Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Warsztaty przygotowywania aplikacji grantowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7402-WAG/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0188) Education, inter-disciplinary programmes Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty przygotowywania aplikacji grantowych
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 godzin

czas poświęcony na pracę indywidualną: 40 godzin

czas poświęcony na indywidualne konsultacje: 5 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

Posiada wiedzę o konkursach stypendialnych i grantowych przeznaczonych dla doktorantów i młodej kadry naukowej


WG_2 (P8S_WG): Zna główne tendencje rozwojowe w aplikowaniu o granty badawcze.

WG_04: Zna zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, w tym również w trybie otwartego dostępu


WK_7 (P8S_WK): Rozumie zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Umie przygotować merytoryczną i formalną część aplikacji (m.in. sformułować cel badania i uzasadnić jego znaczenie, przygotować kosztorys i plan badania)

UO_1 (P8S_UO): Potrafi zaplanować i napisać wniosek grantowy, w tym definiować cele i budżet projektu.

K_U02 Posiada umiejętność formułowania pytań badawczych

K_U10 Potrafi planować i organizować proces badawczy

K_K03 Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii argumentacyjnej

- potrafi zdefiniować cel i przedmiot badań w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz oryginalnie je stosować; sformułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (UW_01)

UO_01 - potrafi planować i realizować indywidualne oraz zespołowe przedsięwzięcia badawcze w obrębie danej dyscypliny humanistycznej, także w środowisku międzynarodowym

UU_1: (P8S_UU): potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób


UW_1 (P8S_UW): Potrafi definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

UU_01- potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób :

KO_3(P8S_KO) - Rozumie znaczenie finansowania badań dla rozwoju nauki i społeczeństwa Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy .


Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, metoda seminaryjna, dyskusja

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie doktorantów ze strukturą finansowania badań naukowych w Polsce. Kluczowe miejsce w programie zajęć zajmuje oferta Narodowego Centrum Nauki, w szczególności konkurs "Preludium". Uwzględniane są także programy wsparcia dla młodych badaczy ze strony Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Pełny opis:

Podczas zajęć realizowane są następujące tematy:

1. Źródła finansowania badań naukowych: wymagania formalne, statystyki dotychczasowych konkursów.

2. Analiza struktury aplikacji grantowych.

3. Omówienie aplikacji grantowych na przykładzie projektów realizowanych w ramach programu „Preludium” Narodowego Centrum Nauki.

4. Przygotowanie aplikacji grantowych w ramach konkursu " Preludium"; w szczególności zasady opracowania kosztorysów, opisów skróconych i szczegółowych.

5. Prezentacje indywidualnych projektów wniosku o finansowanie badań podstawowych.

Literatura:

P. Bajor, J. Fichna, M. Grabowski, B. Lis, M. Matuszewski, P. Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Rada Młodych Naukowców, Warszawa 2013.

D. Kiebzak-Madera, Badania naukowe finansowane przez Narodowe Centrum Nauki, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 1 (2016).

J. Grzejszczak, E. Szopa, Możliwości rozwoju młodych naukowców w projektach badawczych, "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" 2(6) 2013.

A. J. Friedland, C. L. Folt, Writing Successful Science Proposals, New Haven 2009

Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Warszawa 2013, http://rmn.org.pl/images/PORADNIK%20RMN.pdf

Wpisy dotyczące grantów z blogu Warsztat badacza Emanuela Kulczyckiego, (np. http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/nie-dostales-grantu-moze-to-twoja-wina/);

Research funding: 10 tips for writing a successful application https://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/apr/19/tips-successful-research-grant-funding

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie,

ocena samodzielnych opracowań doktorantów zawierających całość lub wybrane elementy aplikacji grantowych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Czaja
Prowadzący grup: Roman Czaja, Julia Harasimowicz, Adam Kola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Czaja
Prowadzący grup: Roman Czaja, Julia Harasimowicz, Rafał Toczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Czaja
Prowadzący grup: Roman Czaja, Julia Harasimowicz, Rafał Toczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie doktorantów ze strukturą finansowania badań naukowych w Polsce oraz wykształcenie umiejętności składania wniosków. Kluczowe miejsce w programie zajęć zajmuje oferta Narodowego Centrum Nauki, w szczególności konkurs "Preludium". Uwzględniane są także programy wsparcia dla młodych badaczy ze strony Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Pełny opis:

Podczas zajęć realizowane są następujące tematy:

1. Źródła finansowania badań naukowych: wymagania formalne, statystyki dotychczasowych konkursów.

2. Analiza struktury aplikacji grantowych.

3. Omówienie aplikacji grantowych na przykładzie projektów realizowanych w ramach programu „Preludium” Narodowego Centrum Nauki.

4. Przygotowanie aplikacji grantowych w ramach konkursu " Preludium"; w szczególności zasady opracowania kosztorysów, opisów skróconych i szczegółowych.

5. Prezentacje indywidualnych projektów wniosku o finansowanie badań podstawowych.

6. Przedstawienie oferty grantowej Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Narodowej Agencji Współpracy Akademickiej i innych instytucji społecznych, samorządowych i państwowych

Literatura:

P. Bajor, J. Fichna, M. Grabowski, B. Lis, M. Matuszewski, P. Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Rada Młodych Naukowców, Warszawa 2013.

D. Kiebzak-Madera, Badania naukowe finansowane przez Narodowe Centrum Nauki, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 1 (2016).

J. Grzejszczak, E. Szopa, Możliwości rozwoju młodych naukowców w projektach badawczych, "Obronność - Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej" 2(6) 2013.

A. J. Friedland, C. L. Folt, Writing Successful Science Proposals, New Haven 2009

Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Warszawa 2013, http://rmn.org.pl/images/PORADNIK%20RMN.pdf

Wpisy dotyczące grantów z blogu Warsztat badacza Emanuela Kulczyckiego, (np. http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/nie-dostales-grantu-moze-to-twoja-wina/);

Research funding: 10 tips for writing a successful application https://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/apr/19/tips-successful-research-grant-funding

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)