Chemia dla ambitnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-OG-ChA |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia dla ambitnych |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zasadniczo, przedmiot jest przeznaczony dla studentów kierunków, na których chemia nie jest przedmiotem kierunkowym (kierunki humanistyczne, społecznie wybrane kierunki przyrodnicze i ścisłe). W wykładzie mogą uczestniczyć studenci kierunku Chemia i Chemia Kosmetyczna (przedmiot do wyboru) za zgodą dziekana Wydziału Chemii, jeżeli przedmiot i związane z tym punkty CP mają być włączone do indywidualnych osiągnięć studenta w celu zaliczenia semestru/roku. Studentom kierunków innych niż chemiczne, rekomendowane jest uczestnictwo i zaliczenie przedmiotu ogólnouniwersyteckiego Chemia dla humanistów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – wykład: 30 godzin – 1.5 ECTS Praca własna - przygotowanie do egzaminu: 45 godzin – 1.5 ECTS Suma: 75 h (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – Posiada uporządkowaną i skonsolidowaną wiedzę z podstaw chemii. W2 – Zna podstawowe prawa i teorie chemiczne. W3 – Posiada rozszerzoną wiedzę w wybranych zakresach chemii stosowanej oraz na jej relacje z polityką, ochroną środowiska, ekonomią i życiem codziennym. W4 – zna sposoby najnowsze kierunki w zakresie pozyskiwania i magazynowania energii, nisko i bez emisyjnego transportu, recyklingu surowców. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu wykładu, student: U1 - Umie opisać właściwości chemiczne pierwiastków w powiązaniu z ich strukturą elektronową. U2 – Interpretuje wybrane zjawiska chemiczne i fizyczne na bazie właściwości materii w trzech stanach skupienia: gaz, ciecz i ciało stałe. U3 - Umie wskazać związek omawianych treści chemicznych z życiem codziennym oraz praktyką przemysłową. U4 – Umie wskazać zagrożenia dla człowieka i środowiska naturalnego wynikające masowych chemicznym przetwarzaniem materii. U5 – Umie wskazać zalety i wady pozyskiwania energii z różnych źródeł. U6 – Umie wskazać kierunki proekologicznego rozwoju technologii w zakresie pozyskiwania i magazynowania energii oraz mobilności. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Kształtuje pozytywny obrazu chemii jako siły napędowej w rozwoju gospodarczym oraz kluczowych wyzwań rozwoju cywilizacyjnego. K2: Jest świadomy konieczności dbania o stan środowiska naturalnego i zagrożeń jakie stwarza dla środowiska działalność człowieka. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (zastosowanie pokazów audiowizualnych). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje wybrane zagadnienia współczesnej Chemii jak również ważne postacie i wydarzenia z historii Chemii. Wykład przedstawia pokrótce związki z Chemii z wybranymi problemami współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Współczesne problemy wynikające z kolizji rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego oraz konieczności utrzymania stabilnego środowiska naturalnego. Wzrost liczby ludności w skali globalnej i wzrost zapotrzebowania na surowce i energię. Kluczowe surowce: zasoby, miejsce pochodzenia, wykorzystanie, ceny. Szczegółowe zagadnienia związane z kluczowymi grupami materiałów: metale, tworzywa sztuczne, materiały pochodzenia biologicznego, paliwa stałe, ciekłe i gazowe. Konieczność i sposoby recykling materiałowego i energetycznego wybranych odpadów: opony i polimery, metale, szkło – ceramika – materiały budowlane, papier, elektronika i wyroby AGD, samochody i środki transportu, paliwo nuklearne i materiały radioaktywne. Technologia wodorowa: wytwarzanie wodoru (wodór szary i zielony), magazynowanie wodoru (niskociśnieniowe, wysokociśnieniowe i skroplenie), konwersja wodoru na energię cieplną i elektryczną. Magazynowanie energii: akumulatory ciepła i chłodu, elektrochemiczne magazyny energii – baterie i kondensatory. Izolacje cieplne. Niskoemisyjny transport: pojazdy hybrydowe, elektryczne i wodorowe. Czujniki chemiczne i biologiczne: automatyczne diagnozowanie stanu środowiska, zdrowienia człowieka i stanu maszyn. |
Literatura: |
W zakresie powyższych treści programowych brak jest jeszcze jednolitego podręcznika w języku polskim, podobnie w języku angielskim. Materiały z wykładu są podstawa do przygotowania student a do egzaminu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny testowy składający się z 15 zagadnień. Każde zagadnienie zawiera 5 stwierdzeń, do których zdający ma się ustosunkować stwierdzając, czy są one prawdziwe (odpowiedź tak TAK lub NIE). Udzielanie odpowiedzi TAK lub NIE na poszczególne stwierdzenia jest niezależne. Poprawne udzielenie 5 odpowiedzi w zagadnieniu oznacza 5 punktów, poprane udzielenie 4 odpowiedzi oznacza 3 punkty. Poprawne udzielnie 3, 2, 1 lub 0 odpowiedzi oznacza 0 punktów za dane zagadnienie. Łącznie możliwe jest uzyskanie 75 punktów (15 zagadnień x 5 punktów). Skala ocen: 0 – 37 punktów – ocena: niedostateczny (2.0) 38 – 44 punktów – ocena: dostateczny (3.0) 45 – 52 punktów – ocena: dostateczna plus (3.5) 53 – 59 punktów – ocena: dobry (4.0) 60 – 67 punktów – ocena: dobry plus (4.5) 68 – 75 punktów – ocena: bardzo dobry (5.0) Możliwość egzaminu ciągłego jako zaliczenia przedmiotu polegającego na systematycznym udzielaniu odpowiedzi pisemnych na 2-3 pytania po każdym wykładzie: 15 wykładów - 15 sprawdzianów pisemnych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Łukaszewicz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Łukaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Łukaszewicz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Łukaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.