Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7403-AI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3995
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

- znajomość obsługi komputera i internetu

- znajomość zagadnień związanych z komunikacją naukową (podstawowa terminologia dotycząca metodologii badawczej, rodzajów publikacji naukowych, aparatu naukowego).

Całkowity nakład pracy studenta:

60 h w tym:


Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):


- udział w laboratoriach komputerowych – 20 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):


- praca z materiałami w kursie online – 20 godz.


- indywidualne ćwiczenia wyszukiwawcze i wykorzystanie poznanych narzędzi do wyszukiwania naukowego - 20 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę o typach i zasadach funkcjonowania narzędzi wyszukiwawczych

W2: Posiada wiedzę o strategiach wyszukiwania informacji naukowej

W3: Posiada wiedzę o narzędziach wyspecjalizowanych przeznaczonych do wyszukiwania i zarządzania informacją naukową.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dokonuje wyboru narzędzi wyszukiwawczych do potrzeb informacyjnych


U2: Przeszukuje zasoby sieci internetowej w sposób zaplanowany i skuteczny ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi i źródeł informacji naukowej


U3: Selekcjonuje narzędzia i sposoby wyszukiwania informacji pod kątem zakładanych wyników wyszukiwania


U4: Dokonuje selekcji i krytycznej oceny uzyskanych rezultatów wyszukiwania stosowanie do zakładanych potrzeb informacyjnych i celów wyszukiwawczych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Stosuje sieciowe narzędzia wyszukiwawcze do rozwiązywania problemów z zakresu reprezentowanych przez siebie badań naukowych

K2: Stosuje i dopasowuje strategie wyszukiwawcze do różnorodnych wyspecjalizowanych zadań informacyjnych

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych - zajęcia dla doktorantów Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych ARS UMK

Zajęcia charakteryzują środowisko informacyjne Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem typów, cech, funkcji i zastosowań narzędzi wyszukiwawczych do celów naukowych.

Pełny opis:

Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych - zajęcia dla doktorantów Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych ARS UMK

Przedmiot wprowadza słuchaczy w tematykę wyszukiwania informacji w Internecie, charakteryzuje sieciowy rynek wyszukiwawczy, omawia zjawisko Ukrytego Internetu i jego znaczenie w wyszukiwaniu zasobów naukowych, prezentuje narzędzia wyszukiwania informacji specjalistycznej/naukowej, podsuwa metody i strategie wyszukiwawcze, podkreśla rolę i przedstawia etapy procesu oceny informacji wyszukanej on-line.

Celem zajęć jest nauka identyfikacji i wykorzystania w sposób skuteczny i kreatywny internetowego środowiska wyszukiwawczego przede wszystkim w obszarze komunikacji naukowej, ale także innych problemów informacyjno-wyszukiwawczych o charakterze specjalistycznym.

Literatura:

Pulikowski A., Wyszukiwanie informacji w Internecie, [w:] Bibliotekarstwo. Nauka-Dydaktyka-Praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 449-462.

Pamuła-Cieślak N., Analiza czynników wpływających na jakościowe cechy wyników w wyszukiwarce Google, [w:] Toruńskie studia bibliologiczne, 2013, nr 1, s. 111-126.

Głowacka E., Jarocki M., Kowalska M., Kurkowska E., Pamuła-Cieślak N., Współczesne źródła informacji, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214

Pamuła-Cieślak N., Wyszukiwanie informacji w środowisku internetowym, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214

Pulikowski A., Zasoby i wyszukiwanie informacji naukowej, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 507-532

Cisek S., Fajfer A., Imiołek-Stachura K., Wierzbicka J., Podstawy poszukiwania informacji w Internecie. Wybrane aspekty, W: Zawód infobroker, Warszawa 2015, s. 299-308

Krysiński P., Kowalska M., Pamuła-Cieślak N., Warsztat pracy infobrokera. W: Infobrokerstwo, pod red. M. Kowalskiej i T. Wojewódzkiego, Gdańsk 2015, s. 277-314

Cisek S., Sapa R. Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość [on-line] 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/archive/00009035/01/cisek_sapa_2006.pdf

Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015

Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje, Katowice 2018

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych (weryfikowana jako obecność realna lub zdalna);

Wykonywanie ćwiczeń wyszukiwawczych.

Wykonywanie drobnych quizów wiedzowych.

Praca w oparciu o przedstawione narzędzia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pamuła
Prowadzący grup: Natalia Pamuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pamuła, Tomasz Szlendak
Prowadzący grup: Natalia Pamuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pamuła, Tomasz Szlendak
Prowadzący grup: Natalia Pamuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)