Instrumentalne metody analizy chemicznej w zastosowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-OG-AI |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Instrumentalne metody analizy chemicznej w zastosowaniu |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu chemii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do egzaminu 45 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma wiedzę W1 z zakresu podstaw teoretycznych instrumentalnych metod analitycznych, zasady działania aparatury K_W06, W2 aspektów jakościowych i ilościowych w analizie. K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posiada umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych wielkości chemicznych oraz potrafi opracować wyniki eksperymentów fizyko-chemicznych, ….– K_U05, U2: potrafi wykonać analizy ilościowe z zastosowaniem metod wagowych, miareczkowych i instrumentalnych na podstawie procedur analitycznych oraz przygotować raporty z analizy ….– K_U06 U3: potrafi odpowiednio zachować się w razie różnego typu zagrożeń, np.: pożaru, kontaktu z odczynnikami chemicznymi K_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki ….–K_K01, K2: Profesjonalizm i etyka: Zna i przestrzega zasady i normy obowiązujące chemika, w tym normy etyczne; rozumie społeczną rolę zawodu; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób. K_K08 K1: Analytical thinking: self sufficient and effectively works with large amount of informations and is able to find the correlations between the features and properly prepare the conclusions according to the rules of logic .–K_K01 K2: Professionalism and ethics: Knows and applies basics and standards of chemistry employee, among others ethical; understand the social importance of the profession; importance of the intelectual honesty, is caring about health and natural environment in his activities and in social groups. K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: Wykład – konwencjonalny z elementami dyskusji |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy o współczesnych metodach analizy instrumentalnej. Na wykładach student poznaje metody spektroskopowe, elektrochemiczne, chromatograficzne i termiczne w zastosowaniach do analizy substancji czystych i mieszanin. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1. Metody kalibracji w analizie instrumentalnej, krzywa kalibracyjna, parametry. Granice detekcji i oznaczalności, walidacja i ocena jakości metod analizy. (4 godz.) 2. Wstęp do metod spektrofotometrycznych, spektrofotometry, spektrofotometria UV–Vis, fluorescencja, NMR, spektroskopia IR w zastosowaniach w naukach przyrodniczych i ochronie dzieł sztuki. (10 godz) 3. Spektroskopia atomowa absorpcyjna i emisyjna w ochronie środowiska i medycynie. (2 godz.) 4. Podstawy metod elektrochemicznych, elektrody jonoselektywne, , potencjometria, sensory chemiczne w zastosowaniach biologicznych i medycznych. (4 godz) 5. Wstęp do metod rentgenowskich zastosowania do analizy w ochronie kultury i sztuki oraz w analizy nanaomateriałow. (4godz) 6. Zastosowanie mikroskopii elektronowej do analizy materiałów i w biologii (4h). 7. Analiza termiczna w zastosowaniach w nauce i w przemyśle (2h) |
Literatura: |
Literatura podstawowa W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1996; 2. A. Cygański, Metody elektroanalityczne, WNT, Warszawa, 1995; 3. A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa, 1993. 4. Praca zbiorowa. Redakcja E. Szłyk, P. Piszczek, Pracownia Analizy Instrumentalnej. Ćwiczenia laboratoryjne. Cz. I. Wydawnictwo UMK, Toruń, 2004. Literatura uzupełniająca: Z. Kęcki, Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN Warszawa, 1998r. 2) D.C. Harris Quantitative Chemical Analysis, W.H. Freeman and Co. N.Y. 8th Ed. 2010. 3) D. A. Skoog, D. M. West, F.J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy Chemii Analitycznej. Tom. 1 i 2. WN. PWN Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę W1 z zakresu podstaw teoretycznych instrumentalnych metod analitycznych, zasady działania aparatury K_W06, W2 aspektów jakościowych i ilościowych w analizie. K_W15K1 U1 student nabywa umiejętności przygotowania próbek analitycznych, zasad kalibracji i sprawdzania aparatury analitycznej, wykonania analiz, metod opracowania i analizy statystycznej wyników oraz przygotowania raportów analitycznych zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. K_U05, K_U06 U2 Nabywa umiejętności obróbki statystycznej uzyskanych wyników oraz sposobu ich prezentacji.K_U03, KU04U1 K1 : dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski, K_K01, K__K02 K2: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, K_K03 K3 jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, - zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, K_K05; pracuje systematycznie,K_K06 K4- nawiązuje współpracę w grupie, K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny lub esej na temat zadany przez prowadzącego. pytania 2 godz. Egzamin zdalny Kryteria. Na ocenę dostateczną (50-60%) Student definiuje: podstawowe pojęcia w analizie instrumentalnej, zna zasady działania aparatury analitycznej, metody omawiane na wykładzie. Na ocenę dostateczny plus (61-65%) Student potrafi opisać zależności pomiędzy poszczególnymi metodami analitycznymi, rozumie zasady prowadzenia pomiarów za pomocą aparatury analitycznej oraz zależności pomiędzy jakością wyniku a stosowanymi metodami. Na ocenę dobrą (66-75%) Student wie, rozumie i potrafi wykorzystać wiedze do rozwiązania problemu analitycznego. Interpretuje samodzielnie widma IR i NMR. Student zna metody oznaczania jonów metali i związków organicznych. Na ocenę dobry plus (76-80%) Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązanie pytań problemowych o dużej skali trudności pod kątem oznaczania składników w różnych matrycach.. Na ocenę bardzo dobry (>80%) Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece do rozwiązania nietypowych problemów analitycznych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.