Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Histologia i embriologia - część II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7100-HST2-2-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0841) Weterynaria Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Histologia i embriologia - część II
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczony przedmiot Histologia i embriologia cz. 1

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 60 godz.- 2,4 ECTS):

- udział w wykładach - 30 godz.

- udział w laboratoriach - 30 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 65 godz.- 2,6 ECTS):

- przygotowanie do laboratoriów: 30 godz.

- przygotowanie do kolokwiów: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 5

Łącznie: 125 godz. (5 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna i opisuje elementy struktury tkanek i narządów układu oddechowego, moczowego, powłokowego, nerwowego, pokarmowego, krwionośnego, limfatycznego oraz dokrewnego organizmu zwierząt domowych i gospodarskich, a także posiada wiedzę o współzależnościach między strukturą tkanek i narządów a pełnioną przez nie funkcją; K_W01,

W2: zna anatomiczne mianownictwo histologiczne w języku polskim i łacińskim; K_W20



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: w obrazach z mikroskopu optycznego rozpoznaje i dokonuje opisu budowy tkanek i narządów układu oddechowego, moczowego, powłokowego, nerwowego, pokarmowego, krwionośnego, limfatycznego oraz dokrewnego zwierząt oraz interpretuje relacje między ich budową a funkcją, posługując się współcześnie obowiązującym polskim i łacińskim mianownictwem histologicznym; K_U08

U2: prawidłowo posługuje się mikroskopem analizując strukturę narządów i tkanek; K_U08

U3: słuchać i udzielać odpowiedzi językiem zrozumiałym, odpowiednim do sytuacji w zakresie rozmów nt. budowy tkanek i narządów układu oddechowego, moczowego, powłokowego, nerwowego, pokarmowego, krwionośnego, limfatycznego oraz dokrewnego zwierząt domowych i gospodarskich - K_U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji w zakresie budowy tkanek i narządów układu oddechowego, moczowego, powłokowego, nerwowego, pokarmowego, krwionośnego, limfatycznego oraz dokrewnego zwierząt - K_K04

K2: jest gotów do formułowania wniosków z własnych obserwacji - K_K05

K3: posiada nawyk ustawicznego pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności; K_K08

Metody dydaktyczne:

multimedialne wykłady informacyjne;

zajęcia laboratoryjne: mikroskopowa analiza struktury tkanek i narządów zwierząt, multimedialne materiały dydaktyczne


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze strukturą histologiczną podstawowych układów anatomicznych (oddechowego, moczowego, powłokowego, nerwowego, pokarmowego, krwionośnego, limfatycznego oraz dokrewnego) oraz zróżnicowaniem narządów i tkanek wynikającym z różnorodności pełnionych funkcji, a także opanowanie umiejętności rozpoznawania mikroskopowej struktury narządów.

Pełny opis:

Szczegółowo zostanie omówiona budowa histologiczna narządów miąższowych i narządów rurowych poszczególnych układów organizmu zwierząt: układu oddechowego - jamy nosowej, krtani, tchawicy, płuc; układu moczowego - nerki, nefronu, moczowodu, pęcherza moczowego, cewki moczowej; skóry i jej wytworów - włosów, kopyta, racicy, pazura; gruczołu mlekowego; układu nerwowego - mózgowia, opon mózgu, móżdżku, rdzenia kręgowego, zwoju nerwowego, nerwów; narządów zmysłów - oka, ucha; naczyń krwionośnych włosowatych, żylnych, tętniczych i serca; układu pokarmowego - jamy ustnej, języka, ślinianek, zębów, przełyku, żołądków jednokomorowych, przedżołądków i żołądka przeżuwaczy (żwacza, czepca, ksiąg, trawieńca); żołądka ptaka, dwunastnicy, jelita czczego, jelita grubego, wątroby oraz trzustki; narządów limfatycznych - grudki limfatycznej, węzła chłonnego, śledziony, migdałków, bursy Fabrycjusza i grasicy oraz gruczołów dokrewnych - przysadki, nadnercza, tarczycy, szyszynki i wyspy trzustki oraz komórek APUD.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Histologia. W. Sawicki, J. Malejczyk, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017

2. Histologia zwierząt. J Kuryszko, J. Zarzycki, PWRiL, Warszawa 2000

3. Histologia Junqueira. Podręcznik i atlas. Anthony L. Mescher, red. wyd. pol. Zbigniew Kmieć, Ryszard Wiaderkiewicz, Edra Urban& Partner, Warszawa 2020

Literatura uzupełniająca:

1. WHEATER Histologia. Podręcznik i atlas. Alan Stevens, James S. Lowe, Barbara Young, John W. Heath, red. wyd. pol. Jacek Malejczyk, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010

2. Embriologia. Z. Bielańska-Osuchowska, PWRiL, Warszawa 2001

3. Essentials of Domestic Animal Embryology, F. Sinowatz, M. Vejlsted, P. Hyttel, Elsevier Health Sciences, 2009

4. Kompendium histologii: podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych. T. Cichocki, J. A. Litwin, J. Mirecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016

5. Podstawy biologii komórki. B. Alberts i wsp. (cz. 1 i 2) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia laboratoryjne:

- Udział obowiązkowy. Wymagana minimalna frekwencja w zajęciach laboratoryjnych wynosi 80%. Niespełnienie tego wymogu skutkuje niezaliczeniem laboratorium. Powstałe w wyniku nieobecności zaległości student winien uzupełnić we własnym zakresie.

- Indywidualne ustne lub pisemne, grupowe sprawdzanie teoretycznego przygotowania przed każdymi zajęciami laboratoryjnymi (system „wejściówek” – testów krótkiej odpowiedzi składających się z 5-10 pytań). Do zaliczenia wejściówki wymagane jest uzyskanie 50% + 0,5 pkt. możliwych do zdobycia punktów.

Pisemne sprawdziany okresowe wraz ze sprawdzianami umiejętności praktycznych (rozpoznanie, opis i interpretacja obrazu mikroskopowego tkanek i narządów układu oddechowego, moczowego, powłokowego, nerwowego, pokarmowego, krwionośnego, limfatycznego oraz dokrewnego organizmu zwierząt domowych i gospodarskich), na ocenę, z bloków tematycznych omawianych na wykładach i zajęciach laboratoryjnych. Do zaliczenia części teoretycznej każdego kolokwium wymagane jest uzyskanie min. 66,6% możliwych do zdobycia punktów. Do zaliczenia części praktycznej kolokwium studenci zobowiązani są prawidłowo ocenić 3 z 5 otrzymanych do analizy preparatów / zdjęć mikroskopowych oraz poprawnie określić poszczególne detale w 5 preparatach / zdjęciach mikroskopowych. Końcową ocenę z każdego kolokwium stanowić będzie ocena uzyskana z części teoretycznej podwyższona lub obniżona o max. 0,5 stopnia, w zależności od wyniku części praktycznej. Studentom, którzy nie uzyskali zaliczenia kolokwium w I terminie przysługuje II termin zaliczenia. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej w terminie 1 tygodnia od ostatniego dnia zwolnienia studentowi przysługuje I termin. Ocena końcowa z laboratorium to średnia ocen z dwóch kolokwiów, z uwzględnieniem wyników cotygodniowych kartkówek. Warunkiem uzyskania końcowego zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie zaliczenia z co najmniej 50% kartkówek, pozytywna ocena z kolokwiów oraz frekwencja na zajęciach.

Kryteria oceniania:

ocena dostateczna: 66,6-70% maksymalnej liczby punktów,

ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów,

ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów,

ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów,

ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów.

Egzamin końcowy:

Egzamin pisemny/ustny obejmujący treści wykładów, zalecanej literatury i umiejętności praktycznych z zajęć laboratoryjnych cz. I i II

przedmiotu „Histologia i embriologia”. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie z zajęć laboratoryjnych. Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej. Część praktyczna egzaminu składa się z obserwacji preparatów / obrazów mikroskopowych, rozpoznaniu poszczególnych tkanek i narządów układów anatomicznych zwierząt domowych i gospodarskich, ich opisie i interpretacji, z uwzględnieniem obowiązującego polskiego i łacińskiego mianownictwa histologicznego. Do zaliczenia części praktycznej egzaminu studenci zobowiązani są prawidłowo ocenić 3 z 5 otrzymanych do analizy preparatów / zdjęć mikroskopowych oraz poprawnie określić poszczególne detale w 5 preparatach / zdjęciach mikroskopowych. Końcową ocenę z egzaminu stanowić będzie ocena uzyskana z części teoretycznej podwyższona lub obniżona o max. 0,5 stopnia, w zależności od wyniku części praktycznej. Egzamin poprawkowy przeprowadza się na takich samych zasadach.

Kryteria oceniania

ocena dostateczna: powyżej 75% maksymalnej liczby punktów,

ocena dostateczna plus: powyżej 80% maksymalnej liczby punktów,

ocena dobra: powyżej 85% maksymalnej liczby punktów,

ocena dobry plus: powyżej 90% maksymalnej liczby punktów,

ocena bardzo dobra: powyżej 95% maksymalnej liczby punktów.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Skowroński
Prowadzący grup: Paweł Kordowitzki, Paulina Trzeciak, Maria Wieczorkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Skowroński, Maria Wieczorkiewicz
Prowadzący grup: Paulina Trzeciak, Maria Wieczorkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Bogucka
Prowadzący grup: Joanna Bogucka, Paweł Kordowitzki, Maria Wieczorkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Bogucka
Prowadzący grup: Joanna Bogucka, Paweł Kordowitzki, Maria Wieczorkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)