Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia pracy dydaktycznej w szkole wyższej: Szkolenie pedagogiczno - etyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7401-1-MPD:SPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0188) Education, inter-disciplinary programmes Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia pracy dydaktycznej w szkole wyższej: Szkolenie pedagogiczno - etyczne
Jednostka: Katedra Ekonomiki Zdrowia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 8 h

- udział w seminarium 12 h

- przeprowadzenie egzaminu - 2 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,9 pkt. ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:

- udział w wykładach: 8 h

- udział w seminarium 10 h

- przeprowadzenie egzaminu - 2 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,9 pkt. ECTS.

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

-samokształcenie: 3h (obejmuje samodzielną pracę w ramach przygotowania określonych zagadnień, przygotowanie i udział w zaliczeniach).

Łączny nakład pracy studenta w ramach samokształcenia wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,1pkt. ECTS.

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w seminarium: 12 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy

Całkowity nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. metodologię oraz sposoby ewaluacji procesu dydaktycznego (P8S_WG; P8S_WK)

W2. zasady upowszechniania wyników działalności naukowej (P8S_WK)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. stosować różnorodne formy i metody dydaktyczne umożliwiające realizacje procesu dydaktycznego (P8S_UU)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. podtrzymywania i rozwoju etosu środowiska naukowego (P8S_KR)

K.2. krytycznej postawy wobec dokonań własnych i innych w danej dyscyplinie naukowej (P8S_KK)

K.3. odpowiedzialności za publikowane treści i postępowania zgodnego z zasadami rzetelności naukowej i etosu zawodowego (P8S_KO)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

Wykład o charakterze informacyjnym i analizy przypadków prowadzony w formie stacjonarnej z użyciem prezentacji multimedialnej, w której zostały zamieszczone linki do krótkich wykładów.


Seminarium:

Doktoranci przedstawiają przykłady dylematów etycznych, które następnie są omawiane na forum grupy.


Samokształcenie:

Doktoranci samodzielnie poszukują przykładów dylematów etycznych, które mogą występować w polu realizowanych zadań naukowych i zawodowych, które następnie omawiają w formie pisemnej i prezentują na seminarium.


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu omawiane są podstawowe pojęcia, metody i sposoby ewaluacji procesu dydaktycznego. Przedstawione zostają zasady kodeksu etyki zawodowej nauczyciela akademickiego, rozważane liczne dylematy etyczne, które mogą na tym polu występować.

Pełny opis:

W ramach omawiania zagadnień prezentowane są zasady przyswajania wiedzy, użyteczne w procesie edukacyjnym. Przedstawione są sposoby selekcjonowania, zapamiętywania i przypominania informacji przez człowieka.

Na licznych przykładach zostają także mówione sytuacje mogące wzbudzać etyczne wątpliwości i dylematy. Szczególnie cenne źródło tego typu wątpliwości to przykłady przywoływane przez uczestników zajęć, które następnie zostają przedyskutowane na forum i opatrzone odpowiednim komentarzem dotyczącym odniesienie do istniejących zasad etycznych i etosu środowiska naukowego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Załącznik do uchwały Nr 179 Senatu UMK z dnia 19 grudnia 2017 r.

Zasady etyki pracowników Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

2. Kodeks etyki pracownika naukowego. Wydanie III, Polska Agencja Nauk. 2020. https://instytucja.pan.pl/images/2020/kodeks/Kodeks_Etyki_Pracownika_Naukowego_Wydanie_III_na_stron%C4%99.pdf

Literatura uzupełniająca

3. Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2002.

4. Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Tom 1, GWP, Gdańsk, 2018.

5. Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Tom 2, GWP, Gdańsk, 2020.

6. Zimbardo P., Psychologia zła z perspektywy sytuacyjnej [w:] Dobro i zło z perspektywy psychologii społecznej, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

a) obecność na wykładach i ćwiczeniach

b) Wykazanie się wiedzą dotyczącą omawianych podczas wykładów zagadnień poprzez zaprezentowanie wybranych przykładów dylematów etycznych. Student prezentuje swoją wiedzę podczas seminarium.

c) zaliczenie przeprowadzone w formie ustnej: W1, U1, K1-K3.

Kryteria oceny:

18 – 20 pkt. bdb

16 – 17 pkt. db+

14 – 15 pkt. db

12 – 13 pkt. dst+

10 – 11 pkt. dst

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Żaroń
Prowadzący grup: Agata Żaroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Żaroń
Prowadzący grup: Agata Żaroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Żaroń
Prowadzący grup: Agata Żaroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Żaroń
Prowadzący grup: Agata Żaroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)