Warsztaty przygotowywania aplikacji grantowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7402-WAG/1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0188) Education, inter-disciplinary programmes
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty przygotowywania aplikacji grantowych |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 godzin czas poświęcony na pracę indywidualną: 40 godzin czas poświęcony na indywidualne konsultacje: 5 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Posiada wiedzę o konkursach stypendialnych i grantowych przeznaczonych dla doktorantów i młodej kadry naukowej WG_2 (P8S_WG): Zna główne tendencje rozwojowe w aplikowaniu o granty badawcze. WG_04: Zna zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, w tym również w trybie otwartego dostępu WK_7 (P8S_WK): Rozumie zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umie przygotować merytoryczną i formalną część aplikacji (m.in. sformułować cel badania i uzasadnić jego znaczenie, przygotować kosztorys i plan badania) UO_1 (P8S_UO): Potrafi zaplanować i napisać wniosek grantowy, w tym definiować cele i budżet projektu. K_U02 Posiada umiejętność formułowania pytań badawczych K_U10 Potrafi planować i organizować proces badawczy K_K03 Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii argumentacyjnej - potrafi zdefiniować cel i przedmiot badań w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz oryginalnie je stosować; sformułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (UW_01) UO_01 - potrafi planować i realizować indywidualne oraz zespołowe przedsięwzięcia badawcze w obrębie danej dyscypliny humanistycznej, także w środowisku międzynarodowym UU_1: (P8S_UU): potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób UW_1 (P8S_UW): Potrafi definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | UU_01- potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób : KO_3(P8S_KO) - Rozumie znaczenie finansowania badań dla rozwoju nauki i społeczeństwa Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy . |
Metody dydaktyczne: | prezentacja multimedialna, metoda seminaryjna, dyskusja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie doktorantów ze strukturą finansowania badań naukowych w Polsce. Kluczowe miejsce w programie zajęć zajmuje oferta Narodowego Centrum Nauki, w szczególności konkurs "Preludium". Uwzględniane są także programy wsparcia dla młodych badaczy ze strony Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć realizowane są następujące tematy: 1. Źródła finansowania badań naukowych: wymagania formalne, statystyki dotychczasowych konkursów. 2. Analiza struktury aplikacji grantowych. 3. Omówienie aplikacji grantowych na przykładzie projektów realizowanych w ramach programu „Preludium” Narodowego Centrum Nauki. 4. Przygotowanie aplikacji grantowych w ramach konkursu " Preludium"; w szczególności zasady opracowania kosztorysów, opisów skróconych i szczegółowych. 5. Prezentacje indywidualnych projektów wniosku o finansowanie badań podstawowych. |
Literatura: |
P. Bajor, J. Fichna, M. Grabowski, B. Lis, M. Matuszewski, P. Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Rada Młodych Naukowców, Warszawa 2013. D. Kiebzak-Madera, Badania naukowe finansowane przez Narodowe Centrum Nauki, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 1 (2016). J. Grzejszczak, E. Szopa, Możliwości rozwoju młodych naukowców w projektach badawczych, "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" 2(6) 2013. A. J. Friedland, C. L. Folt, Writing Successful Science Proposals, New Haven 2009 Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Warszawa 2013, http://rmn.org.pl/images/PORADNIK%20RMN.pdf Wpisy dotyczące grantów z blogu Warsztat badacza Emanuela Kulczyckiego, (np. http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/nie-dostales-grantu-moze-to-twoja-wina/); Research funding: 10 tips for writing a successful application https://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/apr/19/tips-successful-research-grant-funding |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie, ocena samodzielnych opracowań doktorantów zawierających całość lub wybrane elementy aplikacji grantowych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja, Julia Harasimowicz, Adam Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja, Julia Harasimowicz, Rafał Toczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Roman Czaja, Julia Harasimowicz, Rafał Toczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie doktorantów ze strukturą finansowania badań naukowych w Polsce oraz wykształcenie umiejętności składania wniosków. Kluczowe miejsce w programie zajęć zajmuje oferta Narodowego Centrum Nauki, w szczególności konkurs "Preludium". Uwzględniane są także programy wsparcia dla młodych badaczy ze strony Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć realizowane są następujące tematy: 1. Źródła finansowania badań naukowych: wymagania formalne, statystyki dotychczasowych konkursów. 2. Analiza struktury aplikacji grantowych. 3. Omówienie aplikacji grantowych na przykładzie projektów realizowanych w ramach programu „Preludium” Narodowego Centrum Nauki. 4. Przygotowanie aplikacji grantowych w ramach konkursu " Preludium"; w szczególności zasady opracowania kosztorysów, opisów skróconych i szczegółowych. 5. Prezentacje indywidualnych projektów wniosku o finansowanie badań podstawowych. 6. Przedstawienie oferty grantowej Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Narodowej Agencji Współpracy Akademickiej i innych instytucji społecznych, samorządowych i państwowych |
|
Literatura: |
P. Bajor, J. Fichna, M. Grabowski, B. Lis, M. Matuszewski, P. Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Rada Młodych Naukowców, Warszawa 2013. D. Kiebzak-Madera, Badania naukowe finansowane przez Narodowe Centrum Nauki, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 1 (2016). J. Grzejszczak, E. Szopa, Możliwości rozwoju młodych naukowców w projektach badawczych, "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" 2(6) 2013. A. J. Friedland, C. L. Folt, Writing Successful Science Proposals, New Haven 2009 Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Warszawa 2013, http://rmn.org.pl/images/PORADNIK%20RMN.pdf Wpisy dotyczące grantów z blogu Warsztat badacza Emanuela Kulczyckiego, (np. http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/nie-dostales-grantu-moze-to-twoja-wina/); Research funding: 10 tips for writing a successful application https://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/apr/19/tips-successful-research-grant-funding |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.