Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Chemia dla ambitnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-OG-ChA
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chemia dla ambitnych
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zasadniczo, przedmiot jest przeznaczony dla studentów kierunków, na których chemia nie jest przedmiotem kierunkowym (kierunki humanistyczne, społecznie wybrane kierunki przyrodnicze i ścisłe). W wykładzie mogą uczestniczyć studenci kierunku Chemia i Chemia Kosmetyczna (przedmiot do wyboru) za zgodą dziekana Wydziału Chemii, jeżeli przedmiot i związane z tym punkty CP mają być włączone do indywidualnych osiągnięć studenta w celu zaliczenia semestru/roku.

Studentom kierunków innych niż chemiczne, rekomendowane jest uczestnictwo i zaliczenie przedmiotu ogólnouniwersyteckiego Chemia dla humanistów.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – wykład:

30 godzin – 1.5 ECTS

Praca własna - przygotowanie do egzaminu:

45 godzin – 1.5 ECTS

Suma: 75 h (3 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 – Posiada uporządkowaną i skonsolidowaną wiedzę z podstaw chemii.

W2 – Zna podstawowe prawa i teorie chemiczne.

W3 – Posiada rozszerzoną wiedzę w wybranych zakresach chemii stosowanej oraz na jej relacje z polityką, ochroną środowiska, ekonomią i życiem codziennym.

W4 – zna sposoby najnowsze kierunki w zakresie pozyskiwania i magazynowania energii, nisko i bez emisyjnego transportu, recyklingu surowców.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zakończeniu wykładu, student:

U1 - Umie opisać właściwości chemiczne pierwiastków w powiązaniu z ich strukturą elektronową.

U2 – Interpretuje wybrane zjawiska chemiczne i fizyczne na bazie właściwości materii w trzech stanach skupienia: gaz, ciecz i ciało stałe.

U3 - Umie wskazać związek omawianych treści chemicznych z życiem codziennym oraz praktyką przemysłową.

U4 – Umie wskazać zagrożenia dla człowieka i środowiska naturalnego wynikające masowych chemicznym przetwarzaniem materii.

U5 – Umie wskazać zalety i wady pozyskiwania energii z różnych źródeł.

U6 – Umie wskazać kierunki proekologicznego rozwoju technologii w zakresie pozyskiwania i magazynowania energii oraz mobilności.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Kształtuje pozytywny obrazu chemii jako siły napędowej w rozwoju gospodarczym oraz kluczowych wyzwań rozwoju cywilizacyjnego.

K2: Jest świadomy konieczności dbania o stan środowiska naturalnego i zagrożeń jakie stwarza dla środowiska działalność człowieka.


Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny (zastosowanie pokazów audiowizualnych).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Wykład prezentuje wybrane zagadnienia współczesnej Chemii jak również ważne postacie i wydarzenia z historii Chemii. Wykład przedstawia pokrótce związki z Chemii z wybranymi problemami współczesnego świata.

Pełny opis:

Współczesne problemy wynikające z kolizji rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego oraz konieczności utrzymania stabilnego środowiska naturalnego.

Wzrost liczby ludności w skali globalnej i wzrost zapotrzebowania na surowce i energię.

Kluczowe surowce: zasoby, miejsce pochodzenia, wykorzystanie, ceny. Szczegółowe zagadnienia związane z kluczowymi grupami materiałów: metale, tworzywa sztuczne, materiały pochodzenia biologicznego, paliwa stałe, ciekłe i gazowe.

Konieczność i sposoby recykling materiałowego i energetycznego wybranych odpadów: opony i polimery, metale, szkło – ceramika – materiały budowlane, papier, elektronika i wyroby AGD, samochody i środki transportu, paliwo nuklearne i materiały radioaktywne.

Technologia wodorowa: wytwarzanie wodoru (wodór szary i zielony), magazynowanie wodoru (niskociśnieniowe, wysokociśnieniowe i skroplenie), konwersja wodoru na energię cieplną i elektryczną.

Magazynowanie energii: akumulatory ciepła i chłodu, elektrochemiczne magazyny energii – baterie i kondensatory. Izolacje cieplne.

Niskoemisyjny transport: pojazdy hybrydowe, elektryczne i wodorowe.

Czujniki chemiczne i biologiczne: automatyczne diagnozowanie stanu środowiska, zdrowienia człowieka i stanu maszyn.

Literatura:

W zakresie powyższych treści programowych brak jest jeszcze jednolitego podręcznika w języku polskim, podobnie w języku angielskim. Materiały z wykładu są podstawa do przygotowania student a do egzaminu.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny testowy składający się z 15 zagadnień. Każde zagadnienie zawiera 5 stwierdzeń, do których zdający ma się ustosunkować stwierdzając, czy są one prawdziwe (odpowiedź tak TAK lub NIE). Udzielanie odpowiedzi TAK lub NIE na poszczególne stwierdzenia jest niezależne. Poprawne udzielenie 5 odpowiedzi w zagadnieniu oznacza 5 punktów, poprane udzielenie 4 odpowiedzi oznacza 3 punkty. Poprawne udzielnie 3, 2, 1 lub 0 odpowiedzi oznacza 0 punktów za dane zagadnienie.

Łącznie możliwe jest uzyskanie 75 punktów (15 zagadnień x 5 punktów).

Skala ocen:

0 – 37 punktów – ocena: niedostateczny (2.0)

38 – 44 punktów – ocena: dostateczny (3.0)

45 – 52 punktów – ocena: dostateczna plus (3.5)

53 – 59 punktów – ocena: dobry (4.0)

60 – 67 punktów – ocena: dobry plus (4.5)

68 – 75 punktów – ocena: bardzo dobry (5.0)

Możliwość egzaminu ciągłego jako zaliczenia przedmiotu polegającego na systematycznym udzielaniu odpowiedzi pisemnych na 2-3 pytania po każdym wykładzie: 15 wykładów - 15 sprawdzianów pisemnych.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Łukaszewicz
Prowadzący grup: Jerzy Łukaszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Łukaszewicz
Prowadzący grup: Jerzy Łukaszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)