Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7100-BIOE-1-SJ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0841) Weterynaria
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka | ||
Jednostka: | Instytut Medycyny Weterynaryjnej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy/brak |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): a) udział w wykładach – 15 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.), w tym: b) czas przewidziany na konsultacje i pracę z nauczycielem akademickim – 15 godzin c) czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć – 10 godzin d) czas potrzebny na powtórzenie materiału i przygotowania się do zaliczenia końcowego – 10 godzin Łącznie: 50 godz. (2 pkt. ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawowe teorie etyczno-filozoficzne i potrafi je wykorzystywać w procesie wnioskowania, wyjaśnienia i ocenie wybranych zagadnień, z którymi mierzy się bioetyka. - K_W37 W2: posiada znajomość przedmiotu bioetyki w sensie szerszym i węższym, jak też znajomość genezy bioetyki, w aspekcie etyczno-filozoficznym, prawnym oraz społecznym. - K_W37 W3: posiada wiedzę na temat kluczowych problemów natury bioetycznej, ich ewolucji oraz możliwości ich rozstrzygnięcia. - K_W37 W4: posiada zdolność argumentowania na rzecz czołowych stanowisk w bioetyce, tj. utylitarystycznego i personalistycznego. - K_W37 W5: posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak wartość życia, godność ludzka, natura człowieka, status osobowy człowieka, jako kwestii leżących u podstaw szeregu sporów bioetycznych. - K_W37 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student wykazuje umiejętność słuchania i udzielania odpowiedzi językiem zrozumiałym, odpowiednim do zaistniałej sytuacji, w tym rozstrzygania dylematów natury bioetycznej. - K_U02 U2: potrafi umiejętnie stosować wiedzę zdobytą na zajęciach z bioetyki [którą określono w punkcie ZAKRES WIEDZY]. - K_U02 U3: potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać i oceniać dylematy bioetyczne, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [m. in. światopoglądowe i religijne]. - K_U02 U4: potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. wartości życia, godności i natury człowieka i zwierząt, w oparciu o daną koncepcję bioetyczną. - K_U02 U5: potrafi rozpoznać i poprawnie stosować argumentację charakterystyczną dla danego typu bioetyki w otwartej dyskusji bioetycznej. - K_U02 U6: Wykazuje umiejętność pracy w zespole multi- i inter-dyscyplinarnym. - K_U04 U7: Ma świadomość konieczności maksymalnego wykorzystania umiejętności zawodowych, w celu podwyższania jakości opieki weterynaryjnej, dobrostanu zwierząt i zdrowia publicznego. - K_U07 U8: Jest świadomy własnych ograniczeń oraz potrafi korzystać z rady i pomocy wyspecjalizowanych jednostek/ekspertów lub osób w rozwiązywaniu trudnych problemów (w tym m. in. bioetyków). - K_U11 U9: Bezpiecznie i humanitarnie postępuje ze zwierzętami oraz instruuje innych w tym zakresie. - K_U16 U10: Ocenia konieczność przeprowadzenia eutanazji, o czym odpowiednio informuje właściciela zwierzęcia, i przeprowadza eutanazję, zgodnie z zasadami etyki zawodowej (wspartej potencjałem bioetyki) oraz właściwego postepowania ze zwłokami. - K_U28 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje wobec ludzi i zwierząt, w tym: > ma świadomość społecznej, kulturowej (światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów natury bioetycznej nie tylko w sferze teoretycznych ich rozpoznań, ale przede wszystkim w wymiarze praktycznym, za których rozwiązanie jest odpowiedzialny. > dostrzega etyczno-filozoficzne i społeczno-prawne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy, jak również umiejętności. > rozumie analizowane zagadnienie bioetyczne i potrafi je wyjaśniać w oparciu o przykładowy model teorii etycznej. - K_K01 K2: przestrzega zasad etycznych. - K_K02 K3: wykazuje tolerancję dla postaw i zachowań wynikających z odmiennych uwarunkowań społecznych i kulturowych. - K_K03 K4: posiada zdolność rozwiązywania konfliktów i elastyczność w relacjach na zmiany społeczne. - K_K04 K5: stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu, w tym: > potrafi w sposób refleksyjny i przemyślany opowiedzieć się za/przeciw danej technice, bądź technologii (bio)medycznej - K_K07 K6: ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, szczególnie tych, które ingerują w środowisko przyrodnicze, w tym: > zna oraz przestrzega zasad i norm (etyczno-filozoficznych) stosowanych do wyjaśniania, m. in. licznych dylematów społecznych, dba o zdrowie i środowisko naturalne. - K_K12 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład podawczy |
||
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z pojęciem, przedmiotem, genezą a także strukturą bioetyki, w ramach szerszej myśli etyczno-filozoficznej. Zaprezentowanie wybranych/kluczowych problemów, z którymi 33 mierzy się współczesna myśl bioetyczna, na tle współtworzących ją nauk ścisłych oraz nauk stosowanych. Omówienie przykładowych teorii etyczno filozoficznych w bioetyce, takich jak (przykładowo) ekocentryzm, antropocentryzm, biocentryzm, subiektywizm, obiektywizm, relatywizm, utylitaryzm, personalizm, kontraktalizm. Ukazanie istoty i znaczenia/roli bioetyki, w wymiarze teoretycznym i praktycznym (na wybranych przykładach). Prezentacja bazowych zasad bioetycznych i teorii etycznych aplikowanych do wyjaśniania dylematów etycznych. |
||
Pełny opis: |
1) Wprowadzenie do filozofii moralnej: a. Etyka - etos - moralność [sens i zakres stosowania]. b. Wstępna typologia i przegląd kluczowych teorii etycznych. 2) Wprowadzenie do bioetyki: a. Narodziny, geneza, ewolucja i charakterystyka bioetyk/i (obszar historyczny i problemowy). b. Kierunki rozpoznań i analiz bioetycznych [w tym: biogeneza, bioterapia i tanatologia]. c. Prezentacja wiodących „zasad bioetycznych”, m. in. autorstwa Bauchampa, Childressa i Engelhardta. d. Bioetyka a eugenika. 3) Value of Life vs Santcity of Life – namysł nad wartością życia ludzkiego. 4) Human Liberation vs Animal Liberation – spór o naturę ludzką. 5) Spór o badania eksperymentalne na zwierzętach. 6) Bioetyka a biogeneza życia – próba implementacji kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które implikuje dynamiczny rozwój nauk biomedycznych, w tym m. in. genetyki, biotechnologii oraz medycyny reprodukcyjnej. 7) Bioetyka a bioterapia – próba użycia kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które rodzi dynamiczny rozwój technologii medycznych. 8) Bioetyka a tanatologia – próba zastosowania kategorii bioetycznych do eksplikacji, takich zagadnień, jak np.: eutanazja (czynna i bierna), samobójstwo (wspomagane, nie-wspomagane), tj. problemów natury suicydologicznej. 9) Kodeksy etyczne a zagadnienie biojurysprudencji – rzecz o prawach i obowiązkach lekarza i pacjenta w kontekście dyskusji nad problemem paternalizmu medycznego i autonomii pacjenta. 10) Podsumowanie kursu. |
||
Literatura: |
Adamkiewicz M., Zagadnienie śmierci w bioetyce, Warszawa 2002; Beauchamp L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1995; Bioetyka personalistyczna, red. Tadeusz Biesaga, Kraków 2006; Bioetyka polska, red. T. Biesaga, Kraków 2004; Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007; Bołoz W., Życie w ludzkich rękach: podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997; Chyrowicz B., Bioetyka i ryzyko: argument "równi pochyłej" w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2002; Filipowicz A., Bioetyka: dialog w obronie życia, Warszawa 2002; Gillon R., Etyka lekarska: problemy filozoficzne, Warszawa 1997; Kurkowski J. L., Medycyna: bioetyka i polityka, Bielsko-Biała 2002; Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, red. M. Gałuszko i K. Szewczyk, Warszawa-Łódź 2002; Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003; Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1994; Seroczyńska M., Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Kraków 2004; Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994; Tokarczyk, R. A., Prawa narodzin, życia i śmierci: etyczne problemy współczesności, Lublin 1988; Tulibacki W., Etyka i nauki biologiczne, Olsztyn 1994; Ziemiński I., Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin 1999; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: praca zaliczeniowa/esej na ocenę (w skali 2-5). Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie końcowej pracy zaliczeniowej/eseju. |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.