "Vademcum koszykówki" -T.Huciński, |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontroli efektów kształcenia dokonuje się przy pomocy: - wstępnego testu sprawności fizycznej ogólnej (diagnoza wstępna) - październik, - końcowego testu sprawności fizycznej ogólnej - maj - czerwiec, - sprawdzianów wiedzy i umiejętności z zakresu wspinaczki, samoobrony i pływania (bieżaca kontrola po realizacji tematu lub bloku tematycznego) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ZWF
ZWF
ZWF
ZWF
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zegarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Borowczyk, Marcin Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN ZWF
ZWF
WT ŚR ZWF
ZWF
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zegarski | |
Prowadzący grup: | Henryk Borowski, Wojciech Krzyżanowski, Adam Ziemiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ZWF
ZWF
ZWF
ZWF
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zegarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Borowczyk, Marcin Kwiatkowski, Agnieszka Perzyńska, Adam Ziemiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN ZWF
ZWF
WT ŚR ZWF
ZWF
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zegarski | |
Prowadzący grup: | Henryk Borowski, Wojciech Krzyżanowski, Adam Ziemiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ZWF
ZWF
ZWF
ZWF
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zegarski | |
Prowadzący grup: | Rafał Borowczyk, Marcin Kwiatkowski, Agnieszka Perzyńska, Adam Ziemiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN ZWF
ZWF
WT ŚR ZWF
ZWF
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia wychowania fizycznego, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zegarski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Krzyżanowski, Arkadiusz Nawrot, Adam Ziemiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Zajęcia wychowania fizycznego - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.