Chemia - 50 idei, które powinieneś znać
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-OG-ChIPZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia - 50 idei, które powinieneś znać |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu chemii na poziomie szkoły średniej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 40 godz.): - udział w wykładach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim - 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 35 godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - czytanie literatury - 15 - przygotowanie do egzaminu - 15 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę z zakresu wybranych działów chemii organicznej i nieorganicznej. W2: Zna i rozumie współzależność pomiędzy wybranymi prawami chemicznymi. W3: Zna podstawy chemii ogólnej (rozumie pojęcia i prawa), terminologię i nomenklaturę chemiczną. W4: Opisuje poszczególne rodzaje materiałów, ich właściwości i zastosowania. W5: Charakteryzuje właściwości związku po jego budowie; umie posługiwać się pojęciami stosowanymi w chemii np. atom, pierwiastek, izotop, kwas, równowaga, chiralność, fotosynteza, reakcje redox. W6: Zna najnowsze pojęcia z chemii zawarte w słowniku pojęć z wykładu. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Utrwala podstawy wiedzy chemicznej zdobytej w szkole średniej, podstawowe definicje, nazewnictwo chemiczne. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do krytycznej analizy wpływu chemii na otaczający świat. U2: Analizuje krytycznie zdobytą wiedzę potrafi ocenić skutki ingerencji człowieka w środowisko i proponuje właściwe rozwiązania zapobiegające skutkom negatywnym lub je eliminujące. U3: Potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie z zakresu chemii. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji. K2: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań. K3: Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności. K4: Nawiązuje współpracę w grupie. |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy - dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Popularnonaukowy wykład online prezentuje zagadnienia związane z podstawowymi ideami w chemii. Celem jest przedstawienie pięćdziesięciu zagadnień z chemii w syntetycznej formie, bez nadmiaru pojęć teoretycznych. Wykład inspirowany książką Hayley Birch, „Chemia - 50 idei, które powinieneś znać” i wzbogacony wiedzą autorów wykładu. |
Literatura: |
1. Hayley Birch, Chemia - 50 idei, które powinieneś znać, Wydawnictw Naukowe PWN, Warszawa 2021. 2. Adam Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013, dostęp on-line dla zalogowanych użytkowników na platformie IBUK Libra za pośrednictwem Biblioteki Uniwersyteckiej UMK. 3. F. Albert Cotton, Geoffrey Wilkinson, Paul L. Gaus, Chemia nieorganiczna: podstawy, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002. 4. John McMurry, Chemia organiczna, tom 1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. 5. Clayden J. Warren G.St. Wothers P., Chemia organiczna tom 1-4, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 2009. 6. Gawroński Jan, Gawrońska Krystyna, Kwit Marcin, Współczesna synteza organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - egzamin pisemny- W1, W2, W3, W4, W5, W6 Kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego testu przeprowadzonego na platformie Modle. Egzamin pisemny testowy składający się z pytań jednokrotnego wyboru lub dopasowania spośród co najwyżej 5 ewentualności. Błędne wskazanie odpowiedzi jest równoznaczne z 0 punktów za pytanie. Poprawna odpowiedź – 1 punkt. Co najmniej 20 pytań w teście. Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania. Ocena bardzo dobra po uzyskaniu więcej niż 80% punktów. Pozostałe oceny proporcjonalnie w zakresie 50-80% punktów. Przykładowa punktacja z przypisanymi ocenami: 0-14 pkt, niedostateczny, poniżej <50% 15-17 pkt, dostateczny, 18-19 pkt, ocena dostateczny+, 20-21 pkt, ocena dobry, 22-24 pkt, ocena dobry+, 25-30 pkt, ocena bardzo dobry, powyżej >80% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kmieciak, Grzegorz Trykowski | |
Prowadzący grup: | Anna Kmieciak, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Przedmiot adresowany do studentek(ów) pragnących powtórzyć, poszerzyć i ugruntować swoją wiedzę z zakresu chemii. Autorzy wykładu przedstawią poniższe zagadnienia: Atomy Pierwiastki Izotopy Związki Zmieniające się fazy Energia Reakcje chemiczne Równowaga Termodynamika Kwasy Katalizatory Reakcja redoks Fermentacja Kraking Synteza chemiczna Metoda Habera Chiralność Zielona chemia Separacja Spektroskopia Krystalografia Elektroliza Mikrofabrykacja Samoorganizacja Laboratorium w chipie Chemia obliczeniowa Węgiel Woda Narodziny życia Astrochemia Białka Działanie enzymów Cukry DNA Biosynteza Fotosynteza Chemiczne substancje przekaźnikowe Benzyna Plastiki Freony Materiały kompozytowe Ogniwa słoneczne Leki Nanotechnologia Grafen Drukowanie 3D Sztuczne mięśnie Biologia syntetyczna Paliwa przyszłości Wykłady online w czasie rzeczywistym (synchroniczne) jednocześnie nagrywane i udostępnione na bieżąco, prezentacje wszystkich wykładów zostaną udostępnione. W trakcie będzie powstawał słownik pojęć wykorzystanych w trakcie wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.